Skip to content

Mitä kuvia omissa töissä saa käyttää?

– 3.3.2023

1. Käytä vain kuvia, joihin sinulla on käyttöoikeus, ja jotka sopivat käyttötarkoitukseesi Käytä vain kuvia, joihin sinulla on käyttöoikeus, eli jokin näistä vaihtoehdoista täyttyy: Omistat kuvan tekijänoikeudet itse: kuva on joko sinun oma tuotoksesi tai olet saanut/ostanut kuvan täydet käyttöoikeudet. Sinulla on erillinen, mielellään kirjallinen lupa kuvan käyttöön sen tekijänoikeuksien omistajalta; luvassa yleensä sovitaan erikseen […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu

Tietoa YuJa medianhallintajärjestelmän saavutettavuudesta

– 15.2.2023

YuJa tarjoaa saavutettavan käyttöliittymän (esim. videosoitin). Oulun yliopisto ja Oamk tuottavat sisältöä Yujaan ja sisällöntuottajina ne vastaavat omien sisältöjensä saavutettavuudesta YuJassa. Videoiden saavutettavuus tarkoittaa, että videoiden sisällöt ovat saavutettavia monenlaisille käyttäjille, kun taas käyttöliittymän saavutettavuus tarkoittaa, että käyttäjät pystyvät hallitsemaan videon toistamista (esimerkiksi painamaan play-/pause-/stop-painikkeita) ja sisällön omistajat pystyvät lisäämään videoilleen tekstitykset. Saavutettavuusvaatimukset henkilöstön videoille […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: ,

Pilvitallennus Zoomissa (NORDUNet)

– 12.12.2022

Käytämme Oulun yliopistossa ja Oamkissa CSC:n tarjontaan kuuluvaa NORDUNet Zoomia. Nämä ohjeet koskevat sitä. Zoom-palvelumme sijaitsee turvallisessa, pohjoismaisessa NORDUNet-pilvessä. Oulun yliopiston tai Oamkin Zoomissa käynnistämäsi pilvitallennus vie tallenteen YuJaan. Löydät tallenteen Yuja-tilisi My Zoom Recordings -kansiosta. Voit nyt tallentaa Zoom-kokouksesi pilveen. Silloin videon raakatiedoston muuntaminen (konversio) toimivaksi videotiedostoksi onnistuu pilvessä oman tietokoneesi sijaan: Eli sinun ei […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: ,

Videoiden saavutettavuus (esim. verkkoluentojen tallenteet)

– 14.9.2022

Saavutettavassa videossa viesti välittyy sekä pelkän äänen, että pelkän kuvan ja tekstityksen välityksellä Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että saavutettava videoesitys on sellainen, josta asia selviää pelkästään kuuntelemalla tai pelkästään katsomalla. Videon tekeminen sellaiseksi, että sen ääniraita toimisi itsenäisesti, vaatii usein suunnittelua tai vähintäänkin harjaantuneisuutta. Videolla esiintyvää voi auttaa, jos hän ajattelee tekevänsä radiolähetystä/podcastia. Ota saavutettavuus huomioon […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: ,

FortiClient-ohjelman asennusohje ja VPN-yhteys

– 1.9.2022

Asenna FortiClient siihen tietokoneeseen, tablettiin tai puhelimeen, jolla haluat käyttää suojattua VPN-yhteyttä yliopiston tai Oamkin palveluihin verkon ulkopuolella. Vaihtoehtona FortiClient-ohjelmalle voit käyttää OpenVPN-ohjelmaa yhdessä eduvpn-profiilin kanssa. Tämän ohjeen sisältö:  FortiClient-ohjelman asentaminen ja käynnistäminen eri käyttöjärjestelmissä: Windows Linux Mac Mobiililaite  iOS Mobiililaite Android Windows: FortiClient-ohjelman asentaminen, käynnistäminen ja poistaminen 1. Lataa ja asenna FortiClient omalle laitteellesi […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , , , , , , ,

DisplayLink Manager macOS-laitteessa

– 31.8.2022

Jos haluat liittää macOS-laitteen kampuksen salitekniikkaan, on laitteessasi oltava DisplayLink Manager -sovellus asennettuna ja käynnissä. Näiden lisäksi sinun on sallittava “screen recording” järjestelmäasetuksissa. Tämän ohjeen sisältö: Asennus Käyttö Asennuksen poistaminen Asennus 1. Ennen kuin aloitat asentamisen, varmista, että kolmannen osapuolen ohjelmien asennus on laitteen asetuksissa sallittu: System preferences > Security and Privacy > General Vasemmassa […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , ,

Kirjautuminen järjestelmiin yliopiston käyttäjätunnuksella (OY)

– 14.6.2022

Yliopiston nettiselaimella käytettävät tietojärjestelmät ovat pääosin siirtyneet käyttämään Entra ID -autentikointia ja yhtenäistä kirjautumistapaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kirjaudut yliopiston järjestelmiin pitkällä käyttäjätunnuksella (MS-tilillä) ja salasanallasi sekä varmistat kirjautumisen puhelimellasi. Poikkeuksena on kuitenkin sähköinen tenttijärjestelmä Exam, jossa ei käytetä puhelinvarmennusta. Kirjaudu Examiin käyttäjätunnuksen lyhyellä muodolla ja salasanallasi. Pitkä käyttäjätunnus on sama, jolla kirjaudut M365-palveluun. […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , , , , , , , , , ,

Läppärilainaamon käyttö

– 27.5.2022

Läppärilainaamo on itsepalveluautomaatti, josta voit yliopiston tai Oamkin opiskelijana lainata läppärin käyttöösi. Yliopistolla ja Oamkilla on kampuksillaan omat lainausautomaattinsa, mutta niiden toimintaperiaate, joka tässä ohjeessa kuvataan, on sama. Lainaa laite vain omaan, henkilökohtaiseen käyttöösi – et saa luovuttaa laitetta eteenpäin. Voit lainata läppärin enintään neljäksi (4) tunniksi kerrallaan. Lainaus onnistuu kolme (3) kertaa päivässä. Jokaisella […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , , , , , , , , , ,

Tarkista Windows-versio näin

– 26.4.2022

Näin tarkistat, mikä Windowsin käyttöjärjestelmäversio tietokoneessasi on: Paina näppäimistön Windows-painiketta (näppäimessä on lipun kuva) ja R-kirjainta. Näytölle avautuu Run/Suorita-ikkuna: Kirjoita Open (Avaa)-riville: winver ja paina OK. Avautuvassa ikkunassa näet tarkan käyttöjärjestelmäversion:  

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , , ,

Tietoturvapoikkeama ja siitä ilmoittaminen

– 21.4.2022

Tietoturvapoikkeamissa tai niihin liittyvissä tapauksissa turvallisinta on kysyä ensin suoraan neuvoa Campus ICT -tukipalvelusta. Mikäli havaitset tai epäilet verkon, palvelujen tai tunnuksen väärinkäyttöä, voit jättää siitä myös ilmoituksen sähköpostilla osoitteeseen tietoturva@oulu.fi. Tämän ohjeen sisältö: Mikä on tietoturvapoikkeama? Tietoturvapoikkeamasta ilmoittaminen Mikä on tietoturvapoikkeama? Tietoturvapoikkeama on tahallinen tai tahaton tapahtuma tai olotila, jonka seurauksena korkeakoulun vastuulla olevien […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , , , ,