Skip to content

Kirjautuminen järjestelmiin yliopiston käyttäjätunnuksella (OY)


Avainsanat: , , , , , , , , , , , , ,

Yliopiston nettiselaimella käytettävät tietojärjestelmät ovat pääosin siirtyneet tai tulevat siirtymään vuoden 2022 aikana käyttämään Azure-autentikointia ja yhtenäistä kirjautumistapaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kirjaudut yliopiston järjestelmiin pitkällä käyttäjätunnuksella ja salasanallasi sekä varmistat kirjautumisen puhelimellasi. Poikkeuksena on kuitenkin sähköinen tenttijärjestelmä Exam, jossa ei käytetä puhelinvarmennusta. Kirjaudu Examiin käyttäjätunnuksen lyhyellä muodolla ja salasanallasi.

Pitkä käyttäjätunnus on sama, jolla kirjaudut O365-palveluun. Siitä käytetään myös nimityksiä Microsoft- tai MS-tili, M365- ja O365-tunnus.

  • Kaikki käyttäjätunnukset, jotka on luotu 1.8.2019 tai sen jälkeen, ovat automaattisesti myös M365-tunnuksia. Jos tunnuksesi on vanhempi etkä ole erikseen ottanut M365-palvelua käyttöön, et pääse kirjautumaan yliopiston järjestelmiin. Siinä tapauksessa toimi tämän ohjeen mukaisesti luodaksesi M365-tunnuksen!

Puhelinvarmennusta varten on MS-tilisi turvatiedossa oltava tieto siitä, miten kirjautumisen todennuspyyntö sinulle lähetetään. Jos tieto puuttuu, ohjataan sinut ilmoituksella Lisätietoja tarvitaan/More information required lisäämään todennusmenetelmäsi turvatietoon. Aseta ensisijaiseksi menetelmäksi puhelimen Authenticator-sovellus ja varamenetelmäksi puhelinnumerosi. Pääset muuttamaan turvatietoasi myös tällä linkillä: https://mysignins.microsoft.com/security-info.

Tämän ohjeen sisältö:

Kirjaudu näin (Azure-autentikointi):

Kuva Azure-kirjautumisikkunasta

1. Kirjaudu sisään yliopiston tunnuksellasi

  • Kirjoita se muodossa:
    • tunnus@student.oulu.fi (opiskelija) tai
    • tunnus@univ.yo.oulu.fi (henkilökunta ja UFO-tunnukset)
  • Paina Seuraava/Next.

2. Anna yliopiston tunnuksesi salasana

Kuvassa Anna Salasana -ikkuna

  • Kirjoita salasanasi ja paina Kirjaudu sisään/Sign in.

3. Varmenna kirjautuminen puhelimellasi

Varmenna kirjautuminen sillä menetelmällä, jonka olet valinnut ensisijaiseksi.

Menetelmävaihtoehdot:

  • Hyväksy pyyntö puhelimen Authenticator-sovelluksessa (sovelluksen saat laitteesi sovelluskaupasta)
  • Poimi varmennuskoodi Authenticator-sovelluksesta ja näppäile se kirjautumisikkunaan kysyttäessä
  • Poimi varmennuskoodi tekstiviestistä ja näppäile se kirjautumisikkunaan kysyttäessä
  • Vastaa puheluun ja hyväksy kirjautumisesi puhelimen #-painikkeella.

Esimerkkinä ilmoitus, kun hyväksymispyyntö on lähetetty puhelimen Authenticator-sovellukseen:

Kuvassa Hyväksy sisäänkirjautumispyyntö -ikkuna

  • Vastaavassa tilanteessa hyväksy sisäänkirjautumispyyntö matkapuhelimen Authenticator-sovelluksessa.
  • Jos et voi käyttää sovellusta nyt, voit tilata suojauskoodin tekstiviestinä tai valita varmennuspuhelun siihen numeroon, jonka olet turvatietoon tallettanut ensisijaiseksi tai varanumeroksi.
  • Tässä ikkunassa voit asettaa varmennuksen 60 vuorokauden tauolle. Tauko on laitekohtainen ja koskee sitä laitetta, jolla nyt olet kirjautumassa.

Esimerkkinä ilmoitus, kun koodi on lähetetty tekstiviestinä puhelimeen:

Kuva Anna koodi -ikkunasta

  • Vastaavassa tilanteessa varmennat sisäänkirjautumisesi näppäilemällä saman koodin, jonka sait tekstiviestinä puhelimeesi. Paina sitten Tarkista/Verify.
  • Tässä ikkunassa voit asettaa varmennuspyynnöt 60 vuorokauden tauolle. Tauko on laitekohtainen ja koskee sitä laitetta, jolla nyt olet kirjautumassa.

Huomaa, että sinulta ei pyydetä puhelinvarmentamista, jos:

  • Olet asettanut laitekohtaisen 60 vrk:n tauon eli valinnut kirjautumisikkunassa Älä kysy uudelleen 60 päivään/Don’t ask again for 60 days.
  • Käyttämäsi laite on kampusverkossa tai VPN-yhteydessä siihen tai laitteeseen on muuten syntynyt luottosuhde.

Jos et voi varmentaa kirjautumistasi ajoissa, pyydä varmennus uudestaan samalla menetelmällä tai käytä varamenetelmää.

Esimerkkinä tilanne, jossa varmennuspyyntö on lähetetty puhelimen Authenticator -sovellukseen eikä käyttäjä ehtinyt tai voinut hyväksyä sitä ajoissa:

Kuvassa Emme saaneet vastaustasi -ikkuna

  • Vastaavassa tilanteessa voit:
    • tilata uuden pyynnön Authenticator -sovellukseen
    • valita suojauskoodivaihtoehdon eli poimia vaihtuvan varmennekoodin puhelimen Authenticator -sovelluksesta ja näppäillä sen kirjautumisikkunassa, kun sitä kysytään
    • hankkia suojauskoodin tekstiviestinä tai tilata varmennuspuhelun siihen numeroon, jonka olet turvatietoon tallettanut ensisijaiseksi tai varanumeroksi.

Haluatko pysyä sisäänkirjautuneena?

Kuvassa Haluatko pysyä sisäänkirjautuneena -ikkuna

  • Jos haluat varmistaa, että istuntosi ei vanhene, vastaa Kyllä / Yes.
  • Jos kysymys on mielestäsi turha, laita rasti kohtaan Älä näytä tätä uudelleen/Don’t show this again.

Etkö muista tunnusta tai sen salasanaa?

Voit tarvittaessa tarkistaa tunnuksesi ja asettaa uuden salasanan yliopiston Passwd-palvelussa. Tunnistautuminen tapahtuu Suomi.fi-palvelussa.

Lisätietoa eri käyttäjätunnuksista:

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.