Skip to content

Opiskelijan käyttäjätunnus ja sähköpostiosoite (OY)


Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Käyttäjätunnus

Opintojesi alkaessa saat henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen. Se on avaimesi yliopiston järjestelmiin ja palveluihin koko opiskelusi ajan.

Tämän ohjeen sisältö:


Tunnus ja salasana

Salasana on vaihdettava vähintään kerran vuodessa. Saat etukäteen muistutuksen salasanan vanhenemisesta sähköpostiisi.

  • Kun asetat tai vaihdat salasanaa, älä käytä siinä erikoismerkkejä tai skandinaavisia kirjaimia! Passwd-palvelu hyväksy ne, mutta käytössämme olevat ulkoiset palvelut, esim.  tulostuspalvelu ja läppärilainaamot, eivät hyväksy kaikkia merkkejä. Katso Hyvän salasanan vaatimukset.

Jos käyttäjätunnuksesi on aivan uusi, aseta ensimmäinen salasana yliopiston Passwd- eli salasanapalvelussa.

Yliopiston Passwd- eli salasanapalvelu: https://account.oulu.fi/passwd on itsepalvelu, jossa voit asettaa tai vaihtaa salasanasi tarvittaessa.

  • Tunnistaudut palveluun Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta, jos et tiedä/muista tunnusta tai salasanaa (esim. uusi tunnus, unohtunut tunnus, unohtunut salasana, vanhentunut salasana). Suomi.fi:n tunnistautumismenetelmiä ovat verkkopankkitunnusmobiilivarmennehenkilökortti tai  organisaatiokortti.
  • Jos tiedät tunnuksesi ja salasanan, Suomi.fi-tunnistusta ei kysytä.
  • Uusi ominaisuus, joka on nyt vain testiryhmän käytössä: Jos et voi käyttää Suomi.fi-tunnistuspalvelua, etkä tiedä salasanaasi, voit nollata salasanan ja asettaa uuden Azure-kirjautumisikkunassa, mikäli olet aiemmin asettanut Authenticator-sovelluksen MFA:n tunnistautumismenetelmäksi. Lue lisää!

On muitakin tapoja vaihtaa salasana. Lue lisää: Näin vaihdat yliopiston tunnuksesi salasanan (OY) (oulu.fi)

Jos sinulla on kirjautumisongelmia johonkin palveluun, varmista kohdasta Käyttäjätunnuksen eri muodot kirjautumisissa, että kirjoitat tunnuksesi oikessa muodossa (tunnus / tunnus@student / tunnus@student.oulu.fi). Melko tyypillinen syy kirjautumisongelmiin on tunnuksen voimassaolon loppuminen tai salasanan vanheneminen.

Voit tarkistaa tunnuksesi tilan menemällä Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta yliopiston Accountinfo-palveluun: https://account.oulu.fi/accountinfo

  • Näet palvelusta, onko tunnuksesi voimassa ja koska olet vaihtanut salasanasi.
  • Voit lähettää suoraan Accountinfo-palvelusta tukipyynnön Campus ICT -tukipalveluun. Tällöin tukipyyntöön tulee mukaan tarvittavat tiedot tunnuksestasi.  Jos tunnuksesi ei lainkaan toimi, ilmoita tukipyynnössä toimivat yhteystietosi (ei tässä tapauksessa yliopiston sähköpostiosoitetta) vastaamista varten.

Monivaiheinen tunnistautuminen MFA

Yliopistolla on käytössä monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kun kirjaudut M365-tunnistautumista käyttävään yliopiston palveluun MS-tililläsi ja salasanalla, varmistat kirjautumisesi myös puhelimella. Voit itse valita tavan, jolla varmistamisen teet; onko se puhelimen sovellus, tekstiviesti vai soitto. Suositus on puhelimen Authenticator-sovellus.

Jos et ole valinnut ja asettanut MS-tilisi turvatietoon todennusmenetelmää, saat kirjautumisvaiheessa ilmoituksen “Lisätietoja tarvitaan” ja sinut ohjataan asettamaan todennusmenetelmäsi viipymättä. 

Tallenna oma todennusmenetelmäsi Microsoft-tilin turvatietoon.


Käyttäjätunnuksen eri muodot kirjautumisissa

Käyttäjätunnuksessa on yleensä kahdeksan (8) merkkiä ja se muodostuu automaattisesti nimesi ja opintojesi aloitusvuoden perusteella. Jos nimessä sattuu olemaan å-, ä- tai ö-kirjaimia, ne muutetaan tunnuksessa a- tai o-kirjaimiksi. Se on tunnuksesi perusmuoto, johon tässä ohjeessa viitataan sanalla tunnus. Kirjoita se aina pienillä kirjaimilla.

tunnus

  • Käytä tunnuksen perusmuotoa, kun kirjaudut yliopiston etätyöpöydille, työasemille,  lainaamon läppäreille tai järjestelmiin, joissa käytetään Shibboleth- tai Haka-tunnistautumista.
  • Jos kirjautumisvaiheessa kysytään toimialuetta tai domainia, valitse vaihtoehdoista: student. Jos taas kysytään palvelinta, konetta tai serveriä, valitse vaihtoehdoista: paju.
  • Esimerkkinä Shibboleth-kirjautumisikkuna:

tunnus@student.oulu.fi

  • Tunnuksesi pitkä muoto on Microsoft-tilisi, josta käytämme lyhenteitä MS-tili, M365-tunnus, O365-tunnus. Kirjaudu sillä kaikkiin Microsoft 365 Education -palveluihin ja muihin palveluihin, joissa käytetään Azure-autentikointia.
  • Käytä pitkää muotoa myös rekisteröityessäsi läppärilainaamon käyttäjäksi tai liittäessäsi mobiililaitetta langattomaan Eduroam-verkkoon.
  • Esimerkkinä Azure-kirjautumisikkuna:
    Kirjoita tunnuksesi muodossa: tunnus@student.oulu.fi tai tunnus@univ.yo.oulu.fi

tunnus@student

  • Kirjoita tunnuksesi tässä muodossa, kun kirjaudut tulostuspalvelun monitoimilaitteille tai tulostuspalvelun verkkokauppaan.
  • Esimerkkinä tulostussaldon verkkokaupan kirjautumisikkuna:

Sähköpostiosoite

Yliopisto-opiskelijana sähköpostiosoitteesi on pääsääntöisesti muodossa:  etunimi.sukunimi@student.oulu.fi.

  • Mikäli järjestelmässä on toinen samanniminen henkilö, erotetaan teidät etunimen ja sukunimen väliin laitettavalla merkillä tai merkkijonolla, joka muodostuu toisesta nimestäsi tai numeroista. Tällöin sähköpostiosoitteesi voi olla muodossa: etunimi.x.sukunimi@student.oulu.fi.
  • Jos nimessä sattuu olemaan å-, ä- tai ö-kirjaimia, ne muutetaan sähköpostiosoitteessa a- tai o-kirjaimiksi.
  • Myös MS-tili toimii sähköpostiosoitteena: tunnus@student.oulu.fi.
  • Vanhoilla käyttäjätunnuksilla voi toimia vielä yliopiston vanhan sähköpostipalvelun osoitteet: tunnus@paju.oulu.fi ja tunnus@mail.student.oulu.fi.

HUOM! Yliopiston sähköpostiosoite on ensisijainen asiointiosoitteesi kaikissa opintoihin liittyvissä asioissa. Postin kääntämistä ulkoisiin osoitteisiin ei suositella, mutta se on kuitenkin mahdollista. Katso ohje: Sähköpostin edelleenlähetys.

Microsoft 365 Education on yliopiston sähköpostipalvelu. Palvelu tarjoaa myös muut monipuoliset työkalut käyttöösi. Voit kirjautua palveluun yliopiston Microsoft-tililläsi osoitteessa: https://o365.oulu.fi.


Käyttäjätunnuksen voimassaolo

Yliopisto-opiskelijan käyttäjätunnus on pääsääntöisesti voimassa opiskelun ajan. Tunnuksesi sulkeutuu automaattisesti opintohallinnon tietojärjestelmässä olevien tietojen perusteella, kun:

  • valmistut tai
  • keskeytät opintosi tai
  • et ole ilmoittautunut läsnäolevaksi opiskelijaksi.

Saat sähköpostiin ilmoituksen tunnuksen sulkeutumisesta etukäteen. Kun tunnus sulkeutuu, päättyy myös yliopiston tietokoneiden sekä ohjelmistojen käyttöoikeus ja yliopiston sähköpostiosoitteesi lakkaa toimimasta. Sähköpostikansio ja muut tiedostot poistetaan M365-palvelusta automaattisesti tietyn ajan kuluessa tunnuksen sulkeutumisesta.

Mikäli kuulut henkilökuntaan, käyttäjätunnus pysyy voimassa opinto-oikeuden päättyessäkin.

Käyttöoikeuden päättymiseen kannattaa varautua:

  • Ilmoita uusi sähköpostiosoite yhteistyö- ym. kumppaneille.
  • Kopioi OneDrivestä ja K-levyltä omat säilytettävät tiedostot ja poista muut.
  • Ota talteen omat tärkeät sähköpostiviestit: voit lähettää ne omaan uuteen postiosoitteeseen tai tallettaa joko pst-tiedostoksi tai käyttämääsi sovellukseen. Pst-tiedoston ohjeen löydät M365-ohjesivulta.
  • Poista omasta koneestasi yliopiston kautta hankitut ohjelmistot, joihin ei enää ole käyttöoikeutta.
  • Yliopiston verkkolevylle pääset kotoa käsin VPN-yhteydellä etätyöpöydän kautta, katso ohjesivu.

Yleiset it-ohjeet ja -uutiset opiskelijalle

Opiskelijoita koskevat yhteiset it-ohjeet julkaistaan pääsääntöisesti yliopiston sivustolla IT-palvelut opiskelijalle ja ICT-palveluiden uutiset Tervetuloa opiskelijan sivuille! Näiltä molemmilta sivustoilta voi olla linkkejä tähän ict.oulu.fi-palveluun.


« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.