Skip to content

MS Outlook -ohjelman käyttö mobiililaitteissa (Android & iOS) on sallittu

– 30.3.2017

Microsoftin Acompli-oston jälkeen v. 2015 Oamkissa estettiin palvelintasolla Outlookin Android- ja iOS-versioiden käyttö tietosuojasyistä johtuen. Esto poistettiin keväällä 2016 ja puhelimien omia sähköpostiohjelmia on voinut käyttää siitä asti. Jos asennat erillisen Microsoft Outlook for iOS (tai Android) -asiakasohjelman puhelimeesi, niin ohjelmaan laitetut tunnukset, kaikki sähköpostisi ja kalenterimerkinnät menevät sen jälkeen myös Yhdysvalloissa sijaiseville Amazon AWS -pilvipalvelun palvelimille. Palvelimia ylläpitää Acompli, […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle
Tagit: , , , , , , , , ,

Sähköpostit ovat syystäkin menneet usein suoraan roskaposteihin – Viestien kanssa tulee olla tarkkana!

– 28.3.2017

Oamkissa ei ole käytössä erillistä virustorjuntajärjestelmää Oamkissa oli joitakin vuosi sitten sitten kuukauden ajan kokeilukäytössä erillinen virustorjuntajärjestelmä Microsoftilta hankituille palveluille (sähköposti, OneDrive, SharePoint). Kokeilun loputtua havaittiin, että noin 350:stä aika selvästä huijaussähköpostista ylivoimaisesti suurin osa oli parin erillisen viruskampanjan lähettämiä ja suurin osa näistä virusviesteistä oli mennyt suoraan vastaanottajien roskapostikansioihin. Näiden tilastojen perusteella yhden virus- […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , , ,

Kun puhelin tai muu älylaite hukkuu tai varastetaan

– 27.3.2017

Puhelimet, kannettavat ja muut älylaitteet tehostavat usein työntekoa ja parantavat ainakin saavutettavuutta. Valitettavasti tällainen hukkunut tai varastettu laite saattaa myös aiheuttaa ikäviä tietosuoja- tai tietoturvaongelmia. Mitä tehdä, jos puhelimesi tai muu kannettava laite hukkuu tai varastetaan: Jos kyseessä on henkilökohtainen laitteesi, ole välittömästi yhteydessä operaattoriisi, jotta saat kuoletettua SIM-korttisi. Jos laitteessa on Oamkin SIM-kortti, ilmoita […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö
Tagit: , , , ,

Henkilökunta: Tilastojen tarkastelu Power BI:ssä

– 27.3.2017

Kirjaudu 365-palveluun osoitteessa http://365.oamk.fi Valitse sovellusvalikosta Power BI (ks. kuva oikealla) (Jos sovellusta ei näy valikoimassa, käytä erillistä kirjautumissivua) Seuraavassa näkymässä, paina Sign in -painiketta Avaa tarvittaessa navigaatiopalkki vasemman reunan ikonista Valitse sitten Shared with me, jolloin näet tietotuotantotiimin sinulle jakamat tilastot. Klikkaamalla tilaston nimeä, pääset tarkastelemaan sitä lähemmin. (Huom! Yläreunassa näkyvä haku kohdistuu ainoastaan […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle
Tagit: , , , ,

Älä usko sähköpostihuijaria

– 20.3.2017

Joskus sähköpostiisi saattaa tupsahtaa hyvällä tai huonolla suomella (tai yleensä englanniksi) kirjoitettuja kalasteluviestejä. Joskus viestin sisältö saattaa vaikuttaa hyvinkin uskottavalta. Tyypillisesti näissä huijausviesteissä IT-ylläpito, jokin viranomainen, verkkopankki, yhteistyökumppani, Paypal, Amazon, Google, Microsoft tai muu taho kyselee yhteystietojasi tai pyytää kirjautumaan johonkin palveluun. Aika usein viesteissä on myös jokin tietotekninen pelottelu mukana tyyliin:”Palvelu lukkiutuu ja poistuu […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , ,

Tietoturvakertausta: Yleistietoa ja vinkkejä haittaohjelmien varalle ja varomiseksi

– 8.3.2017

Suojatumismekanismit eivät ole muuttuneet pitkään aikaan, mutta niitä on hyvä kerrata välillä: Yhä useammat haittaohjelmat ovat ns. kiristysohjelmia, jotka salaavat käyttäjän työtiedostot paikalliselta koneelta ja joskus myös verkkolevyiltä. Salattujen tiedostojen palautus saattaa onnistua, jos maksaa haittaohjelman laatijalle tietyn summan ja suostuu kiristykseen. Tyypillisesti nämä kiristyssummat ovat luokkaa 300-1000€ per kone tai käyttäjätunnus (ks. esim. aiemmat […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , , , ,

Skype for Business käyttöohjeet

– 20.2.2017

Huom: Skype for Business poistuu kokonaan Microsoftin palveluvalikoimasta kesällä 2021. Meillä Oamkissa Skype on jo poistunut käytöstä tänä kesänä (2020): Tilalle on tullut Teams. Teamsissa voit lähettää pikaviestejä, soittaa ääni- tai videopuheluita ja jakaa näyttösi pitkälti samalla tavalla kuten Skypessä. Lisäksi Teamsissa on paljon sellaisia ryhmätyöskentelyssä tarvittavia ominaisuuksia mitä Skypessä ei ole. Keskustelut jäävät siinä […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet
Tagit: , , ,

Tulostimen lisääminen (Windows)

– 17.2.2017

Lisää tulostin (=printteri, kirjoitin) Oamkin verkossa oleville ICT-palveluiden ylläpitämälle Windows-koneelle näin (koneen pitää olla tuolloin Oamkin kk-verkossa, joko kaapelilla tai langattomassa verkossa): 1. Valitse Start/Käynnistä 2. Aloita kirjottamaan Devices and printers / Laitteet ja tulostimet ja kun näet ao. kohdan hakutuloksissa, valitse se. 3. Valitse Add a printer/Lisää tulostin. 4A. Jos näet etsimäsi printterin luettelossa, valitse se. 4B. Jos […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , , ,

Näin tarkistat, miten paljon koneesi kovalevyllä on tilaa (Windows 10 -käyttöjärjestelmässä)

– 14.2.2017

 Paina Windows-painiketta näppäimistölläsi tai näyttösi vasemman alareunan Windows-painiketta ja valitse This PC: Avautuvassa ikkunassa näet, miten paljon koneellasi on tilaa. Tässä esimerkkikuvassa koneella on 120 Gt kovalevy: Tuo 117 Gt on se tila, joka 120 Gt:stä on yleensä käytettävissä ja tässä siitä on vapaana 42,4 Gt.

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle
Tagit: , ,

Käytä Chromea turvallisemmin kotikoneellasi: päätä itse milloin Flashia saa käyttää

– 7.2.2017

HUOM! Tämä ohje toimii enää kotiselaimilla. Oamkin ylläpitämissä Windows-koneissa Chromea hallitaan keskitetysti IT-palveluista käsin. IT-palvelut ylläpitää sallittujen osoitteiden listaa: Listalla on sellaisia Oamkissa käytössä olevia palveluita, joissa saa edelleenkin käyttää Flashia. Jos huomaat jonkun Oamkissa käytössä olevan palvelun, joka käyttäisi Flashia, mutta jota et saa avattua, niin olet yhteydessä Helpdeskiin, että sivuston listalle lisäämisen mahdollisuus […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , ,