Open Badge Factory (OBF) on verkkopalvelu, joka tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden luoda, säilyttää ja myöntää osaamismerkkejä. Palvelu on suunniteltu helpottamaan osaamisen tunnistamista ja tunnustamista eri ympäristöissä, kuten koulutuksessa, työelämässä ja vapaa-ajan toiminnoissa. OBF:ssä voidaan: Luoda merkkejä: OBF:ssä voi suunnitella ja luoda omia osaamismerkkejä. Merkeille määritellään kuvaus, kriteerit, ulkoasu ja metadata. Merkit tallennetaan palveluun, josta ne ovat […]
» Lue lisääHenkilökohtaiset tallennustilat
– 24.1.2025
Noudata aina tietoaineistojen käsittelyohjetta tallentaessasi työtiedostoja kovalevylle, verkkoon, pilvipalveluun tai ulkoisille tallennusvälineille. Katso myös ohje: Yhteiset tallennustilat. Voit salata tiedostosi tarvittaessa, lue lisää: Tiedoston salaaminen. Yliopisto tarjoaa työvälineet ja tallennustilat työssä tarvittavien tiedostojen käsittelyä varten. Jos käsittelet omia yksityisiä tiedostojasi tai viestejä, erottele ne työasioista. Luo niille erillinen kansio, jonka nimi selvästi kertoo sisällön yksityisyydestä, kuten […]
» Lue lisääTagit: C-disk, confidential, data privacy, Google Drive, handling personal data, information processing, internal, julkinen, K-disk, K-levy, Linux, luottamuksellinen, OneDrive, personal, pilvitallennus, protective, public, salainen, save, secret, sisäinen, suojeltava, tallentaa, tietoaineistojen käsittelyohje, tietojen tallennus
Panopto medianhallintajärjestelmä
– 15.1.2025
Oulun korkeakoulujen medianhallintajärjestelmä on vaihtumassa: Panopto korvaa Yujan. Yujan käyttö loppuu 24.3.2025. Huomaa, että kaikki käyttäjien videot ja muu sisältö kopioidaan Yujasta Pantoptoon palveluntarjoajan toimesta, kun sisältö on luotu Yujaan viimeistään 15.2.2025. Tämän jälkeen Yujaan luotu sisältö ja sen siirtäminen on käyttäjän itsensä vastuulla. Kopioidut videot tulevat Panoptoon käyttäjien saataville viimeistään maaliskuussa. Panopto on Oulun […]
» Lue lisääTagit: hallinta, management, media, panopto, tool, työkalu
Matkapuhelimen käyttöönotto
– 13.1.2025
Kun olet tilannut ja saanut yliopiston/Oamkin puhelimen, ota se käyttöön oheisen ohjeen mukaisesti. Puhelimesta riippuen lue ohjetta Android tai iPhone: Puhelimen käyttöönotto (Android) Huom! Jotkin puhelimet, esim Nokia, saattavat kysyä verkkotunnusta WiFiin yhdistäessä. Verkkotunnus on oulu.fi. Puhelimen käyttöönotto (iPhone) Uusi puhelimesi on ICT-palveluiden keskitetyssä hallinnassa. PUK-koodi, liittymä lukittu Mikäli matkapuhelimen SIM-kortin PIN-koodi annetaan väärin kolme […]
» Lue lisääTagit: Android, control, hallinta, iPhone, käyttöönotto, phone, puhelin, setting up puhelimet
Zoom (NORDUNET) saavutettavuusseloste
– 2.1.2025
Tämä saavutettavuusseloste perustuu Zoomin omaan saavutettavuusarvioon, CSC:n tekemään arvioon, sekä Oulun yliopiston omaan arvioon. Tämä seloste julkaistiin 9.8.2023, ja se on tarkastettu 7.1.2025. Huomaa, että suomalaisten korkeakoulujen käytössä oleva Zoom ei ole sama kuin yleinen Zoom, eikä siinä ole kaikkia samoja ominaisuuksia saatavilla. Zoom tukee näppäinkomentoja, jotka helpottavat Zoomin näppänkäyttöä. Tutustu saatavillasi oleviin näppäinkomentoihin: valitse […]
» Lue lisääTagit: saavutettavuusseloste, zoom
Sähköinen tenttijärjestelmä (EXAM) Opettajan ohje
– 2.1.2025
