Otetta ei näytetä, koska artikkeli on suojattu.
» Lue lisääSuojattu: Panopto medianhallintajärjestelmä
– 15.1.2025
Matkapuhelimen käyttöönotto
– 13.1.2025
Kun olet tilannut ja saanut yliopiston/Oamkin puhelimen, ota se käyttöön oheisen ohjeen mukaisesti. Puhelimesta riippuen lue ohjetta Android tai iPhone: Puhelimen käyttöönotto (Android) Puhelimen käyttöönotto (iPhone) Uusi puhelimesi on ICT-palveluiden keskitetyssä hallinnassa.
» Lue lisääTagit: Android, iPhone, käyttöönotto, matkapuhelin, setting up puhelimet
Zoom (NORDUNET) saavutettavuusseloste
– 2.1.2025
Tämä saavutettavuusseloste perustuu Zoomin omaan saavutettavuusarvioon, CSC:n tekemään arvioon, sekä Oulun yliopiston omaan arvioon. Tämä seloste julkaistiin 9.8.2023, ja se on tarkastettu 7.1.2025. Huomaa, että suomalaisten korkeakoulujen käytössä oleva Zoom ei ole sama kuin yleinen Zoom, eikä siinä ole kaikkia samoja ominaisuuksia saatavilla. Zoom tukee näppäinkomentoja, jotka helpottavat Zoomin näppänkäyttöä. Tutustu saatavillasi oleviin näppäinkomentoihin: valitse […]
» Lue lisääTagit: saavutettavuusseloste, zoom
Sähköinen tenttijärjestelmä (EXAM) Opettajan ohje
– 12.12.2024
Kirjaudu Oulun EXAM-järjestelmään tästä Ota yhteyttä järjestelmätukeen Tutustu opiskelijoiden EXAM-ohjeisiin Ajankohtaista EXAMin loppuvuoden kiinnioloajat 23.12.2024-1.1.2025 välillä Oulun korkeakoulujen EXAM-järjestelmä on poissa käytöstä. Tänä aikana tenttejä ei ole mahdollista suorittaa tenttitiloissa, tenttivierailuina, eikä omakonetentteinä. OY: automaattinen kokonaissuoritusten siirto toimii EXAMin ja yliopiston Pepin välillä Yliopiston Pepin ja EXAM-järjestelmän välille on rakennettu […]
» Lue lisääTagit: e-tentti, exam, examinarium, sähköinen tentti, tenttiakvaario
Openvpn-profiilin luominen (OY)
– 14.11.2024
Tämä ohje on tarkoitettu vain Oulun yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle. Ohje korvaa vanhemman, yliopiston eduvpn-profiilin ohjeen. Jatkossa käytetään openvpn-profiilia. Eduvpn-profiili vanhenee viimeistään 18.12.2024. Luo itsellesi uusi openvpn-profiili, jos jatkat OpenVPN Connect -asiakasohjelman käyttöä OpenVPN Connect -asiakasohjelman käyttö yliopiston etäpalveluihin edellyttää oman henkilökohtaisen VPN-profiilitiedoston luomista ja tuomista tietokoneen VPN-asiakasohjelmaan. Luo ensin profiilitiedosto, lataa se tietokoneelle ja lopuksi […]
» Lue lisääTagit: authentication failed, OpenVPN, profiilitiedosto, profile file, VPN
Hello for Business
– 24.10.2024
Hello for Business on ominaisuus, joka Oulun korkeakoulujen laitteissa on otettu käyttöön Windows 11 -käyttöjärjestelmän myötä. Ominaisuus mahdollistaa laitteelle kirjautumisen biometrisillä tunnisteilla. Tässä ohjeessa: Biometrinen tunnistus ja PIN-koodi Käyttöönottotoimet Näin kirjaudut, kun Hello on käytössä PIN-koodin vaihtaminen Tarkemmat ohjeet voit lukea liitetiedostosta: Hello for Business in Windows 11.pdf. Biometrinen tunnistus ja PIN-koodi Meillä on ensisijaisesti […]
» Lue lisääTagit: face identification, fingerprint, hello, identification, kasvojentunnistus, sormenjälki, tunnistautuminen, tunnistus, Windows 11
