Näin haet Oamkin käyttäjätunnuksen ja/tai uuden salasanan

Avainsanat: , , , , , , , ,

Tässä ohjeessa kerrotaan kaksi tapaa, kuinka toimit silloin, kun et tiedä tai muista Oamkin käyttäjätunnustasi tai sen salasanaa.

Tapa 1: Tunnuksen/salasanan haku Suomi.fi-palvelun kautta

Kun et tiedä tai muista Oamkin käyttäjätunnustasi, saat sen tietoosi tunnistautumalla Suomi.fi-palvelun kautta Oamkin käyttäjätunnus- ja salasanapalveluun. Samalla tavalla voit hakea uuden salasanan, jos et tiedä tai muista nykyistä. Palvelu generoi sinulle uuden salasanan, joka täyttää hyvän salasanan vaatimukset.

1. Kirjaudu Oamkin käyttäjätunnus- ja salasanapalveluun. Tunnistaudut Suomi.fi-palvelun kautta joko pankkitunnuksilla tai muilla palvelun hyväksymillä tunnistusvälineillä. Lisätietoa: Suomalaiset tunnistusvälineet – Suomi.fi ja Ulkomaalaisen tunnistustavat – Suomi.fi.
  2. Hyväksy sitten käyttöoikeusehdot ja tietojärjestelmien käyttösäännöt, jonka jälkeen palvelu palauttaa sinulle käyttäjätunnuksesi ja uuden generoidun salasanan.
  3. Noin viiden minuutin kuluttua saamasi salasana on tallettunut Oamkin järjestelmiin ja a) voit vaihtaa sen haluamaksesi tai b) resetoida salasanan ja asettaa uuden sen tilalle (katso Tapa 2).

Tapa 2: Salasanan nollaaminen (resetointi)

Jos olet unohtanut salasanasi tai haluat nollata generoidun (vaikeasti muistettavan) salasanan, voit nollata vanhan ja asettaa uuden salasanan myös M365-kirjautumisikkunan kautta. Tämän voit tehdä joko Oamkin verkossa olevalla laitteella tai, jos laite on verkon ulkopuolella, on tunnuksellasi oltava toimiva MFA-käytäntö (ts. monivaiheinen tunnistautuminen onnistuu puhelimesi kautta). Lisätietoa MFA:sta: Kaksivaiheisen tunnistuksen (MFA) asetukset Microsoft 365 -pilvipalvelussa (oulu.fi).

1. Jos käyttämäsi laite on kampuksen verkon ulkopuolella, tarvitset MFA-todentamista varten puhelintasi, jonka tiedot olet asettanut M365-tilisi turvatietoon.
  2. Aloita salasanasi nollaaminen menemällä verkkoselaimella M365-palvelun kirjautumissivulle osoitteeseen https://portal.office.com, mutta älä kirjaudu. (Voit käyttää selaimessasi “incognito”-näkymää, jos et halua kirjautua ulos palvelusta.)
  3. Valitse kohta “Etkö pysty käyttämään tiliäsi? / Can’t access your account?” ja edelleen “Työ- tai koulutili/Work or school account”.
  4. Tilisi palauttamista varten anna M365-tunnuksesi muodossa ktunnus@students.oamk.fi, tai ktunnus@oamk.fi jos olet henkilökuntaa.
  5. Syötä tarkistuskenttään ne merkit, jotka näet kuvassa (voit myös kuunnella).
  6. Paina “Seuraava/Next”.
  7. Tarkistusvaiheessa valitse puhelintodennuksen tapa: koodin poimiminen Authenticator-sovelluksesta tai puhelun vastaanottaminen, ja toimi sen mukaisesti.
  8. Onnistuneen todennuksen jälkeen voit asettaa uuden salasanan ja varmistaa sen kirjoittamalla salasanasi niille varattuihin kenttiin.
  9. Paina lopuksi “Valmis/Finish”.

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö ja tageilla , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.