Skip to content

Kirjautuminen järjestelmiin yliopiston käyttäjätunnuksella (OY)


Avainsanat: , , , , , , , , , , , , ,

Yliopiston nettiselaimella käytettävät tietojärjestelmät ovat pääosin siirtyneet käyttämään Entra ID -autentikointia ja yhtenäistä kirjautumistapaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kirjaudut yliopiston järjestelmiin pitkällä käyttäjätunnuksella (MS-tilillä) ja salasanallasi sekä varmistat kirjautumisen puhelimellasi. Poikkeuksena on kuitenkin sähköinen tenttijärjestelmä Exam, jossa ei käytetä puhelinvarmennusta. Kirjaudu Examiin käyttäjätunnuksen lyhyellä muodolla ja salasanallasi.

Pitkä käyttäjätunnus on sama, jolla kirjaudut M365-palveluun. Siitä käytetään myös nimityksiä Microsoft- tai MS-tili, M365- ja O365-tunnus.

  • Kaikki käyttäjätunnukset, jotka on luotu 1.8.2019 tai sen jälkeen, ovat automaattisesti myös M365-tunnuksia. Jos tunnuksesi on vanhempi etkä pääse kirjautumaan yliopiston järjestelmiin, ota yhteys Campus ICT -tukipalveluun.

Puhelinvarmennusta varten on MS-tilisi turvatiedossa oltava tieto siitä, miten kirjautumisen todennuspyyntö sinulle lähetetään. Jos tieto puuttuu, ohjataan sinut ilmoituksella Lisätietoja tarvitaan/More information required lisäämään todennusmenetelmäsi turvatietoon. Aseta ensisijaiseksi menetelmäksi puhelimen Authenticator-sovellus ja varamenetelmäksi puhelinnumerosi. Pääset muuttamaan turvatietoasi myös tällä linkillä: https://mysignins.microsoft.com/security-info.

Tämän ohjeen sisältö:

Kirjaudu näin (Entra ID -autentikointi):

Picture of Entra ID login screen

1. Kirjaudu sisään yliopiston MS-tililläsi

  • Kirjoita se muodossa:
    • tunnus@student.oulu.fi (opiskelija) tai
    • tunnus@univ.yo.oulu.fi (henkilökunta ja UFO-tunnukset)
  • Paina Seuraava/Next.

2. Anna yliopiston tunnuksesi salasana

Picture of password screen in M365, Entra ID

  • Kirjoita salasanasi ja paina Kirjaudu sisään/Sign in.

3. Varmenna kirjautuminen puhelimellasi

Varmenna kirjautuminen sillä menetelmällä, jonka olet valinnut ensisijaiseksi. Tässä kohdassa esimerkkikuvat ovat vanhentuneita, mutta idea on sama.

Menetelmävaihtoehdot:

  • Suositus: Puhelimen Microsoft Authenticator-sovelluksen (sovelluksen saat laitteesi sovelluskaupasta) numerokysely: näppäile kirjautumisikkunassa näkyvä varmennuskoodi Authenticator-sovellukseen
  • Poimi varmennuskoodi Authenticator-sovelluksesta ja näppäile se kirjautumisikkunaan kysyttäessä
  • Poimi varmennuskoodi tekstiviestistä ja näppäile se kirjautumisikkunaan kysyttäessä
  • Vastaa puheluun ja hyväksy kirjautumisesi puhelimen #-painikkeella.

Esimerkkinä ilmoitus, kun hyväksymispyyntö on lähetetty puhelimen Authenticator-sovellukseen:

Numerokyselyikkuna

 

  • Vastaavassa tilanteessa hyväksy sisäänkirjautumispyyntö näppäilemällä ilmoituksessa näkyvä varmennekoodi matkapuhelimen Authenticator-sovellukseen.
  • Jos et voi käyttää sovellusta nyt, voit tilata suojauskoodin tekstiviestinä tai valita varmennuspuhelun siihen numeroon, jonka olet turvatietoon tallettanut ensisijaiseksi tai varanumeroksi.
  • Tässä ikkunassa voit asettaa varmennuksen 60 vuorokauden tauolle. Tauko on laitekohtainen ja koskee sitä laitetta, jolla nyt olet kirjautumassa.

Esimerkkinä ilmoitus, kun koodi on lähetetty tekstiviestinä puhelimeen:

Kuva Anna koodi -ikkunasta

  • Vastaavassa tilanteessa varmennat sisäänkirjautumisesi näppäilemällä saman koodin, jonka sait tekstiviestinä puhelimeesi. Paina sitten Tarkista/Verify.
  • Tässä ikkunassa voit asettaa varmennuspyynnöt 60 vuorokauden tauolle. Tauko on laitekohtainen ja koskee sitä laitetta, jolla nyt olet kirjautumassa.

Huomaa, että sinulta ei pyydetä puhelinvarmentamista, jos:

  • Olet asettanut laitekohtaisen 60 vrk:n tauon eli valinnut kirjautumisikkunassa Älä kysy uudelleen 60 päivään/Don’t ask again for 60 days.
  • Käyttämäsi laite on kampusverkossa tai VPN-yhteydessä siihen tai laitteeseen on muuten syntynyt luottosuhde.

Jos et voi varmentaa kirjautumistasi ajoissa, pyydä varmennus uudestaan samalla menetelmällä tai käytä varamenetelmää.

Esimerkkinä tilanne, jossa varmennuspyyntö on lähetetty puhelimen Authenticator -sovellukseen eikä käyttäjä ehtinyt tai voinut hyväksyä sitä ajoissa:

Kuvassa Emme saaneet vastaustasi -ikkuna

  • Vastaavassa tilanteessa voit:
    • tilata uuden pyynnön Authenticator -sovellukseen
    • valita suojauskoodivaihtoehdon eli poimia vaihtuvan varmennekoodin puhelimen Authenticator -sovelluksesta ja näppäillä sen kirjautumisikkunassa, kun sitä kysytään
    • hankkia suojauskoodin tekstiviestinä tai tilata varmennuspuhelun siihen numeroon, jonka olet turvatietoon tallettanut ensisijaiseksi tai varanumeroksi.

Haluatko pysyä sisäänkirjautuneena?

Kuvassa Haluatko pysyä sisäänkirjautuneena -ikkuna

  • Jos haluat varmistaa, että istuntosi ei vanhene, vastaa Kyllä / Yes.
  • Jos kysymys on mielestäsi turha, laita rasti kohtaan Älä näytä tätä uudelleen/Don’t show this again.

Etkö muista tunnusta tai sen salasanaa?

  • Tarkista tunnuksesi ja aseta uusi salasana yliopiston Passwd-palvelussa. Tunnistautuminen tapahtuu Suomi.fi-palvelussa.
  • Nollaa salasana ja aseta uusi, mikäli Authenticator on todennusmenetelmäsi: Valitse Azure-kirjautumisikkunassa toiminto: “Etkö pysty käyttämään tiliäsi? / Can’t access your account?”
  • Lue täältä, mitä toimivalta salasanalta vaaditaan: Hyvän salasanan vaatimukset
  • On muitakin tapoja vaihtaa salasana. Lue lisää: Näin vaihdat yliopiston tunnuksesi salasanan.

Lisätietoa eri käyttäjätunnuksista:

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.