Skip to content

Näin vaihdat yliopiston tunnuksesi salasanan (OY)


Avainsanat: , , , , , , , , , ,

Yliopiston opiskelijan ja henkilökunnan käyttäjätunnuksen samoin kuin määräaikaisen UFO-tunnuksenkin salasana on vaihdettava vähintään kerran vuodessa. Saat etukäteen muistutuksen salasanan vanhenemisesta sähköpostiisi. Kun mietit uutta salasanaa, tutustu ohjeeseen: Hyvän salasanan vaatimukset.

Tässä ohjeessa kerrotaan useampi tapa, kuinka voit vaihtaa tai asettaa salasanasi. Valitse näistä se, joka parhaiten sopii omaan tilanteeseesi.

A) Kun muistat nykyisen salasanan:

B) Kun et muista nykyistä salasanaasi tai tunnuksesi on lukkiutunut:

C) Kun olet asettamassa ensimmäistä salasanaa uudelle käyttäjätunnukselle tai et tiedä tunnustasi:

Tapa 1: Vaihda kampuksen verkossa tai siihen VPN-yhteydessä olevalla yliopiston Windows-työasemalla

HUOM! Tämä on kätevin ja suositeltavin tapa niille, joilla on käytössä yliopiston tietokone. Etäkäytössä on oltava VPN-yhteys päällä.

  1. Kirjaudu työasemalle (student- tai univ-toimialueelle).
  2. Jos olet etätöissä, käynnistä VPN-yhteys: FortiClient tai OpenVPN.
  3. Paina Ctrl+Alt+Del.
  4. Valitse “Muuta Salasana / Change a password”.
  5. Anna vanha salasanasi ja kirjoita uusi salasana kahteen kertaan sille varattuihin kenttiin.
    • Huom. erkoismerkit salasanoissa saattavat aiheuttaa ongelmia HAKA-kirjautumista käyttäviin palveluihin kirjautumisessa. Jos salasanasi ei toimi esim. Examissa, mutta pääset kirjautumaan sillä sähköpostiisi, ei auta muu kuin vaihtaa salasana uudestaan.
  6. Paina Enteriä/hyväksymispainiketta.

Tapa 2: Vaihda salasanapalvelussa

  1. Mene verkkoselaimella osoitteeseen https://account.oulu.fi/change/passwd.
  2. Anna käyttäjätunnuksesi sen lyhyessä muodossa.
  3. Kirjoita vanha salasana sille varattuun kenttään.
  4. Kirjoita uusi salasana sille varattuun kenttään.
    • Huom. erkoismerkit salasanoissa saattavat aiheuttaa ongelmia HAKA-kirjautumista käyttäviin palveluihin kirjautumisessa. Jos salasanasi ei toimi esim. Examissa, mutta pääset kirjautumaan sillä sähköpostiisi, ei auta muu kuin vaihtaa salasana uudestaan.
  5. Varmista uusi salasana sille varatussa kentässä.
  6. Paina painiketta “Vaihda salasana / Change password”.

Tapa 3: Vaihda M365-palvelussa

  1. Mene verkkoselaimellasi M365-palvelun kirjautumissivulle osoitteeseen https://o365.oulu.fi/.
  2. Kirjaudu M365-palveluun tunnuksellasi, joka on opiskelijoilla muodossa tunnus@student.oulu.fi, ja henkilökunnalla tunnus@univ.yo.oulu.fi (huomaathan, että tunnus-sanan tilalle tulee henkilökohtainen käyttäjätunnuksesi) ja kirjoita nykyinen salasanasi sille varattuun kenttään.
  3. M365-palvelussa napauta oma profiilikuvaasi/nimikirjaimiasi ja valitse “Näytä tili / My account” ja edelleen “Vaihda salasana / Change password”.
  4. Anna ensin vanha salasanasi ja kirjoita sitten uusi salasana kahteen kertaan niille varattuihin kenttiin.
    • Huom. erkoismerkit salasanoissa saattavat aiheuttaa ongelmia HAKA-kirjautumista käyttäviin palveluihin kirjautumisessa. Jos salasanasi ei toimi esim. Examissa, mutta pääset kirjautumaan sillä sähköpostiisi, ei auta muu kuin vaihtaa salasana uudestaan.
  5. Paina “Lähetä / Submit” -painiketta.

