Suurimmalla osalla oamkilaisista on työpuhelinliittymässään dataroaming-esto, eli datan käytön esto ulkomaisissa mobiiliverkoissa. Tämä tarkoittaa sitä, että ollessasi ulkomailla et voi lukea sähköpostejasi tai selata nettiä älypuhelimellasi, jos se ei ole kiinni esimerkiksi eduroam-wifissä. Et siis voi käyttää älypuhelimessasi datasiirtoja vieraassa mobiiliverkossa, vaikka dataroaming-asetus olisi työpuhelimessasi päällä, jos dataroaming ei ole sallittu liittymäsi asetuksissa. Huomaathan, että […]
» Lue lisääOnko koneesi käyttöjärjestelmä 32- vai 64-bittinen? Näin tarkistat Windows-käyttiksesi bittisyyden
– 15.10.2015
Ohjelmia asentaessasi, saatat törmätä siihen, että sinulla on kaksi vaihtoehtoa samasta ohjelmasta: toinen on 32- ja toinen on 64-bittinen. Huomaa, että jos käyttöjärjestelmäsi on 32-bittinen, siihen eivät käy muut kuin 32-bittiset ohjelmat. 64-bittiseen käyttöjärjestelmään taas on mahdollista asentaa kumpi vain vaihtoehto. Voit tarkistaa bittisyyden näin: Avaa käynnistä/Start-valikko (Klikkaa Windows-kuvaketta tai jos sinulla on Windows-näppäimistö, saat […]
» Lue lisääTagit: 32-bit, 32bit, 64-bit, 64bit, bittisyys, windows
Syksyn muistilista tietoturvasta
– 4.9.2015
Nyt kun toiminta on taas täydessä vauhdissa ja kesälomilta ja opetuksettomilta ajanjaksoilta on palailtu, niin tietoturvavastaavamme keräsi tämän tietoturvaan liittyvän muistilistan erityisesti henkilökunnalle, mutta on siitä osaltaan muillekin hyötyä: Asenna mahdolliset ohjelmistopäivitykset myös niihin ohjelmiin, jotka olet asentanut itse. Päivitä mobiililaitteiden käyttöjärjestelmät ja ohjelmat. Tarkista että omat varmuuskopiosi ja käyttämäsi varmistustavat on kunnossa (tietoja salaavat virukset ovat edelleen voimissaan). Oamkin […]
» Lue lisääTagit: tietokonevirukset, tietoturva, tietoturvavastaavan tiedotteet, virukset, VPN
Voit tallentaa ja jakaa tiedostojasi Microsoftin OneDrive (for Business) -pilvipalvelussa
– 2.9.2015
Huom. ICT-palvelut ei ota varmuuskopioita Microsoftin 365 -palveluun tallennetuista tiedostoista. Varmuuskopioitavat datamäärät olisivat yksinkertaisesti liian suuria. Ota itse varmuuskopiot omista tärkeistä tiedostoistasi siltä varalta, että onnistut itse tuhoamaan tiedostoja Onedrivessä/Teamsissa/Sharepointissa tai jos joku kiristyshaittaohjelma salaa ne. OneDrive for Business on pilvitallennustila, jonka saat Microsoft Office 365 pilvipalvelun mukana, eli samassa palvelussa, jossa sähköpostisikin on. Voit tallentaa tiedostojasi […]
» Lue lisääTagit: ekampusvideot, English version available, Microsoft Office 365, OneDrive, pilvipalvelut, tiedostojen jakelu
Hola-palvelua (ja vastaavia) ei saa käyttää Oamkin IT-järjestelmissä tai VPN-palvelimien läpi
– 4.6.2015
Hola-ilmais-VPN-palvelun käyttö on kiellettyä Oamkin IT-järjestelmissä. Ilmaista lounasta ei ole ja Holan käyttöön liittyy vakavasti otettavia riskejä. Holaa käyttämällä välität muiden tuntemattomien Hola-käyttäjien liikennettä VPN-välityspalvelimen tavoin ja viime päivinä tietoturvamaailmassa onkin kohistu ilmitulleista Hola-verkon väärinkäytöksistä ja puutteista tietoturvassa. Holaa ja myös muita vastaavia ilmais-VPN-palveluita käyttämällä toimit siis myös itse VPN-palvelimena tuntemattomille tahoille ja väärinkäytöksien mahdollisuus on ilmeinen. Pahimmassa tapauksessa saatat siis […]
