Skip to content

Sähköiset palvelut avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille


Avainsanat:

Oamkin käyttäjätunnuksellasi saat käyttöösi sähköiset palvelut opiskelusi ajaksi.

Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijana saat käyttöösi Oulun ammattikorkeakoulun sähköisiin opiskelijapalveluihin oikeuttavan käyttäjätunnuksen eli Oamkin tunnuksen.

Käyttäjätunnukset luodaan automaattisesti. Käyttäjätunnuksesi toimii, kun

Avoimen AMK:n yhteyshenkilö toimittaa sinulle ohjeet tunnuksen hakemisesta sinulle ennen opintojesi alkua. Hyväksyt käyttöoikeusehdot ja käyttösäännön samassa yhteydessä kun haet tunnuksesi.

Opiskelijoiden käyttöön tarkoitettuja sähköisiä palveluita ovat mm.

1. pilvipalvelut, eli
1.1 Microsoft Office 365, joka käsittää monien muiden lisäksi nämä henkilökohtaiset palvelut:
sähköposti (käyttäjätunnuksesi on samalla myös sähköpostitunnuksesi),
‐ Teams (ryhmätyöskentely, tiedostojen jako, pikaviestit, videopuhelut, online-kokoukset sekä työpöydän jakaminen.) ja
One Drive for Business –pilvitallennustila.

1.2 Google Apps for Education, jossa on mm.
Google Drive ‐pilvitallennustila, Blogger-blogit ja Youtube-tili

2. Koulun koneiden käyttäminen ja oma kotihakemistotiedostojesi säilyttämistä varten (pilvitallennustilojen lisäksi)

3. Oiva eli opiskelijaintra on päivittäinen työkalusi, jonka avulla voit seurata ajankohtaisia asioita. Sieltä löydät linkit moniin opinnoissasi tarvitsemiisi työkaluihin ja palveluihin.

4. Kirjaston etäkäyttöpalvelu sähköisten aineistojen käyttöön esim. kotoa käsin.

5. Moodle (verkko‐opiskeluympäristö)
Kaikki oamkilaiset voivat kirjautua Moodleen Oamkin tunnuksellaan. (Jotkut opintojaksototeutukset edellyttävät Moodlen käyttöä, mutta sitä ei käytetä kaikilla opintojaksoilla.)

Tutustu myös seuraaviin:

Sähköiset palvelut, joita voit hyödyntää etäopiskelussa ja muutamia muitakin vinkkejä erityisesti etäopiskeluun


Oamkin käyttäjätunnuksen ja sähköpostiosoitteen muodostuminen

Oamkin tunnuksesi muodostetaan automaattisesti. Tunnuksessa on kahdeksan merkkiä. Avoimen opiskelijoilla tunnus alkaa c‐kirjaimella ja sitä seuraa numero, joka on tunnuksen luontivuoden viimeinen numero. Seuraavat neljä merkkiä tulevat opiskelijan nimestä, ja loput kaksi merkkiä ovat numeroita: Numero on juokseva, lähtien numeroista 00: numero kasvaa, jos tunnuksen alkuosa on jo jollain muulla opiskelijalla käytössä.

Esimerkki: Erkki Einari Exempel aloitti opintonsa syksyllä 2014 Oamkin avoimessa AMK:ssa. Hänen tunnuksensa on c4exer00 ja hänen sähköpostiosoitteensa on c4exer00@students.oamk.fi. Hänelle voi lähettää sähköpostia myös osoitteeseen Erkki.E.Exempel@students.oamk.fi.

Käyttäjätunnuksesi salasana

Salasanaasi tarvitset aina silloin, kun kirjaudut palveluun, joka sitä edellyttää. Esimerkiksi sähköposti ja opiskelijaintra sekä kirjaston etäpalvelut vaativat sinua tunnistautumaan: Teet sen antamalla käyttäjätunnuksesi ja siihen liittyvän salasanan. Tarvitset tunnustasi ja siihen liittyvää salasanaa aina kun haluat lukea sähköpostisi, mennä opiskelijoiden intraan, kirjautua Moodleen tai vaikkapa käyttää kirjaston etäpalveluita.