Tietokoneen ylläpito
– 24.10.2024
Henkilökunnan tietokone (Windows tai Mac) on kannettava tietokone tai pöytäkone, joka on liitetty yliopiston toimialueeseen. Sen ylläpito-oikeudet ovat lähtökohtaisesti Campus ICT -tukipalvelulla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käyttöjärjestelmää ja perussovelluksia koskevat päivitykset asentuvat työasemalle automaattisesti ylläpidon määrittelemään aikaan tai viimeistään sitten, kun tietokone on yliopiston verkossa tai VPN-yhteydessä. Työaseman käyttäjänä voit ilman ylläpito-oikeuksia asentaa sovelluksia […]
» Lue lisääTagit: administrator right, aktivointi, etäkäyttö, laitevika, maintenance, malfunction, ohjelmistoasennus, pääkäyttäjä, remote support, tempadmin, ylläpito
Howspacen saavutettavuusseloste (Oulun yliopisto)
– 18.10.2024
Tämä saavutettavuusseloste koskee Howspace-fasilitointipalvelua. Howspacessa voit luoda ryhmätyötiloja, joissa voit käyttää erilaisia vimpaimia (widgets) ryhmän osallistamiseen. Vimpain on eräänlainen verkkosivun rakennuspalikka, jonka avulla verkkosivulle on mahdollista tuoda jokin tietty ominaisuus, kuten äänestystoiminto. Tämä seloste on päivitetty 2.1.2025. Selosteen ensimmäinen versio julkaistiin 2.6.2023. Seloste perustuu Howspacen ja Howsapcen hankkiman ulkopuolisen asiantuntijan laatimaan saavutettavuusarvioon. Palvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset […]
» Lue lisääTagit: howspace, saavutettavuusseloste
IT-itsepalvelut
– 16.10.2024
Voit ratkaista itse useimmat käyttäjätunnukseen tai salasanaan liittyvät ongelmat itsepalveluiden avulla. Unohditko salasanasi tai käyttäjätunnuksesi? Onko aika asettaa uusi salasana? Onko tunnuksesi lukkiutunut? Etkö pääse kirjautumaan omalla tunnuksellasi? Estyykö kirjautuminen siksi, että MFA:n todennus ei tule perille puhelimeesi? Käyttäjätunnukseen liittyvissä itsepalveluissa henkilöllisyytesi varmistetaan julkishallinnon yhteisessä Suomi.fi-tunnistuspalvelussa. Tunnistaudut oman pankkisi pankkitunnisteilla, matkapuhelinoperaattoreiden mobiilivarmenteella tai Väestörekisterikeskuksen varmennekortilla. […]
» Lue lisääTagit: changing password, e-identification, itsepalvelu, kirjautumisongelma, login issue, lukkiutunut, MFA phone, MFA:n puhelin, salasana, salasanan vaihtaminen, self-service, suomi.fi, tunnus, unohtunut salasana
IT-palvelulaitekonsepti
– 15.10.2024
Tammikuussa 2022 on yliopistossa otettu käyttöön IT-palvelulaitekonsepti, jonka mukaan vakioidut tietokoneet hankitaan jatkossa palvelulaitteina. Laitetta käyttävä yksikkö maksaa hankintahinnan palvelumaksuna tietokoneen elinkaaren aikana. Tässä ohjeessa: Mistä palvelumaksu koostuu? Palvelulaitteen elinkaari Mistä palvelumaksu koostuu? Yksikkö hankkii palvelulaitteen laitetoimittajan (Netox) verkkokaupasta. Palvelulaitteen maksaa yliopisto, joka laskuttaa sen kuukausittaisena palvelumaksuna yksiköltä. Tietokoneen hankintahinta jakautuu palvelumaksuna laitteen koko elinkaarelle, joka […]
» Lue lisääTagit: concept, konsepti, palvelulaite, service