Microsoft Teams on verkkotyötila. Se toimii Office 365:n ”digitaalisena keskiönä”, joka yhdistää keskustelut, verkkokokoukset, sisällöt ja sovellukset (apps) yhteen paikkaan. Opettajat voivat luoda Oamkin Teamsissa yhteisöllisiä luokkahuoneita, ja kaikki oamkilaiset voivat luoda siellä ammatillisen oppimisen yhteisöjä sekä kommunikoida oamkilaisten kesken.
Voit lisätä tiimeihin, keskusteluihin ja verkkokokouksiin mukaan käyttäjiä myös Oulun yliopistosta. Oamkilaisethan löydät käyttäjähakemistosta helposti nimellä, mutta yliopistolaisten lisääminen onnistuu vain heidän koko sähköpostiosoitteellaan.
- Teams on korvannut Skype for Businessin Oamkissa
- Tiimit ryhmätyöalustoina – myös opiskelijoiden keskinäisessä ryhmätyöskentelyssä
- Teamsin käytön perusteet nopeasti
- Teams etäopetuksessa
Teams on korvannut Skype for Businessin Oamkissa
Teamsissa on samat toiminnot kuin Skype for Businessissa:
- reaaliaikaiset äänipuhelut ja videokokoukset sekä tekstipohjaiset keskustelut
- kahdenkeskisiä, itse kootun ryhmän, tai ennalta määrätyn tiimin välisiä
- ruudunjako + etähallinta
- tiedostojen jako
- videokokousten tallennus
Tiimit ryhmätyöalustoina
Pikaviestintäominaisuuksien lisäksi Teamsissa on ryhmätyöhön tarkoitettuja tiimejä. Tiimit voivat olla kaikille julkisia ja kaikille avoimia, tai vai tietyille henkilöille tarkoitettuja ja muilta piilossa. Voit olla tiimiä hallinnoiva omistaja tai tiimin jäsen – sekä opiskelijat että henkilöstö voi luoda tiimejä.
Tiimejä voi olla monta, eri tarkoituksiin omansa. Myös tiimin sisällä on mahdollista jakaa aihetta pienempiin kokonaisuuksiin, eli tiimin omistaja voi luoda tiimiin omia kanaviaan eri aihekokonaisuuksille. Kanavat voivat olla kaikkien tiimiläisten käytössä tai vain rajatulle joukolle. Kullakin kanavalla on oma keskustelualueensa ja tiedostojen tallennusalueensa. Tiimissä olevat Office-dokumentit ovat automaattisesti kaikkien tiimiläisten (tai rajoitetun kanavan jäsenten) kesken yhteiskäyttöisiä ja niitä voi muokata yhtäaikaa.
Tiedostonhallintanäkymä muistuttaa OneDriven tiedostonhallintaa ja se toimiikin pitkälti samalla tavalla. Käytännössä tiedostot sijaitsevat tiimiä varten luodussa tiedostokirjastossa, joka on SharePointissa. Jos osaat käyttää OneDriveä, siitä on paljon hyötyä tiimien tiedostonhallinnan näkökulmasta: Erojakin on, mutta pääpiirteissään toiminnot ovat samat.
Jos tallennat tiimin sisällä luodun verkkokokouksen, tallenne tallentuu suoraan tiimiin ja jää sinne myöhemmin katsottavaksi.
Henkilökuntaan kuuluva: Kertaa, mitä tietoja pilveen saa tallentaa ja miten niitä saa jakaa: Katso tietosuojavastaavan tekemä Oamkin tietoaineistojen käsittelyohje.
Huom. ICT-palvelut ei ota varmuuskopioita Microsoftin 365 -palveluun tallennetuista tiedostoista. Varmuuskopioitavat datamäärät olisivat yksinkertaisesti liian suuria. Ota itse varmuuskopiot omista tärkeistä tiedostoistasi siltä varalta, että onnistut itse tuhoamaan tiedostoja Onedrivessä/Teamsissa/Sharepointissa tai jos joku kiristyshaittaohjelma salaa ne.
Teamsin käytön perusteet nopeasti
Käyttöliittymä, uuden tiimin luominen, uusien kanavien ja välilehtien luominen, keskustelu, tiedostot, OneNote ja tapaamisten luominen Outlook-kalenteriin (videon kesto on 5 min 35 s):
Katso myös Microsoftin englanninkielinen, interaktiivinen Teams-demo.