Tapa 4: Aseta salasanapalvelussa

HUOM. Jos et muista tai tiedä salasanaasi tai käyttäjätunnustasi, tunnistaudut salasanapalveluun Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta (tunnistautumistavat: verkkopankkitunnus, mobiilivarmenne, henkilökortti tai  organisaatiokortti).

  1. Mene verkkoselaimella osoitteeseen https://account.oulu.fi/suomifi/passwd.
  2. Valitse se tapa, jota käytät Suomi.fi-tunnistuspalvelussa ja etene sen mukaisesti.
  3. Onnistuneen tunnistautumisen jälkeen pääset salasanapalveluun. Kirjoita uusi salasana sille varattuun kenttään.
    • Huom. erkoismerkit salasanoissa saattavat aiheuttaa ongelmia HAKA-kirjautumista käyttäviin palveluihin kirjautumisessa. Jos salasanasi ei toimi esim. Examissa, mutta pääset kirjautumaan sillä sähköpostiisi, ei auta muu kuin vaihtaa salasana uudestaan.
  4. Varmista uusi salasana sille varatussa kentässä.
  5. Paina painiketta “Vaihda salasana / Change password”.

Tapa 5: Nollaa salasana ja aseta uusi kirjautumisikkunassa 

HUOM. Tämä ominaisuus on toistaiseksi vain testiryhmän käytössä!

HUOM. Salasanan nollaaminen (resetointi) on mahdollista vain, jos MFA:n todennusmenetelmäsi on puhelimen Authenticator-sovellus. Katso, kuinka vaihdat todennusmenetelmän MS-tilillesi.

  1. Aloita salasanasi nollaaminen menemällä verkkoselaimella yliopiston Azure-kirjautumisikkunaan, esimerkiksi osoitteeseen https://o365.oulu.fi/.  Älä yritä kirjautua. (Jos kuitenkin sinä tai joku muu on kirjautuneena ko. laitteella univ- tai student-toimialueelle kampusverkossa tai VPN-yhteydessä, pääset Azure-kirjautumiseen ainoastaan selaimen Incognito/In Private-ikkunan kautta.)
  2. Valitse kohta “Etkö pysty käyttämään tiliäsi? / Can’t access your account?”.
  3. Tilisi palauttamista varten anna M365-tilisi käyttäjänimi muodossa tunnus@student.oulu.fi, tai tunnus@univ.yo.oulu.fi, jos olet henkilökuntaa.
  4. Syötä tarkistuskenttään ne merkit, jotka näet kuvassa (voit myös kuunnella).
  5. Paina “Seuraava / Next”.
  6. Tarkistusvaiheessa poimi kertakäyttöinen salasanakoodi puhelimesi Authenticator-sovelluksesta vastaavan tilin kohdalta ja näppäile se kenttään ”Anna vahvistuskoodisi / Enter your verification code”.
  7. Paina ”Seuraava / Next”.
  8. Onnistuneen todennuksen jälkeen voit asettaa uuden salasanan ja varmistaa sen kirjoittamalla salasanasi niille varattuihin kenttiin.
    • Huom. erkoismerkit salasanoissa saattavat aiheuttaa ongelmia HAKA-kirjautumista käyttäviin palveluihin kirjautumisessa. Jos salasanasi ei toimi esim. Examissa, mutta pääset kirjautumaan sillä sähköpostiisi, ei auta muu kuin vaihtaa salasana uudestaan.
  9. Paina lopuksi “Valmis / Finish”.
  10. Saat sähköpostiisi Microsoftin ilmoituksen salasanan vaihtamisesta.

HUOM. Kun olet vaihtanut salasanasi, kannattaa odottaa muutama minuutti voidaksesi kirjautua sillä muihin palveluihin. Muista päivittää kaikki laitteesi (puhelimet, tabletit ja tietokoneet) käyttämään uutta salasanaasi!

HUOM. Jos et syystä tai toisesta onnistu vaihtamaan tai asettamaan salasanaa millään tässä ohjeessa mainitulla tavalla, ota yhteys Campus ICT -tukipalveluun, yhteystiedot.

 

 

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.