Mistä tiedän, onko käyttäjätunnukseni voimassa? Mikä on käyttäjätunnukseni?
- Voit tarkastaa käyttäjätilisi tilanteen käyttäjätunnuspalvelusta suomi.fi-tunnistautumisella. Näet palvelusta muun muassa tilisi statustilanteen, käyttäjätunnuksesi, salasanan vaihtoajankohdan ja määrittelemäsi MFA-todentamismenetelmät.
Salasanani ei toimi, mistä saan uuden?
- Voit asettaa uuden salasanan suomi.fi-tunnistautumisella salasanapalvelusta valitsemalla vaihtoehdon I don’t know my password / En muista salasanaani.
- Tarkasta hyvän ja toimivan salasanan vaatimukset täältä.
En voi yhdistää eduroamiin / owlaniin
- Klikkaa verkkoa hiiren oikealla painikkeella ja valitse Forget / Unohda.
- Yhdistä nyt uudelleen ja syötä tarvittaessa tunnuksesi. Eduroamiin yhdistäessä muista @student.oulu.fi / @students.oamk.fi / @univ.yo.oulu.fi / @oamk.fi pääte.
Moodle-kurssini ei näy
- Ensimmäisen kirjautumisesi jälkeen odota noin kaksi tuntia, jos kurssia ei näy vielä senkään jälkeen, ole yhteydessä opettajaasi tai moodle@oulu.fi.
EXAM kirjautuminen
- Yliopistolaiset kirjautuvat EXAMiin tunnuksen lyhyellä muodolla (pelkkä käyttäjätunnus).
- OAMKilaiset kirjautuvat EXAMiin tunnuksen pitkällä muodolla (tunnus@students.oamk.fi / tunnus@oamk.fi), jos sinulla oli Oamk tunnus ennen kevään 2024 migraatiota, käytä vanhaa tunnusta kirjautuessa.
- Jos salasanassasi on erikoismerkkejä, kirjautuminen ei onnistu. Vaihda tällöin salasanasi.
Koneeni ei toimi esitystekniikan kanssa luentosaleissa tai neuvottelutiloissa, mitä voin tehdä?
- Varmista, että koneellesi on asennettu DisplayLink Graphics -ajuri. Kyseisen ajurin saa asennettua Company Portalin / Software Centerin kautta.
- Mikäli DisplayLink Graphics on jo asennettu tai sen asentaminen ei auttanut, käynnistä kone uudelleen tai kokeile akkuresettiä.
- Yksityiskohtaisemmat vianratkaisuohjeet löytyvät täältä.
VPN ongelmanratkaisuja
- Varmista aina ensiksi, että koneessa on toimiva verkkoyhteys. VPN-yhteys vaatii toimiakseen verkkoyhteyden.
- Käynnistä tietokoneesi uudelleen.
- Varmista, että ajurit ovat ajan tasalla.
- FortiClient: Varmista, että olet valinnut organisaation oikein. Ota Auto Connect pois päältä, se saattaa aiheuttaa ongelmia.
- OpenVPN: Kokeile luoda uusi profiilitiedosto. Yliopiston profiilitiedosto, Oamk profiilitiedosto.
Authenticator ongelmanratkaisuja
- Laite vaihtunut ja Authenticatorin koodi ei tule uuteen laitteeseen.
- Mikäli pääset kirjautumaan Microsoftin turvatietoihin, käy siellä määrittämässä uusi laitteesi sekä poistamassa vanha.
- Jos kirjautumisessa pyydetään Authenticatorin vahvistusta, eikä sinulla ole toissijaista tunnistautumistapaa määritettynä, käy lisäämässä puhelinnumerosi toissijaiseksi tunnistautumistavaksi täältä.
- Lisäyksen jälkeen, kirjaudu turvatietoihin uudelleen ja tunnistautumisvaiheessa valitse ”En voi käyttää Authenticatoria juuri nyt”.
Tulostusongelmia
- (Henkilökunta) Mikäli tulostin ei näy koneellasi, varmista ensiksi, että olet yliopiston verkossa joko Eduroamin tai Owlanin kautta.
- Tulostusjonot saa lisättyä Company Portalista asentamalla University Printers -paketin.
- Tulostimelle kirjaudutaan tunnus@univ tai tunnus@student -muodossa, riippuen oletko henkilökuntaa vai opiskelija. Mikäli salasanasi sisältää erikoismerkkejä, kirjautuminen ei välttämättä onnistu. Tuolloin salasanan vaihto voi auttaa.
- (Opiskelijat) Saat ostettua tulostussaldoa täältä.
- Mikäli oston yhteydessä saat virheilmoituksen ”Missing email address”, ole yhteydessä Canonin tukeen canon@oulu.fi.
- Lisäohjeita tulostukseen.
Kotihakemisto tai muu verkkolevy
- Kotihakemistosi polun näet joko käyttäjätilipalvelusta tai voit kysyä sitä ict@oulu.fi.
- Mapataksesi verkkolevyn avaa File Explorer / Resurssienhallinta.
- Vasemmasta sivulaidasta klikkaa hiiren oikealla painikkeella This PC.
- Valitse Map network drive…
- Drive kohtaan valitse haluamasi kirjain asemalle.
- Folder kohtaan syötä polku.
- Paina Finish / Valmis.
- Yksityiskohtaisemmat ohjeet: opiskelijan ohje, henkilöstön ohje.
Tarvitsen tietokoneen, kännykän, HDMI-kaapelin tai muun IT-oheislaitteen, mistä saan nämä?
- Hanki tarvitsemasi Netoxin kautta.
- Hankintaohjeet: Yliopiston hankintaohjeet, Oamk:n hankintaohjeet.
Koneeni on hidas, ohjelmat jumittavat, oheislaitteet eivät toimi, ääniongelmia – mitä voin tehdä?
- Käynnistä koneesi uudelleen koneen Käynnistä uudelleen / Restart -toiminnolla
- (Henkilökunnan Lenovo-läppärit) Kokeile tehdä koneelle akkuresetti:
- Sammuta kone ja irrota kaikki ulkoiset kaapelit sekä virtajohto.
- Käännä kone ylösalaisin.
- Etsi pohjasta pieni pyöreä reikä.
- Ota paperiklemmari tai vastaava ohut pistävä esine ja aseta se varovasti reikään, kunnes tunnet sen pohjalla olevan painikkeen painuvan pohjaan.
- Pidä painike pohjassa noin 15 sekunnin ajan.
- Käynnistä kone uudelleen.
- (Henkilökunnan koneet) Voit asentaa uusimmat laiteajurit koneellesi Lenovo System Update -ohjelman kautta. Ajurien päivittäminen auttaa etenkin ääni- ja oheislaiteongelmissa.
- System Updaten saa asennettua Company Portalin / Software Centerin kautta ilman pääkäyttäjäoikeuksia.
- Kun System Update on asennettu, avaa se ja valitse vasemmalta Get new updates.
- Valitse kaikki tarjolle tulleet päivitykset Critical ja Recommended osioista. Varaudu käynnistämään kone uudelleen päivitysten yhteydessä. Tarkista jokaisen uudelleenkäynnistyksen jälkeen vielä uudelleen System Updatesta, että kaikki tarjolla olleet päivitykset ovat menneet läpi.
Miten saan käyttööni tarvitsemani ohjelman?
- Henkilökunnan koneella voit asentaa tiettyjä ohjelmia ilman pääkäyttäjäoikeuksia koneen Company Portal tai Software Center -palvelusta.
- Voit käyttää useita lisensoituja ohjelmia AVD-etätyöpöytämme kautta.
- Avaa selain ja mene osoitteeseen: https://windows365.microsoft.com/ent#.
- Kirjaudu palveluun M365 -tunnuksellasi (tunnus@student.oulu.fi, tunnus@univ.yo.oulu.fi, tunnus@students.oamk.fi tai tunnus@oamk.fi).
- Tuplaklikkaa työpöytää Student Desktop.
- Muista kirjautua ulos kun olet valmis, pelkkä selainikkunan sulkeminen ei riitä vapauttamaan työpöytää muiden käyttöön.
- Muut etätyöpöytäpalvelut (Jalava, Lehmus).
- Henkilökunnan koneilla joissa on Company Portal on mahdollista käyttää myös hyödyksi Microsoft EPM:ää.
- Klikkaa asennustiedostoa hiiren oikealla painikkeella.
- Valitse Run with elevated access / Suorita laajennetuin käyttöoikeuksin.
- Lähetä pyyntö selkeän perusteen kanssa ICT:lle.
- Kun pyyntö hyväksytään, saat työpöytäilmoituksen ja voit suorittaa asennuksen samaisen Run with elevated access / Suorita laajennetuin käyttöoikeuksin vaihtoehdon kautta.
- Muissa tapauksissa ota yhteyttä meihin: sähköpostitse ict@oulu.fi tai puhelimitse 0294 483 124.
Työsuhteen päättyminen
- Työsuhteen päättyessä tulee palauttaa työkone sekä -puhelin, ellei yksikön kanssa ole sovittu toisin.
- Työkoneen voi palauttaa suoraan Netoxille, ellei kyseessä ole vielä vanha leasing-kone (Lukee koneen kannessa olevassa tarrassa).
- Työpuhelimen voi palauttaa palvelupisteellemme tilaan TH109 (Linnanmaa).
- Työpuhelimeen tulee palauttaa tehdasasetukset.
Henkilökunnan koneellani on vielä Windows 10 -käyttöjärjestelmä, mistä voin asentaa Windows 11:n tilalle?
- Windows 11 päivitys löytyy Software Centerin Operating Systems -välilehdeltä.
- Huom! Mikäli päivitystä ei ole tarjolla, laitteesi ei todennäköisesti ole yhteensopiva Windows 11:lle. Tällöin uuden koneen tilaaminen alkaa olla ajankohtaista.
- Tutustu hankintaohjeisiin: Yliopiston hankintaohjeet, Oamk:n hankintaohjeet.
IT-ongelmani ei ratkennut näiden avulla, mistä saan apua?
- Voit olla meihin yhteydessä sähköpostitse osoitteeseen ict@oulu.fi tai puhelimitse numeroon 0294 483 124.
- Linnanmaan kampuksella on myös ICT:n palvelupiste tilassa TH109. Palvelupiste on avoinna kello 9-13. Poikkeusaikataulut löydät täältä.
« Takaisin
Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla salasana, salasanat, tulostaminen, account, faq, käyttäjätunnukset, käyttäjätunnus, network drive, ukk, username, verkkolevy. Lisää permalink suosikkeihisi.