Tässä ohjeessa kerrotaan kaksi tapaa, kuinka toimit silloin, kun et tiedä tai muista Oamkin käyttäjätunnustasi tai sen salasanaa.
- Jos muistat salasanasi ja haluat vaihtaa sen, voit tehdä sen helpommin toisen ohjeen mukaisesti: Näin vaihdat Oamkin käyttäjätunnuksesi salasanan (oulu.fi).
- Kun mietit uutta salasanaa, tutustu ohjeeseen: Millainen salasanan tulee olla (oulu.fi).
Tapa 1: Tunnuksen/salasanan haku Suomi.fi-palvelun kautta
Kun et tiedä tai muista Oamkin käyttäjätunnustasi, saat sen tietoosi tunnistautumalla Suomi.fi-palvelun kautta Oamkin käyttäjätunnus- ja salasanapalveluun. Samalla tavalla voit hakea uuden salasanan, jos et tiedä tai muista nykyistä. Palvelu generoi sinulle uuden salasanan, joka täyttää hyvän salasanan vaatimukset.
- Kirjaudu Oulun yliopiston ja Oamkin yhteiseen käyttäjätunnus- ja salasanapalveluun. Tunnistaudu Suomi.fi-palvelun kautta joko pankkitunnuksilla tai muilla palvelun hyväksymillä tunnistusvälineillä. Lisätietoa: Suomalaiset tunnistusvälineet – Suomi.fi ja Ulkomaalaisen tunnistustavat – Suomi.fi.
- Hyväksy sitten käyttöoikeusehdot ja tietojärjestelmien käyttösäännöt, jonka jälkeen palvelu palauttaa sinulle käyttäjätunnuksesi ja uuden generoidun salasanan.
- Noin viiden minuutin kuluttua saamasi salasana on tallettunut Oamkin järjestelmiin ja a) voit vaihtaa sen haluamaksesi tai b) resetoida salasanan ja asettaa uuden sen tilalle (katso Tapa 2).
Tapa 2: Salasanan nollaaminen (resetointi)
Jos olet unohtanut salasanasi tai haluat nollata generoidun (vaikeasti muistettavan) salasanan, voit nollata vanhan ja asettaa uuden salasanan myös M365-kirjautumisikkunan kautta. Tämän voit tehdä joko Oamkin verkossa olevalla laitteella tai, jos laite on verkon ulkopuolella, on tunnuksellasi oltava toimiva MFA-käytäntö (ts. monivaiheinen tunnistautuminen onnistuu puhelimesi kautta). Lisätietoa MFA:sta: Kaksivaiheisen tunnistuksen (MFA) asetukset Microsoft 365 -pilvipalvelussa (oulu.fi).
- Jos käyttämäsi laite on kampuksen verkon ulkopuolella, tarvitset MFA-todentamista varten puhelintasi, jonka tiedot olet asettanut M365-tilisi turvatietoon.
- Aloita salasanasi nollaaminen menemällä verkkoselaimella M365-palvelun kirjautumissivulle osoitteeseen https://portal.office.com, mutta älä kirjaudu. (Voit käyttää selaimessasi ”incognito”-näkymää, jos et halua kirjautua ulos palvelusta.)
- Valitse kohta ”Etkö pysty käyttämään tiliäsi? / Can’t access your account?” ja edelleen ”Työ- tai koulutili/Work or school account”.
- Tilisi palauttamista varten anna M365-tunnuksesi muodossa ktunnus@students.oamk.fi, tai ktunnus@oamk.fi jos olet henkilökuntaa.
- Syötä tarkistuskenttään ne merkit, jotka näet kuvassa (voit myös kuunnella).
- Paina ”Seuraava/Next”.
- Tarkistusvaiheessa valitse puhelintodennuksen tapa: koodin poimiminen Authenticator-sovelluksesta tai puhelun vastaanottaminen, ja toimi sen mukaisesti.
- Onnistuneen todennuksen jälkeen voit asettaa uuden salasanan ja varmistaa sen kirjoittamalla salasanasi niille varattuihin kenttiin.
- Paina lopuksi ”Valmis/Finish”.