Oulun korkeakoulujen yhteiset ICT‐palvelut palvelee oamkilaisia IT-asioissa. IT‐tuki auttaa sinua Oamkin tarjoamiin palveluihin liittyvissä IT-ongelmissa. Saattaa olla, että törmäät sellaiseen ongelmaan, joka on jo osunut monen oamkilaisen kohdalle. Eli ihan ensin kannattaisi aina käydä tarkistamassa onko kyseessä päivitykseen liittyvä suunniteltu katkos tai jo hoidossa oleva tilapäinen häiriötilanne, jolloin ongelmasta saattaa olla tiedote intrassa (opiskelijoille Tuudossa (mobiilisovellus), henkilöstölle Heimossa […]
» Lue lisääOpettajan ohje: Kysymyspankin kopiointi kurssialueelta toiselle
– 13.9.2017
Voit kopioida kysymykset kurssialueen kysymyspankista toiselle, edellyttäen, että olet manager-roolissa molemmilla kurssialueilla. Kysymysten siirtäminen onnistuu tarvittaessa myös Moodlesta toiseen ja toimii muidenkin verkko-opiskeluympäristöjen välisesti, kunhan kohde-/lähdeympäristö tukee käyttämääsi standardia (esim. GIFT). Näin haet siirrettävän tiedoston Moodlen kysymyspankista: Mene sille kurssialueelle, jossa kysymykset ovat. Laajenna hammasratasvalikon alla näkyvä Kysymyspankki/ Question bank sen vasemmassa reunasta näkyvästä nuolesta, ja valitse […]
» Lue lisääTagit: Moodle, Moodle kysymyspankki, Moodle ohjeita opettajille
Verkkolevyn linkittäminen (henkilöstön ohje)
– 30.6.2017
Huom! Verkkolevyt ovat vielä käytössä, mutta IT-palvelut suosittelee ensisijaisesti pilvipalveluihin siirtymistä. Käytössämme on monipuoliset palvelut niin Microsoftin Office 365 -pilvipalvelussa (mm. sähköposti ja kalenteri, OneDrive ja Sharepoint) kuin Google Suite for Education -pilvipalvelussa (mm. Google Drive, Youtube). Oman kotihakemiston linkittäminen koneelle 1. Työpaikan verkossa olevat Windows-työasemat: Oamkin verkossa ollessasi ns. K-levyn pitäisi linkittyä automaattisesti käyttöösi kun kirjaudut koneelle tunnuksellasi. […]
» Lue lisääTagit: verkkolevyn linkittäminen, verkkolevyt, Virtual Private Network, VPN
Windows 10 -versiopäivityksen käynnistys käsin (henkilökunnan ohje)
– 12.6.2017
Microsoft julkaisee isoja versiopäivityksiä pari-kolme kertaa vuodessa. Isomman päivityksen asennus kestää konemallista ja datan määrästä riippuen tunnista kahteen; tuona aikana et voi käyttää konettasi. Asennuksen pitkästä kestosta johtuen päivityksiä ei pakoteta henkilökunnan koneille, vaan ne pitäisi henkilöstön itse käynnistää itselleen sopivana hetkenä, esimerkiksi töistä lähtiessä, jolloin kone olisi aamulla käyttökunnossa eikä asennus haittaa työntekoa. Päivitys […]
» Lue lisääHyvien käytänteiden muistilista – näin edistät myös tietokoneesi ja mobiililaitteittesi tietoturvaa
– 24.4.2017
Hyvien IT-käytänteiden muistilista: Asenna tietoturvapäivitykset säännöllisesti. Jos olet Oamkin henkilökuntaa, käytä aika-ajoin kannettavat mikrosi Oamkin fyysisessä tai langattomassa KK-verkossa, jotta kaikki ohjelmistopäivitykset tulevat asennetuksi (VPN-yhteys ei riitä!). Mitä pidempiä välejä pidät, sitä enemmän aikaa koneesi päivittäminen vie. Päivitykset saattavat vaatia yhden tai useamman uudellenkäynnistyksen. Asenna mahdolliset ohjelmistopäivitykset myös itse asentamiisi ohjelmiin. Päivitä mobiililaitteiden käyttöjärjestelmät ja ohjelmat aina kun […]
» Lue lisääTagit: tietoturva, tietoturvavastaavan tiedotteet
Skannausohje Canon uniFLOW -monitoimilaitteille
– 20.4.2017
