Skip to content

Lisäsaldon ostaminen Canon uniFLOW -tulostuspalveluun

– 7.2.2020

Oamkin ja yliopiston opiskelijat voivat tulostaa turvatulostusjonoon kampuksen verkossa olevilta tietokoneilta tai laiteriippumattomasti omasta opiskelijasähköpostista. Tulosteen voi hakea miltä tahansa kampuksen turvatulostimelta. Lue lisää: turvatulostusohje (mm. hinnoittelu) Jos saldosi loppuu ja sinun pitäisi päästä tulostamaan, osta lisäsaldoa näin: Mene osoitteeseen https://prints.oulu.fi Kirjaudu palveluun opiskelijatunnuksellasi, joka tulostuspalvelussa kirjoitetaan tietyssä muodossa, Oamk: ktunnus@kk ja yliopisto: ktunnus@student. Huomaa, […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , ,

Zoomin käytön aloittaminen

– 29.1.2020

Zoom on verkkokokoustyökalu, jossa voit välittää webbikameran kuvaa, tietokoneen ääniä tai puheääntäsi sekä jakaa näyttösi muille osallistujille. Käytä Zoomia etäopetukseen ja -ohjaukseen, verkkokokouksiin ja webinaareihin. Asenna Zoom-sovellus koneellesi, tai kirjaudu Zoomiin selaimen kautta. Järjestä kokous, tai liity toisen järjestämään kokoukseen Käytössäsi on myös mobiilisovellus Vinkit käyttäjille Musiikin opettajat ja opiskelijat, ottakaa käyttöön käsittelemättömät äänet Voit osallistua Zoom-kokoukseen suoraan selaimessasi, […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , ,

Saavutettavia sisältöjä verkkoon: Vaihtoehtoinen esitystapa kuvalle

– 18.9.2019

Ihminen, joka ei näe kuvaa, ei saa jäädä ulkopuolelle. Varsinkaan, jos kuva on tärkeä. Joskus kuva on oleellinen osa sisältöä, joskus se tukee sisältöä ja joskus se on vain koriste. Ns. koristekuviakin saa jatkossakin käyttää muuta käyttää sisältöä elävöittämään, ellei kyseessä ole esim. tieteellinen artikkeli, jossa kuvilla on aina merkitys. Tarjoa tärkeille kuville tekstimuotoinen kuvaus. Kuvituskuvia ei […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , , ,

Saavutettavia sisältöjä verkkoon: Kuvien käyttö verkkopalveluissa

– 18.9.2019

Kuvilla saat kerrottua asioita, elävöitettyä sisältöä ja herätettyä mielenkiinnon. Voi olla, ettet ostaisi verkkokaupasta tuotetta, jonka kuvaa et näe. Kaaviokuva taas voi auttaa sinua ymmärtämään sen kuvaamaan asian nopeammin ja paremmin, kuin pelkkä teksti. Lisäksi tekstisisältöä tai ääniraitaa tukeva kuva auttaa lukijaa/kuuntelijaa muistamaan asian paremmin. Kuviin kannattaa panostaa, mutta on muistettava, että kaikki eivät näe niitä […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: ,

Saavutettavia sisältöjä verkkoon: Missä muodossa dokumentit kannattaa jakaa?

– 18.9.2019

Verkkosivut ovat HTML-koodattua hypertekstiä. Mahdollisuuksien mukaan, suosi verkkosivuja erityisesti julkisessa tiedonjaossa erillisten liitetiedostojen sijaan: Siispä jos voit kirjoittaa asian suoraan verkkopalveluun webbieditorilla sen sijaan, että liittäisit mukaan erillisen tiedoston, käytä ennemmin webbieditoria. Joskus on silti tarvetta jakaa tiedostoja verkon kautta. Oulun korkeakoulujen sisäisessä päivittäisessä käytössä kannattaa yleisesti käyttää Microsoftin toimistosovelluksia (kuten Wordia) ja niiden omia […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , ,