HUOM! Älä koskaan lähetä salasanaasi sähköpostissa edes ICT-palveluihin esim. tukipyynnön yhteydessä, vaikka saisit postin, jossa niin pyydetään tekemään: sellaiset viestit eivät ole ICT-palveluilta vaan ne ovat huijausviestejä. Salasanasi on henkilökohtainen ja on sinun vastuullasi pitää huolta siitä, että se pysyy vain sinun tiedossasi.

Salasanan vaihto

Katso erillinen ohje salasanan vaihtamisesta.

Milloin salasana vaihdetaan?

Salasana kannattaa vaihtaa aika ajoin, esim. kuukauden tai kahden välein. Kone voi myös vaatia sinua valitsemaan uuden salasanan (väh. 300 vrk välein).

Millainen salasanan tulisi olla?

Katso erillinen ohje salasanalle asetetuista vaatimuksista ja suosituksista

Mitä tehdä jos olet unohtanut students-salasanasi?

Ks. erillinen ohje unohtuneen salasanan vaihtamisesta.

Käyttäjätunnuksen voimassaoloaika

Oamkin tunnuksesi luonnollisesti lakkaa toimimasta aikanaan. Jos olet ilmoittautunut nyt syksyksi, niin olet merkitty läsnä olevaksi opiskelijaksi kevätlukukauden loppuun. Jos ilmoittaudut opintojaksolle kevät­lukukaudella, läsnäolomerkintääsi jatketaan vuoden loppuun. Tunnuksesi lukkiutuu seitsemän päivää läsnäolon päättymisen jälkeen.

Muistathan hyvissä ajoin siirtää tärkeät tiedostosi itsellesi talteen, sillä heti kun käyttäjätunnuksesi lakkaa toimimasta, et enää pääse kiinni Oamkin sähköpostiisi, hakemistoosi, pilvitallennustiloihisi etkä verkko-opiskeluympäristöihin.


1. Pilvipalvelut; sähköposti ja pilvitallennustilat

Oamkissa on käytössä kaksi pilvipalvelua, Microsoft Office 365 ja Google Apps for Education. Sähköpostisi on Microsoftin pilvipalvelussa.

1.1 Microsoft Office 365 -pilvipalvelu

Ks. kirjautumisohje.

Oamkin sähköpostisti

Sinun kannattaa käyttää Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijasähköpostia kaikessa opiskeluusi liittyvässä sähköpostiviestinnässä: Tällöin esim. opettajasi näkee heti osoitteestasi, että opiskelet Oamkissa.

Sähköpostin käyttö älypuhelimessa

Voit halutessasi käyttää sähköpostia älypuhelimesi sähköpostisovelluksessa. (ks. tarvitsemasi asetukset.)

Sähköpostin ohjaus toiseen osoitteeseen

Tätä ei suositella: opiskeluasioissa on järkevintä käyttää Oamkin osoitetta, niin vastapuoli näkee heti, että olet Oamkin opiskelija. Lisäksi postipalvelimen sisäinen liikenne on turvallisempaa kuin eri organisaatioiden palvelinten välinen liikenne.

Jos siitä huolimatta käytät ensisijaisesti jotain muuta sähköpostiosoitetta, voit ohjata opiskelusähköpostisi ko. osoitteeseen.

Sähköpostin käytön rajoitukset

Katso rajoitukset MS 365 pilvipalvelut FAQ:sta.

Tiedostojen lähettäminen

Voit laittaa tiedostoja verkkoon esim. pilvipalveluun (OneDrive, Google Drive) tai mahdolliselle omalle kotisivullesi ja jakaa ne sitä kautta linkin avulla vastaanottajan sähköpostiin. (Voit myös käyttää vastaavalla tavalla myös itse hankkimiasi palvelua, kuten Dropboxia tai Flickr‐palvelua.) Varsinaisten liitetiedostojen lähettäminen ei ole suositeltavaa, mutta se on silti mahdollista. Huomaa kuitenkin, ettei liitetiedostoja tule lähettää sähköpostilistoille. Olisi hyvä, jos et laittaisi sähköpostiisi (ainakaan tiedostokooltaan suuria) liitetiedostoja, vaan viittaisit sähköpostissasi webbilinkin avulla verkossa olevaan tiedostoon.

