Skip to content

Varothan huijareita: IT-tuki ei soita sinulle odottamatta!

– 6.11.2015

Viestintävirasto raportoi, että heille on tullut useita yhteydenottoja puhelintukihuijauksista. Maailmalla nämä huijaukset ovat olleet arkipäiväisiä jo pitkään. Olikin vain ajan kysymys, milloin suomalaisetkin käyttäjät ovat kohteena. Näissä huijauksissa on usein takana oikeita yrityksiä ja koulutettuja huijareita. Huijaukset noudattavat kutakuinkin tällaista kaavaa: 1. Saat puhelun kotimaisesta tai ulkomaisesta numerosta. Soittaja esittäytyy olevansa Microsoftin asiakastuesta (tai esimerkiksi […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , ,

Onko koneesi käyttöjärjestelmä 32- vai 64-bittinen? Näin tarkistat Windows-käyttiksesi bittisyyden

– 15.10.2015

Ohjelmia asentaessasi, saatat törmätä siihen, että sinulla on kaksi vaihtoehtoa samasta ohjelmasta: toinen on 32- ja toinen on 64-bittinen. Huomaa, että jos käyttöjärjestelmäsi on 32-bittinen, siihen eivät käy muut kuin 32-bittiset ohjelmat. 64-bittiseen käyttöjärjestelmään taas on mahdollista asentaa kumpi vain vaihtoehto. Voit tarkistaa bittisyyden näin: Avaa käynnistä/Start-valikko  (Klikkaa Windows-kuvaketta tai jos sinulla on Windows-näppäimistö, saat […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö
Tagit: , , , , ,

Voit tallentaa ja jakaa tiedostojasi Microsoftin OneDrive (for Business) -pilvipalvelussa

– 2.9.2015

Huom. ICT-palvelut ei ota varmuuskopioita Microsoftin 365  -palveluun tallennetuista tiedostoista. Varmuuskopioitavat datamäärät olisivat yksinkertaisesti liian suuria. Ota itse varmuuskopiot omista tärkeistä tiedostoistasi siltä varalta, että onnistut itse tuhoamaan tiedostoja Onedrivessä/Teamsissa/Sharepointissa tai jos joku kiristyshaittaohjelma salaa ne. OneDrive for Business on pilvitallennustila, jonka saat Microsoft Office 365 pilvipalvelun mukana, eli samassa palvelussa, jossa sähköpostisikin on. Voit tallentaa tiedostojasi […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , , , ,

Hola-palvelua (ja vastaavia) ei saa käyttää Oamkin IT-järjestelmissä tai VPN-palvelimien läpi

– 4.6.2015

Hola-ilmais-VPN-palvelun käyttö on kiellettyä Oamkin IT-järjestelmissä. Ilmaista lounasta ei ole ja Holan käyttöön liittyy vakavasti otettavia riskejä. Holaa käyttämällä välität muiden tuntemattomien Hola-käyttäjien liikennettä VPN-välityspalvelimen tavoin ja viime päivinä tietoturvamaailmassa onkin kohistu ilmitulleista Hola-verkon väärinkäytöksistä ja puutteista tietoturvassa. Holaa ja myös muita vastaavia ilmais-VPN-palveluita käyttämällä toimit siis myös itse VPN-palvelimena tuntemattomille tahoille ja väärinkäytöksien mahdollisuus on ilmeinen. Pahimmassa tapauksessa saatat siis […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , , ,

Luo Eduuni-tunnus: Pääset vertailemaan suomalaisten korkeakoulujen opintopistekertymiä

– 27.4.2015

Voit selata korkeakouluihin liittyvää tilastotietoa Extra-Vipusesta, joka on opetushallinnon tilastopalvelun osa. Pääset palveluun, kun luot sinne Eduuni-tuunuksen: Käytännössä tunnus kytketään Oamkin tunnukseesi, eli käytät Haka-kirjautumista palveluun mennessäsi. Ensimmäinen kirjautumiskerta on peräti kolminkertainen, mutta jatkossa selviät yhdellä kirjautumisella. Kuten sanottu, palveluun kirjautuminen on ensimmäisellä kerralla hieman työläs. Jos koet tarvitsevasi ohjeita kirjautumiseen, löydät ne tästä: 1) Avaa https://extra.vipunen.fi/Virta 2) […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille

Vinkkejä haittaohjelmien torjuntaan virustorjuntaohjelmilla

– 27.4.2015

Haittaohjelmat muodostavat tällä hetkellä suurimman tietoturvauhan yrityksille ja kotikäyttäjille. Usein myös tietosuoja vaarantuu haittaohjelmien takia. Ikävä kyllä virustorjuntaohjelmien toimivuus on osoittautunut melkoisen heikoksi, varsinkin ihan uusia viruksia tai haittaohjelmakampanjoita vastaan. Sadoilla tuhansilla haittaohjelmilla suoritettu kokeilu osoitti, että laaduikkainakin pidetyillä virustorjuntaohjelmilla saattaa kestää viikkoja tai jopa kuukausia ennenkuin ne tunnistavat jonkin uuden haittaohjelman. Tämä ei silti […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , ,

Osoitteen poistaminen Outlookin välimuistista

– 18.2.2015

Kun olet kerran kirjoittanut vastaanottajan sähköpostiosoitteen Outlookissa sille kuuluvaan kenttään, Outlook tallentaa sen välimuistiin, josta osoite löytyy jatkossa nopeasti. Yleensä tämä on hyvä asia, mutta aiheuttaa toisinaan ongelmiakin, jos välimuistissa oleva osoite ei ole enää entisensä. Outlookin koko välimuistin tyhjentäminen ei ole tässä tarpeen, vaan riittää, kun poistat vanhentuneen sähköpostin välimuistista. Se tapahtuu seuraavasti: 1. […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , ,

Haittaohjelmat ovat maailman suurin tietoturvauhka: Käyttäjien huolimattomuus on ensisijainen syy haittaohjelmien leviämiseen.

– 2.2.2015

Haittaohjelmat ovat jatkuva riesa Oamkissa. Saastuneita laitteita on vaikea havaita ja korjata. Oamkin IT-palvelut tekee jatkuvasti töitä erilaisten saastuneiden koneiden löytämiseksi ja korjaamiseksi. Hyvin usein todetaan, että laite on saastunut käyttäjän toiminnan seurauksena. Erilaiset palomuurit, virustutkat tai muut tekniset viritelmät eivät auta, jos käyttäjä asentaa itse haittaohjelmia, vaarantaen samalla paitsi oman, myös muiden laitteiden tietoturvan […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , , , , ,

Eikö kirjautuminen onnistu?

– 13.1.2015

Tarvitset salasanaasi mm. sähköpostiisi kirjautumiseen. Jos salasanasi ei toimi, se ei välttämättä tarkoita, että olet unohtanut sen: Tarkista ensin, että sinulla ei ole vahingossa jäänyt Caps Lock (suuret kirjaimet) päälle. Toinen vaihtoehto on, että käyttäjätunnuksesi on väärässä muodossa. Joihinkin järjestelmiin kirjaudut käyttämällä pelkkää käyttäjätunnusta ja joihinkin (yleensä pilvipalvelut) käytät koko sähköpostiosoitettasi. Joskus on niinkin, että […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , ,

Huolehdi kotikoneesi päivittämisestä ja varmuuskopioinnista

– 30.12.2014

Ohjelmistopäivitykset ja varmuuskopiointi ovat tärkeitä myös kotikoneissa. Jotta et menettäisi sinulle tärkeitä tiedostoja, esim. valokuviasi, sinun kannattaa ottaa varmuuskopioita myös kotikoneiltasi. Varmuuskopiointiin kelpaa esimerkiksi ulkoinen USB-kiintolevy joka irroitetaan koneesta aina varmuuskopioinnin jälkeen. Noin 50–100 € hintaluokan kiintolevy on halpa vakuutus tietojen varmistusta varten, varsinkin jos vaarana on menettää kaikki oma sähköinen materiaali mitä onkaan koneelleen haalinut. […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö
Tagit: , , , , ,