Skip to content

Etätyöpöytäyhteys AVD-palveluun


Avainsanat: , , , ,

Yliopiston ja Oamkin AVD-ympäristö (Azure Virtual Desktop) toimii Microsoft Azure -pilvipalvelussa. Palvelu koostuu virtuaalikoneista, joita ylläpitää yliopiston ja Oamkin yhteiset ICT-palvelut. Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti opiskelijoiden käyttöön, mutta myös henkilökunta pääsee käyttämään palvelua.

AVD-etätyöpöytiä voit käyttää ilman VPN-yhteyttä:

  • Tarvitset toimivan internet-yhteyden ja palvelua tukevan nettiselaimen (MS Edge, Chrome, Firefox tai Safari).
  • Vaihtoehtoisesti voit asentaa Windows- tai macOS-tietokoneellesi Microsoft Remote Desktop Client -sovelluksen ja käyttää sen kautta AVD-etätyöpöytiä.

Kirjaudu AVD-palveluun yliopiston/Oamkin M365-tunnuksellasi ja lisäksi tunnistaudu MFA:lla eli monivaiheisella tunnistautumisella puhelimesi kautta.

Tämän ohjeen sisältö:

AVD-etätyöpöytäyhteys selaimella

  1. Avaa www-selain (MS Edge, Chrome, Firefox tai Safari)
  2. Mene osoitteeseen: https://rdweb.wvd.microsoft.com/arm/webclient
  3. Kirjaudu palveluun M365-tunnuksellasi (tunnus@student.oulu.fi, tunnus@univ.yo.oulu.fi, tunnus@students.oamk.fi tai tunnus@oamk.fi). Palvelu avautuu ilman erillistä kirjautumista, jos olet jo valmiiksi kirjautunut yliopiston M365-palveluun.
  4. Tuplaklikkaa työpöytää Student DesktopKun avaat työpöydän ensimmäistä kertaa, sen latautuminen saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
  5. Kirjaudu ulos istunnon lopuksi, sillä pelkkä selainikkunan sulkeminen ei riitä vapauttamaan työpöytää muiden käyttöön.

AVD-etätyöpöytäyhteys sovelluksella

  1. Ensimmäisellä kerralla asenna tietokoneesi käyttöjärjestelmän mukainen Microsoft Remote Desktop Client -ohjelma osoitteesta: https://docs.microsoft.com/en-us/windows-server/remote/remote-desktop-services/clients/remote-desktop-clients
  2. Käynnistä Remote Desktop -sovellus
  3. Paina Subscribe with URL -painiketta ja liitä Email or Workspace URL -kenttään tämä linkki: https://rdweb.wvd.microsoft.com/api/arm/feeddiscovery
  4. Paina Next
  5. Kirjaudu palveluun M365-tunnuksellasi (tunnus@student.oulu.fi, tunnus@univ.yo.oulu.fi, tunnus@students.oamk.fi tai tunnus@oamk.fi).
  6. Tuplaklikkaa työpöytää Student DesktopKun avaat työpöydän ensimmäistä kertaa, sen latautuminen saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
  7. Kirjaudu ulos istunnon lopuksi, jotta työpöytä vapautuu muiden käyttöön.

Lisätietoa: Yliopiston etätyöpöytäpalvelimet ja niiden ohjelmistot on lueteltu sivulla: Etätyöpöydät (OY). Luettelo oamkilaisten käytössä olevista etätyöpöytäpalvelimista ja niissä käytettävistä ohjelmistoista päivitetään tänne syksyllä 2024.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.