Voit skannata maksutta Oamkin kampuksilla olevilla Canon uniFLOW -monitoimilaitteilla. Tee näin: Kirjaudu laitteelle joko kortilla tai Oamkin käyttäjätunnuksellasi (muodossa ktunnus@kk) Aseta skannattava paperi joko laitteen lasille (tekstipuoli alaspäin) tai syöttölaitteeseen (tekstipuoli ylöspäin) Valitse kosketusnäytön ylävalikoista Scan and send. Valitse Send to myself ja paina OK. Seuraavassa näkymässä voit säätää esim. väreihin ja kokoon liittyviä asetuksia. Voisit […]
» Lue lisääTagit: skannaus, Canon Uniflow
Varoitus kohdistetuista huijauspuheluista (ja sähköposteista)
– 4.4.2017
Huijareiden ja tietoverkkorikollisten kalastelut eivät kohdistu vain yrityksiin. Myös kotimaisiin korkeakouluihin on soitettu tiedonkalasteluun yms. huijauksiin liittyviä puheluita ja lähetetty kalasteluviestejä. Näissä on ollut kohteena ainakin IT-tukihenkilöstöä. Tällaisessa ulkomailta (tai ehkä kotimaastakin) saapuvassa puhelussa/sähköpostissa saatetaan tiedustella esimerkiksi jonkin henkilön läsnäoloa tai nykytehtävää. Yksinkertaisimmillaan kalastelupuhelussa selvitetään kalastelussa hyödyllinen tieto ja kun tieto on saatu, puhelu katkaistaan. Joskus huijauspuheluissa saatetaan pyytää tekemään […]
» Lue lisääTagit: huijausviestit, kalasteluviestit, tietoturva, tietoturvavastaavan tiedotteet
Onedrive- ja Sharepoint-käyttäjät: tarkkuutta jako-oikeuksien kanssa!
– 3.4.2017
Vahingossa vuotanut tieto voi olla ihan yhtä haitallista kuin tietomurrossa varastettu tieto. Jos käytät Onedriveä tai Sharepointia, ole tarkkana jako-oikeuksien kanssa, ettet jakaisi epähuomiossa mitään luottamuksellista tai tietosuojaa loukkaavaa sisältöä. Tällaisen vahingossa jaetun tiedon löytäminen voi olla 365-alustassa yllättävänkin helppoa, koska siellä on käytettävissä Delve-työkalu, joka helpottaa tällaisten mahdollisesti vahingossa kaikille jaettujen dokumenttien löytämistä: Delvessä kun […]
» Lue lisääTagit: 365, Delve, Microsoft Office 365, OneDrive, SharePoint, tiedostojen jakelu, tiedostot, tietosuoja, tietoturva, tietoturvavastaavan tiedotteet
MS Outlook -ohjelman käyttö mobiililaitteissa (Android & iOS) on sallittu
– 30.3.2017
Microsoftin Acompli-oston jälkeen v. 2015 Oamkissa estettiin palvelintasolla Outlookin Android- ja iOS-versioiden käyttö tietosuojasyistä johtuen. Esto poistettiin keväällä 2016 ja puhelimien omia sähköpostiohjelmia on voinut käyttää siitä asti. Jos asennat erillisen Microsoft Outlook for iOS (tai Android) -asiakasohjelman puhelimeesi, niin ohjelmaan laitetut tunnukset, kaikki sähköpostisi ja kalenterimerkinnät menevät sen jälkeen myös Yhdysvalloissa sijaiseville Amazon AWS -pilvipalvelun palvelimille. Palvelimia ylläpitää Acompli, […]
» Lue lisääTagit: puhelimet, Microsoft Office 365, mobii, MS Outlook, Outlook, pilvipalvelut, pilviposti, tablet-tietokoneet, tietosuoja, tietoturvavastaavan tiedotteet
Sähköpostit ovat syystäkin menneet usein suoraan roskaposteihin – Viestien kanssa tulee olla tarkkana!
– 28.3.2017
Oamkissa ei ole käytössä erillistä virustorjuntajärjestelmää Oamkissa oli joitakin vuosi sitten sitten kuukauden ajan kokeilukäytössä erillinen virustorjuntajärjestelmä Microsoftilta hankituille palveluille (sähköposti, OneDrive, SharePoint). Kokeilun loputtua havaittiin, että noin 350:stä aika selvästä huijaussähköpostista ylivoimaisesti suurin osa oli parin erillisen viruskampanjan lähettämiä ja suurin osa näistä virusviesteistä oli mennyt suoraan vastaanottajien roskapostikansioihin. Näiden tilastojen perusteella yhden virus- […]
» Lue lisääTagit: huijausviestit, roskaposti, sähköposti, tietoturva, tietoturvavastaavan tiedotteet