Tiedoston vastaanottaminen

Jos saat sähköpostiisi suuria liitetiedostoja, sinun kannattaa tallettaa ne omalle koneellesi ja poistaa sitten sähköpostistasi tilaa viemästä.

OneDrive for Business -pilvitallennustila

Kirjauduttuasi pilvipalveluun, avaa OneDrive ylärivin linkeistä. OneDrivessä kiintiö on 5 Tt. (ks. OneDrive-ohje)

1.2 Google Apps for Education

Google Appseissa on useita palveluita, esim. Google Drive, Blogger ja Youtube. Google Driven kiintiö on 30 Gt. (Ks. kirjautumisohje)


2. Koulun koneiden käyttö & kotihakemisto Oamkin verkossa

Luokkien koneille kirjaudutaan käyttäen Oamkin käyttäjätunnusta ja siihen liittyvää salasanaa. IT‐luokissa voi työskennellä itsenäisesti, ellei tilassa ole opetusta menossa. Lisäksi kampuksilla on opiskelijoiden itsenäiseen työskentelyyn tarkoitettuja IT‐tiloja. Osa IT‐luokista/‐tiloista on käytettävissä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Saat tietoa IT‐tilojen käyttömahdollisuuksista esim. Oivasta tai kunkin kampuksen vahtimestareilta. (Tulostuskäytännöistä on oma ohjeensa.)

Kun kirjaudut koulun verkossa olevalle koneelle Oamkin tunnustasi käyttäen, sinulle pitäisi automaattisesti linkittyä käyttöön verkkolevyllä sijaitseva henkilökohtainen kotihakemistosi. Se on paikka, jonne voit tallentaa tiedostosi riippumatta siitä, millä koulun koneista olet.

Henkilökohtainen kotihakemistosi Oamkin verkossa
Oma kotihakemistosi sijaitsee osoitteessa \\files.kk.lan\students\ktunnus (missä ktunnus on Oamkin käyttäjä­tunnuksesi). Kun työskentelet koulun koneella, näet oman hakemistosi resurssienhallinnassa käyttäjä­tunnuksesi mukaan nimettynä. Koulun koneella työskennellessäsi sinun kannattaa tallentaa työsi omaan kotihakemistoosi, jotta työsi olisi käytettävissäsi miltä tahansa koulun koneelta myös jatkossa. Koti­hakemistosi on henkilökohtainen. Ainoastaan ylläpitohenkilöstö pääsee ylläpitotehtävissään kiinni hakemistoosi. (Voit halutessasi tutustua ylläpitohenkilöstön toimintaperiaatteisiin.)

Sinulla on käytössäsi rajallinen määrä levytilaa kotihakemistossasi. Käytössäsi on 500 Mt:n kiintiö eli quota. Voit tarvittaessa pakata tiedostosi pienempään tilaan käyttämällä tiedostonpakkausohjelmaa (esim. kotiinkin ilmaiseksi saatavilla oleva 7‐zip <https://www.7-zip.org/> joka on käytettävissäsi myös kaikilla ICT‐palveluiden ylläpitämillä koneilla).

Tarvittaessa pääset kiinni kotihakemistoosi myös kotoa käsin tai kannettavalta tietokoneeltasi. Kampuksella ollessasi, voit käyttää tarjolla olevista langattomista verkoista Oamkin omaa kk-verkkoa tai EduRoamia. Pääset kotihakemistoosi kiinni, kunhan otat ensin VPN­-yhteyden koulun verkkoon ja linkität sitten verkkolevyllä sijaitsevan kotihakemistosi omalle koneellesi. VPN-yhteys mahdollistaa myös muiden mahdollisten verkko­levyjen (esim. Liiketalouden yhteinen aineistolevy eli Y‐asema) ja muiden koulun verkossa toimivien palveluiden etäkäytön mistä tahansa.

(Huomaa, että voit linkittää kotihakemistosi käyttöösi myös koulun koneella, jos epähuomiossa poistat automaattisesti luodun verkkolevylinkin, tai linkki ei syystä tai toisesta ole automaattisesti yhdistynyt.)

Omat webbisivusi

Voit tehdä webbisivuja ja blogeja myös valmiilla työkaluilla pilvipalveluissa (Google Apps: Sites/ Sivustot ja Blogger blogeille). Valmiit työkalut ovat helppoja, mutta niissä et pääse itse kunnolla koodaamaan.

Jos sinun pitää itse koodata webbisivut esim. osana opintojakson suorittamista, tai opintosi kestävät vähintään yhden lukuvuoden ja haluat ko. ajaksi tehdä itsellesi webbisivut käyttämättä pilvipalveluiden valmiita työkaluja, saat niitä varten käyttöösi toisenkin kotihakemiston:

Webbisivuja varten tehdyt kotihakemistot sijaitsevat students.oamk.fi‐palvelimella. Saat hakemiston käyttöösi sekä verkkolevylinkillä että kirjautumalla students.oamk.fi‐palvelimelle pääteyhteydessä esim. Putty:n kautta Oamkin tunnustasi käyttäen. Kun teet palvelimella sijaitsevaan kotihakemistoosi public_html‐nimisen hakemiston, se toimii webbihakemistonasi eli webbisivujesi sijoituspaikkana. Jos sinulla on public_html‐hakemisto students.oamk.fi‐palvelimella, sinulla on kotisivuosoite, joka on muotoa <http://www.students.oamk.fi/~ktunnus/> (missä ktunnus on oma käyttäjätunnuksesi).


3. Opiskelijaintra Oiva

Oiva on Oamkin rakentama ja ylläpitämä palvelu ja se toimii osoitteessa https://oiva.oamk.fi/. Pääset kirjautumaan sinne Oamkin tunnuksellasi.

Löydät Oivasta yleiset, kaikkia tai tiettyjen kampusten opiskelijoita koskevat ajankohtaistiedotteet. Mm. ICT-palvelut tiedottaa ajankohtaisista asioistaan ensisijaisesti Oivassa (Huom! IT-palvelut tiedottaa myös Facebookissa ja Twitterissä!). Kaikki ajankohtaistiedotteet näet Oivan etusivulla, kun klikkaat Kaikki tiedotteet -linkkiä.


 4. Kirjaston etäpalvelut

Kirjastossa käytettävissäsi on laaja kokoelma eri alojen elektronisia aineistoja. Oamkin opiskelijana pääset kirjautumaan Oula-Finnaan Oulun yliopiston kirjaston sivuilla. Voit käyttää Oamkin hankkimia e-aineistoja esimerkiksi omalta tietokoneeltasi kotona.

Käytettävissäsi on esimerkiksi

  • e‐kirjoja,
  • e‐lehtiä,
  • e‐nuotteja,
  • sanakirjoja,
  • tietokantoja,
  • patentteja,
  • tilastoja,
  • viitetietokantoja ja
  • opinnäytteitä.

Kysy lisää kirjaston henkilökunnalta!

Ohjeet etäkäyttöön löydät kirjaston sivuilta.


5. Verkko-opiskelu

Verkko‐opiskeluympäristö tarkoittaa netin kautta tarjottavaa palvelua, jota voidaan käyttää koulutusten ja verkkotyöskentelyn alustana sekä erilaisten projektien työskentelytiloina/‐alustoina. Tyypillisesti verkko-opiskeluympäristöt tarjoavat mahdollisuuden paitsi materiaalien jakoon, myös keskusteluun, tehtävien palauttamiseen, opintopäiväkirjojen tekoon yms. Oamkissa on Moodle. Opettajasi kertoo sinulle, jos opintojaksolla on oma alueensa Moodlessa; kaikki opintojaksot eivät ole siellä.

Moodle

Kaikki Oamkin opiskelijat, eli kaikki joilla on Oamkin tunnus, voivat kirjautua Moodleen käyttäjätunnuksellaan (= kahdeksanmerkkinen käyttäjätunnus). Moodlen kirjautumissivu on osoitteessa <https://www.oamk.fi/moodle//>. (ks. kirjautumisohje Moodleen)

Kurssialustan jäsenyys

Moodlessa on kolme tapaa päästä kurssille osallistujaksi ja opettajasi valitsee, mitä niistä käytetään:
1) Opettaja joko liittää itse sinut kurssilleen, tai
2) hän antaa sinulle mahdollisuuden joko rekisteröidä itsesi kurssille automaattisesti ilman kurssiavainta, tai
3) pääset kurssialustalle käyttämällä opettajasi sinulle antamaa kurssiavainta.

Opettajasi kertoo sinulle, jos sinun pitää ilmoittautua Moodlessa kurssille erikseen ja ilmoittaa sinulle kurssiavaimen, mikäli sen tarvitset. Itserekisteröityminen tapahtuu seuraavasti: Selaa oikea kurssi esille Moodlen kurssikategoriasta ja klikkaa sen nimeä. Jos kurssiavain vaaditaan, näet kurssiavain-kentän; kirjoita saamasi kurssiavain siihen. Muussa tapauksessa näet tekstin ”Kurssiavainta ei vaadita.” Paina lopuksi Lisää minut kurssialustalle -painiketta, jonka jälkeen näet kurssin omissa kursseissasi. Huomaa, että et voi itse poistua kurssilta, eli jos liityt omatoimisesti jollekin kurssille, et pääse sieltä pois kuin pyytämällä opettajaa tai ICT-palveluita poistamaan sinut sieltä. Huomaa, että et saa opintopisteitä sellaisista kursseista, joille et ole erikseen ilmoittautunut avoimen amk:n kautta.

Seuraa avoimen amk:n omaa kurssialuetta Moodlessa, löydät sieltä paljon hyödyllistä infoa.

Moodlen käyttöohje

Tutustu opiskelijan ohjeisiin Moodlessa (edellyttää kirjautumista). Halutessasi voit myös tutustua Mediamaisterin ylläpitämään Moodlen opiskelijoille tarkoitettuihin ohjeisiin, näissä on tosin käytössä eri teema kuin meillä, joten näkymät ovat erilaisia.

Oamkin Moodle on oman näköisensä, siinä on oletuksena käytössä ns. Snap-teema, joka on erityisesti suunniteltu mobiilikäyttäjät huomioiden. Osalla kurssialueista on kuitenkin käytössä Moodlen oletusteema, joka on tarkoitettu käytettäväksi tietokoneella. Käytettävä teema on opettajan valittavissa.


Muita palveluita:

Plagiaatintunnistusjärjestelmä (Turnitin ja Urkund)

Oamkissa on nyt sykyllä 2022 vielä käytössä kaksi plagiaatintunnistusjärjestelmää, eli Turnitin ja Urkund. Plagiaatintunnistus on verkkopalvelu, jonka avulla voidaan tarkistaa, onko palautetuissa oppimistehtävissä osia, jotka saattavat olla muualta kopioituja. Palvelu käyttää vertailussa nettihakua sekä palveluun aiemmin lähetettyjä tiedostoja ja palvelussa olevaa kustannettua materiaalia. Moodlessa opettaja voi asettaa töiden palautuksen automaattisesti Turnitin-plagiaatintunnistuksen kautta. Vuoden 2022 loppuun asti on lisäksi käytettävissä vielä Urkund. Jos opettajasi käyttää sitä, tutustu tarkemmin opiskelijoille tarkoitettuun Urkund‐ohjeeseen.


Verkkoluennot

Jos osallistut jaksolle, jossa on verkkoluentoja, ne toteutetaan yleensä Zoomin avulla. Sinulta verkkoluennolle osallistuminen edellyttää verkkoyhteyttä ja sellaista tietokonetta, jossa on kuulokkeet tai kaiuttimet.

Opettajasi ilmoittaa sinulle webbilinkin ja ajankohdan, jolloin sinun tulee avata linkki.

Liity luennolle ajoissa, että ehdit tarkistaa äänten toimivuuden hyvissä ajoin ennen luentoa.

Mobiililaitteisiin (iOS ja Android) on mahdollista ladata Zoom-sovellus, jonka kautta voit osallistua luennolle mobiililaitteelta. Tietenkin laitteessasi on tällöin oltava käytössä joko WiFi-yhteys tai kiinteähintainen datapaketti.

Tutustu Zoom-ohjeisiin.

Muita mahdollisia verkkoluentotyökaluja Oamkissa ovat


Exam, elektronisesti valvottu tenttitila

Opettaja saattaa tarjota joitakin tenttejä tentittäväksi omana aikana. Tutustu Exam-ohjeeseen.


IT-tuki Oamkissa 

Oulun korkeakouluilla on yhteiset ICTpalvelut. ICT‐palvelut auttavat sinua opiskeluusi liittyvissä IT-ongelmissa. Saattaa olla, että törmäät sellaiseen ongelmaan, joka osuu monen opiskelijan kohdalle: Tällöin voit itsekin ratkaista ongelman ICT‐palveluiden ohjesivuilta löytyvän ohjeen avulla.

Siispä ihan ensin kannattaisi aina käydä tarkistamassa löydätkö avun tältä ohjesivustolta, ennen kuin otat yhteyttä ICT-palveluihin; näin palvelu ei ruuhkaudu turhaan. Voit selata opiskelijoille tarkoitettuja ohjeita tuoreusjärjestyksessä ja halutessasi voit tarkentaa hakua käyttämällä linkitetyn sivun hakukenttää. Jos et löydä apua ongelmaasi, ole yhteydessä ICT-palveluihin. Voit myös asioida kampusten ICT‐palveluiden palvelupisteissä niiden aukioloaikoina.

Tukipyynnön lähettäminen 

Helpdeskiin lähetetyt tukipalvelupyynnöt ohjataan tukipalvelupyyntöjonoon, josta ne jaetaan asian­tuntijoille. Tukipyyntöä ei siis kannata laittaa tukihenkilön henkilökohtaiseen sähköpostiin; helpdeskiin lähetetty pyyntö kun hoituu, vaikka tavoittelemasi tukihenkilö olisikin lomalla/koulutuksessa tms.

ICT‐palvelut vastaa kaikkien Oamkin kampusten IT‐tuesta, joten ongelman paikantaminen heti tukipyynnön yhteydessä nopeuttaa ongelmasi ratkaisua: Siispä kerro tukipyynnössäsi varsinaisen asiasi lisäksi, että olet avoimen amk:n opiskelija. Yksilöi pyyntösi kertomalla tarkemmin, mitä kampusta/huonetilaa/laitetta/ohjelmistoa pyyntösi koskee. Tarkka ongelman kuvaus auttaa ratkaisussa. Vertaa esim.

”Moodle ei toimi” vs.

”Kun yritän kirjautua Moodleen, saan tällaisen ilmoituksen ’The user account you gave does not seem to exist.’ Minun pitäisi itse ilmoittautua Liiketalouden Moodlessa olevalle kurssille, joten voisitteko selvittää, mistä tuo virheilmoitus voisi johtua?
t. Erkki Esimerkki (c3eres00@students.oamk.fi)”

Käytä tukipyynnössäsi aina kuvaavaa otsikkoa. Otsikko on sähköpostiviestin tärkein osa:

Esim. vertaa otsikoita ”Apua!” ja ”En pääse kirjautumaan Moodleen”: Jälkimmäinen vaihtoehto on parempi, sillä se kertoo viestin aiheen heti ja viesti on paremmin tunnistettavissa otsikkonsa avulla myöhemminkin.


Tietoturva ja tietosuoja

Oamkin järjestelmissä tärkein suojattava asia ovat omat henkilötietosi. Kaikista Oamkin järjestelmistä, joissa henkilötietoja käsitellään, löytyy rekisteriseloste ja henkilötietoja käsitellään Suomen lakeja noudattaen (ks. mm. Henkilötietolaki). Myös sinulla itselläsi on vastuu tietojesi suojaamisessa. Internetissä yksityisyys on pitkälti käyttäjien käsissä.

Ethän koskaan laita nettiin toisen ihmisen henkilötietoja ja omiakin antaessasi pohdi tarkkaan, että mitä tietoja itsestäsi mihinkin annat. Internetissä kerran julkaistu asia (teksti tai esim. valokuva) voi päätyä hakukoneiden kautta vääriinkin käsiin ja kerran julkaistun tiedon poistaminen ei aina onnistu. Esim. public_html-hakemistossasi olevat tiedostot eivät missään tapauksessa saa sisältää opiskelijakavereidesi nimiä, osoitteita tai muuta tietoa, joka voi vääriin käsiin joutuessaan loukata opiskelijan yksityisyyttä ja pahimmassa tapauksessa mahdollistaa jopa identiteettivarkauden.

Omia henkilötietojasi luovuttaessasi, (esim. jos annat omat tietosi johonkin palveluun rekisteröityessäsi), olisi hyvä jos perehtyisit palvelun rekisteriselosteeseen tai tietosuojaselosteeseen (Privacy policy). Siitä selviää henkilötietoja keräävän tahon tarkoitus sekä henkilötietojen käsittelyyn, luovutukseen ja suojaamiseen liittyvät seikat. Kannattaa myös tutustua palveluntarjoajaan huolella, jos se ei ole sinulle entuudestaan tuttu. Varmista myös, että olet varmasti oikean tahon sivustolla: Huijarisivustojen osoitteet muistuttavat usein tunnettujen tahojen webbiosoitteita. Älä koskaan anna yhteystietojasi sellaisiin webbilomakkeisiin, joiden ylläpitäjä ei tarjoa suojattua yhteyttä, vaikka ylläpitäjä muuten vaikuttaisikin luotettavalta. (Turvallisen yhteyden tunnistat webbiosoitteesta: https:// osoitteen alussa tarkoittaa, että tietoa ei siirretä selväkielisenä netissä, eli siirtoyhteys on tällöin suojattu. Tosin, lue myös tämä: Sähköpostit ovat syystäkin menneet usein suoraan roskaposteihin – Viestien kanssa tulee olla tarkkana!)

Muistathan myös aina kirjautua ulos Oamkin järjestelmistä niitä käytettyäsi, ettei kukaan toinen pääse esim. tutkailemaan verkkokurssin työtilaa/kurssialustaa ja näkemään, keitä muita osallistuu samalle kurssille kanssasi. Jos käytät jonkun toisen konetta mennäksesi mihin tahansa koulun tarjoamaan, kirjautumista edellyttävään webbipalveluun, sinun kannattaa käyttää selatessasi yksityistä selausta eli Chromessa Ingocnito Mode, Firefoxissa Private Browsing, Safarissa Private Window ja MS Edgessä InPrivate Browsing -valintaa: Tällöin selaushistoriasi ei tallennu. Löydät toiminnon selaimen toiminto­valikosta (esim. Chromessa ko. valikko on selainikkunan oikeassa yläreunassa). Muista lopuksi kirjautua ulos ja sulje selain.

Älypuhelimet, tabletit ja kannettavat tietokoneet, joihin olet ohjannut koulun sähköpostin, kannattaa aina suojata salasanalla/PIN‐koodilla.

Kun poistut koneeltasi, sinun kannattaa aina joko lukita näyttö, kirjautua ulos tai sammuttaa kone. Älä siis koskaan jätä konettasi auki tunnuksillasi, kun poistut käyttämäsi koneen luota.

USB‐tikuilla ei kannata kuljettaa sellaisia tiedostoja, joiden et halua joutua muiden käsiin (ainakaan kryptaamatta), sillä USB‐tikut unohtuvat helposti esim. IT‐luokkiin. Huomaa, että USB‐tikkuun kannattaa laittaa tarralla esim. oma puhelinnumero, näin helpotat mahdollisesti kadonneen tikkusi palautumista takaisin sinulle. Jos löydät jonkun toisen USB-tikun, niin sinun ei tule laittaa sitä kiinni koulun koneeseen: Vie löytämäsi tikku kampuksen infopisteelle (Lue lisää USB-tikkujen käytöstä.)

Tutustu vielä näihin:


Tulostaminen, skannaaminen ja kopiointi

Jos tarvitset tulostinta, skanneria tai kopiokonetta, voit käyttää Oamkin kampuksilla olevia monitoimilaitteita. Lue lisää turvatulostusohjeesta.


Langattomat verkot kampuksella

Käytä kampuksella ollessasi Oamkin omaa langatonta verkkoa. Jos Oamkin oma verkko ei ole käytettävissä, Eduroam on toiseksi paras vaihtoehto. Lue lisää langattomista verkoista Oamkin kampuksilla.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö ja tageilla . Lisää permalink suosikkeihisi.