Kirjaudu Oulun EXAM-järjestelmään tästä Ota yhteyttä järjestelmätukeen Tutustu opiskelijoiden EXAM-ohjeisiin EXAMin kuukausittainen huoltokatko EXAMin huoltokatko ajoittuu pääsääntöisesti joka kuukauden ensimmäiselle keskiviikolle klo 8-10. Ajankohtaista EXAM kesä 2025 Oulun korkeakoulujen EXAM-järjestelmä on kokonaan poissa käytöstä 30.6.–28.7.2025. Tenttejä ei voi tänä aikana suorittaa tenttitiloissa, tenttivierailuina, eikä omakonetentteinä. Kampuskohtaiset EXAMin kiinnioloajat kesällä 2025 Linnanmaa: kiinni 30.6.–28.7.2025 Dentopolis: kiinni […]
» Lue lisääTagit: e-tentti, exam, examinarium, sähköinen tentti, tenttiakvaario
Sähköinen tenttijärjestelmä (EXAM) Opiskelijan ohje
– 2.1.2025
Kirjaudu Oulun EXAM-järjestelmään tästä Ilmoitus tentin keskeytyksestä tai estymisestä Ota yhteyttä järjestelmätukeen Ajankohtaista EXAM kesä 2025 Oulun korkeakoulujen EXAM-järjestelmä on kokonaan poissa käytöstä 30.6.–28.7.2025. Tenttejä ei voi tänä aikana suorittaa tenttitiloissa, tenttivierailuina, eikä omakonetentteinä. Kampuskohtaiset EXAMin kiinnioloajat kesällä 2025 Linnanmaa: kiinni 30.6.–28.7.2025 Dentopolis: kiinni 30.6.–28.7.2025 Oamk Kontinkangas: kiinni 30.6.–31.7.2025 Oamk Oulainen: kiinni […]
» Lue lisääTagit: e-tentti, exam, examinarium, sähköinen tentti, tenttiakvaario
OpenVPN-profiilin luominen (OY)
– 14.11.2024
Tämä ohje on tarkoitettu vain Oulun yliopiston opiskelijoille ja henkilökunnalle. Oamk ohjeen löydät tästä. OpenVPN Connect -asiakasohjelman käyttö yliopiston etäpalveluihin edellyttää oman henkilökohtaisen VPN-profiilitiedoston luomista ja tuomista tietokoneen VPN-asiakasohjelmaan. Luo ensin profiilitiedosto, lataa se tietokoneelle ja lopuksi tuo tiedosto OpenVPN-asiakasohjelmaan. Vasta sen jälkeen ohjelma on käyttövalmis. HUOM! OpenVPN-profiilisi on voimassa 180 vuorokautta. Sen luontipäivä näkyy profiilin […]
» Lue lisääTagit: authentication failed, config, configuration, OpenVPN, profiili, profiilitiedosto, profile file, VPN, VPN-yhteyden luominen
Hello for Business
– 24.10.2024
Hello for Business on ominaisuus, joka Oulun korkeakoulujen laitteissa on otettu käyttöön Windows 11 -käyttöjärjestelmän myötä. Ominaisuus mahdollistaa laitteelle kirjautumisen biometrisillä tunnisteilla. Tässä ohjeessa: Biometrinen tunnistus ja PIN-koodi Käyttöönottotoimet Näin kirjaudut, kun Hello on käytössä PIN-koodin vaihtaminen Tarkemmat ohjeet voit lukea liitetiedostosta: Hello for Business in Windows 11.pdf. Biometrinen tunnistus ja PIN-koodi Meillä on ensisijaisesti […]
» Lue lisääTagit: face identification, fingerprint, hello, identification, kasvojentunnistus, sormenjälki, tunnistautuminen, tunnistus, Windows 11
Tietokoneen ylläpito
– 24.10.2024
Henkilökunnan tietokone (Windows tai Mac) on kannettava tietokone tai pöytäkone, joka on liitetty yliopiston toimialueeseen. Sen ylläpito-oikeudet ovat lähtökohtaisesti Campus ICT -tukipalvelulla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käyttöjärjestelmää ja perussovelluksia koskevat päivitykset asentuvat työasemalle automaattisesti ylläpidon määrittelemään aikaan tai viimeistään sitten, kun tietokone on yliopiston verkossa tai VPN-yhteydessä. Työaseman käyttäjänä voit ilman ylläpito-oikeuksia asentaa sovelluksia […]
» Lue lisääTagit: administrator right, aktivointi, Company Portal, etäkäyttö, laitevika, maintenance, malfunction, ohjelmistoasennus, pääkäyttäjä, remote support, Software Center, tempadmin, ylläpito