Saavutettavia sisältöjä verkkoon: Hyvä kontrasti parantaa tekstin luettavuutta ja kaavioiden hahmottamista

– 17.9.2019

1.Tekstin ja sen taustan väri ja niiden väliset kontrastivaatimukset Sisällön tulkinta ei saa perustua pelkästään väreihin, eli et saa kirjoittaa esimerkiksi niin, että “hyväksytyt mittaustulokset on merkitty vihreällä ja hylätyt punaisella”, sillä kaikki eivät erota niitä toisistaan. Värejä saa käyttää vain tukemaan viestiä, mutta niiden tunnistaminen ei saa olla ymmärtämisen edellytys. Esimerkkitapaus mittaustuloksista voitaisiin helposti korjata […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , ,

Saavutettavia sisältöjä verkkoon: Luettavuus parantaa ymmärrettävyyttä

– 17.9.2019

Tekstin ulkoasu vaikuttaa luettavuuteen – Luettavuus parantaa ymmärrettävyyttä Jos teet sisältöjä suoraan verkkoon julkaisutyökalulla, et välttämättä voi vaikuttaa tekstin ulkoasuun kovin paljon. Jos käytössä on muotoiluja, useimmiten kannattaa silti käyttää oletusmäärityksiä: Jos ylläpito muuttaa oletusmäärityksiä myöhemmin kerralla koko palvelunlaajuisesti, oletusasetuksista poikkeavat kohdat eivät muutu mukana. Jos tarkoituksesi on jakaa verkossa tiedostoja, niiden ulkoasu on sinun käsissäsi. […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , ,

Verkkopalveluiden saavutettavuus -verkkokurssi

– 20.11.2018

Verkkopalveluiden saavutettavuus on yksi digitalisaation onnistumisen edellytyksistä: Jos palvelu on saavutettava, mahdollisimman moni voi hoitaa omat asiansa verkossa itse, ilman ulkopuolista apua. Digipalvelulaki edellyttää julkishallinnolta saavutettavia verkkopalveluita. Laki koskee myös korkeakouluja. Jos sisällöntuottaja edustaa julkista organisaatiota ja hänen työtehtäviinsä kuuluu sisältöjen tuottaminen verkkoon, hänen pitää osata tehdä ne saavutettaviksi: Julkisella puolella työskentelevän sisällöntuottajan, joka tekee esimerkiksi verkkokursseja, blogitekstejä, […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit:

MS 365:n Files On-Demand -ominaisuuden myötä voit selata OneDrivessa olevia tiedostojasi kuin ne olisivat koneellasi, mutta tosiasiassa lataat tiedoston koneellesi vasta kun avaat sen.

– 5.2.2018

Files On-Demand / Tiedostot tarvittaessa -ominaisuuden avulla pääset helposti käyttämään kaikkia OneDrivessa olevia tiedostojasi ilman, että joudut ensin lataamaan ne kaikki koneellesi.  Selattavissasi olevat ‘vain online’ -tiedostot eivät nimittäin vie huomattavaa tilaa tietokoneeltasi. Näet kullekin ‘vain online’ -tiedostolle Resurssienhallinnassa pilvikuvakkeen, mutta vars. tiedosto ei lataudu laitteeseesi ennen kuin avaat sen. Tosin ‘vain online’ -tiedostoja voit avata […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , , ,

Tulostimen lisääminen (Windows)

– 17.2.2017

Lisää tulostin (=printteri, kirjoitin) Oamkin tai yliopiston verkossa oleville ICT-palveluiden ylläpitämälle Windows-koneelle näin (koneen pitää olla tuolloin joko yliopiston verkossa tai Oamkin kk-verkossa, joko kaapelilla tai langattomassa verkossa): Valitse Start/Käynnistä Aloita kirjottamaan Devices and printers / Laitteet ja tulostimet ja kun näet ao. kohdan hakutuloksissa, valitse se. Valitse Add a printer/Lisää tulostin. Jos näet etsimäsi printterin luettelossa, […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , ,