Yliopiston ja Oamkin AVD-ympäristö (Azure Virtual Desktop) toimii Microsoft Azure -pilvipalvelussa. Palvelu koostuu virtuaalikoneista, joita ylläpitää yliopiston ja Oamkin yhteiset ICT-palvelut. Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti opiskelijoiden käyttöön, mutta myös henkilökunta pääsee käyttämään palvelua.
AVD-etätyöpöytiä voit käyttää ilman VPN-yhteyttä:
- Tarvitset toimivan internet-yhteyden ja palvelua tukevan nettiselaimen (MS Edge, Chrome, Firefox tai Safari).
- Vaihtoehtoisesti voit asentaa Windows- tai macOS-tietokoneellesi Microsoft Remote Desktop Client -sovelluksen ja käyttää sen kautta AVD-etätyöpöytiä.
Kirjaudu AVD-palveluun yliopiston/Oamkin M365-tunnuksellasi ja lisäksi tunnistaudu MFA:lla eli monivaiheisella tunnistautumisella puhelimesi kautta.
Tämän ohjeen sisältö:
AVD-etätyöpöytäyhteys selaimella
- Avaa www-selain (MS Edge, Chrome, Firefox tai Safari)
- Mene osoitteeseen: https://rdweb.wvd.microsoft.com/arm/webclient
- Kirjaudu palveluun M365-tunnuksellasi (tunnus@student.oulu.fi, tunnus@univ.yo.oulu.fi, tunnus@students.oamk.fi tai tunnus@oamk.fi). Palvelu avautuu ilman erillistä kirjautumista, jos olet jo valmiiksi kirjautunut yliopiston M365-palveluun.
- Tuplaklikkaa työpöytää Student Desktop. Kun avaat työpöydän ensimmäistä kertaa, sen latautuminen saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
- Kirjaudu ulos istunnon lopuksi, sillä pelkkä selainikkunan sulkeminen ei riitä vapauttamaan työpöytää muiden käyttöön.
AVD-etätyöpöytäyhteys sovelluksella
- Ensimmäisellä kerralla asenna tietokoneesi käyttöjärjestelmän mukainen Microsoft Remote Desktop Client -ohjelma osoitteesta: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/remote/remote-desktop-services/clients/remote-desktop-clients
- Käynnistä Remote Desktop -sovellus
- Paina Subscribe with URL -painiketta ja liitä Email or Workspace URL -kenttään tämä linkki: https://rdweb.wvd.microsoft.com/api/arm/feeddiscovery
- Paina Next
- Kirjaudu palveluun M365-tunnuksellasi (tunnus@student.oulu.fi, tunnus@univ.yo.oulu.fi, tunnus@students.oamk.fi tai tunnus@oamk.fi).
- Tuplaklikkaa työpöytää Student Desktop. Kun avaat työpöydän ensimmäistä kertaa, sen latautuminen saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
- Kirjaudu ulos istunnon lopuksi, jotta työpöytä vapautuu muiden käyttöön.
Lisätietoa: Yliopiston etätyöpöytäpalvelimet ja niiden ohjelmistot on lueteltu sivulla: Etätyöpöydät (OY). Luettelo oamkilaisten käytössä olevista etätyöpöytäpalvelimista ja niissä käytettävistä ohjelmistoista päivitetään tänne syksyllä 2024.