» Lue lisääTagit: tietojärjestelmien käyttösäännöt , tietoturva, ohjelmien asennus, tietoturvavastaavan tiedotteet, VPN
Luo Eduuni-tunnus: Pääset vertailemaan suomalaisten korkeakoulujen opintopistekertymiä
– 27.4.2015
Voit selata korkeakouluihin liittyvää tilastotietoa Extra-Vipusesta, joka on opetushallinnon tilastopalvelun osa. Pääset palveluun, kun luot sinne Eduuni-tuunuksen: Käytännössä tunnus kytketään Oamkin tunnukseesi, eli käytät Haka-kirjautumista palveluun mennessäsi. Ensimmäinen kirjautumiskerta on peräti kolminkertainen, mutta jatkossa selviät yhdellä kirjautumisella. Kuten sanottu, palveluun kirjautuminen on ensimmäisellä kerralla hieman työläs. Jos koet tarvitsevasi ohjeita kirjautumiseen, löydät ne tästä: 1) Avaa https://extra.vipunen.fi/Virta 2) […]
» Lue lisääVinkkejä haittaohjelmien torjuntaan virustorjuntaohjelmilla
– 27.4.2015
Haittaohjelmat muodostavat tällä hetkellä suurimman tietoturvauhan yrityksille ja kotikäyttäjille. Usein myös tietosuoja vaarantuu haittaohjelmien takia. Ikävä kyllä virustorjuntaohjelmien toimivuus on osoittautunut melkoisen heikoksi, varsinkin ihan uusia viruksia tai haittaohjelmakampanjoita vastaan. Sadoilla tuhansilla haittaohjelmilla suoritettu kokeilu osoitti, että laaduikkainakin pidetyillä virustorjuntaohjelmilla saattaa kestää viikkoja tai jopa kuukausia ennenkuin ne tunnistavat jonkin uuden haittaohjelman. Tämä ei silti […]
» Lue lisääTagit: haittaohjelmat, tietoturva, tietoturvavastaavan tiedotteet, virustorjunta
Osoitteen poistaminen Outlookin välimuistista
– 18.2.2015
Kun olet kerran kirjoittanut vastaanottajan sähköpostiosoitteen Outlookissa sille kuuluvaan kenttään, Outlook tallentaa sen välimuistiin, josta osoite löytyy jatkossa nopeasti. Yleensä tämä on hyvä asia, mutta aiheuttaa toisinaan ongelmiakin, jos välimuistissa oleva osoite ei ole enää entisensä. Outlookin koko välimuistin tyhjentäminen ei ole tässä tarpeen, vaan riittää, kun poistat vanhentuneen sähköpostin välimuistista. Se tapahtuu seuraavasti: 1. […]
» Lue lisääTagit: MS Outlook, Outlook, sähköpostiosoitteet
Haittaohjelmat ovat maailman suurin tietoturvauhka: Käyttäjien huolimattomuus on ensisijainen syy haittaohjelmien leviämiseen.
– 2.2.2015
Haittaohjelmat ovat jatkuva riesa Oamkissa. Saastuneita laitteita on vaikea havaita ja korjata. Oamkin IT-palvelut tekee jatkuvasti töitä erilaisten saastuneiden koneiden löytämiseksi ja korjaamiseksi. Hyvin usein todetaan, että laite on saastunut käyttäjän toiminnan seurauksena. Erilaiset palomuurit, virustutkat tai muut tekniset viritelmät eivät auta, jos käyttäjä asentaa itse haittaohjelmia, vaarantaen samalla paitsi oman, myös muiden laitteiden tietoturvan […]
» Lue lisääTagit: haittaohjelmat, huijausviestit, sähköposti, tietokonevirukset, tietoturva, tietoturvavastaavan tiedotteet, virukset
Eikö kirjautuminen onnistu?
– 13.1.2015
Tarvitset salasanaasi mm. sähköpostiisi kirjautumiseen. Jos salasanasi ei toimi, se ei välttämättä tarkoita, että olet unohtanut sen: Tarkista ensin, että sinulla ei ole vahingossa jäänyt Caps Lock (suuret kirjaimet) päälle. Toinen vaihtoehto on, että käyttäjätunnuksesi on väärässä muodossa. Joihinkin järjestelmiin kirjaudut käyttämällä pelkkää käyttäjätunnusta ja joihinkin (yleensä pilvipalvelut) käytät koko sähköpostiosoitettasi. Joskus on niinkin, että […]
» Lue lisääTagit: salasana, salasanat, e-identification, suomi.fi, tunnistuspalvelu