Tämän ohjeen avulla voit lisätä turvatulostusjonon ICT-palveluiden ylläpitämälle Windows- tai Mac-tietokoneelle.
Tämän ohjeen sisältö:
Turvatulostusjonon asentaminen eri käyttöjärjestelmissä:
Windows: Turvatulostusjonon lisääminen
Lisää tulostin (=printteri, kirjoitin) Oamkin tai yliopiston verkossa oleville ICT-palveluiden ylläpitämälle Windows-koneelle näin (koneen pitää olla tuolloin verkossa kampuksella, joko kaapelilla tai langattomassa verkossa):
-
-
- Valitse Start/Käynnistä
- Jos koneessasi on Windows 10:
- Aloita kirjottamaan Devices and printers / Laitteet ja tulostimet ja kun näet ao. kohdan hakutuloksissa, valitse se.
- Valitse Add a printer/Lisää kirjoitin
- Jos Windows 11:
- Aloita kirjottamaan Printers & scanners / Tulostimet & skannerit ja kun näet ao. kohdan hakutuloksissa, valitse se.
- Valitse Add device/Lisää laite.
- Jos näet etsimäsi printterin luettelossa, valitse se.
Jos et näe etsimääsi tulostinta ensin näytettävässä listauksessa, valitse ”The printer that I want wasn’t listed / Tulostinta ei ole luettelossa” -linkki ja kirjoita sitten tulostimen polku suoraan sille varattuun kenttään, muodossa \\serverin_nimi\tulostimen_nimi. Paina next. -
- Henkilöstön käytössä olevat tulostusjonot:
-
- \\rps1.univ.yo.oulu.fi\secureprint
- \\rps2.univ.yo.oulu.fi\secureprint
- \\rps3.univ.yo.oulu.fi\secureprint
- Opiskelijoiden käytössä olevat tulostusjonot:
- \\rps1.univ.yo.oulu.fi\studentprint
- \\rps2.univ.yo.oulu.fi\studentprint
- \\rps3.univ.yo.oulu.fi\studentprint
- Nyt voit valita, että tehdäänkö kirjoittimesta oletuskirjoitin. Oletuskirjoittimena kannattaa olla turvatulostusjono. Paina Finish.
-
-
-
- Käytämme Canon uniFLOW -turvatulostusjonoa. Tulostusjärjestelmä (sis. laitteet) ovat Oulun korkeakoulujen yhteisessä käytössä.
-
Huom. Tulostimen polun lisääminen onnistuu vain ICT-palveluiden ylläpitämiltä koneilta. Omalta läppäriltäsi, käytä sähköposti- tai mobiilitulostusta samalla tavalla kuin kotoasi käsin tulostaessasi.
Mac: Turvatulostusjonon lisääminen
Mikäli Mac-tietokoneesi on ICT-palveluiden laitehallinnassa, asenna tulostin joko Self Servicestä tai Company Portalista.
Alla olevan ohjeen avulla asennat turvatulostimen Mac-tietokoneellesi käsin:
-
-
- Ennen asennusta hae viimeisin Canonin ajuri käyttöjärjestelmääsi Canonin sivuilta.
- Lataamasi tiedoston nimen lopussa on .dmg. Se on Applen oma levytiedostomuoto. Nähdäksesi levytiedoston sisällön, avaa tiedosto kaksoisnapautuksella, jolloin levytiedoston sisältö tulee näkyviin työpöydälle tai Finderin ikkunaan.
- Avaa iR-ADV C5550_5560 kansio ja avaa siellä oleva .qz -päätteinen tiedosto kaksoisnapsautuksella. (.gz on tiedoston pakkausformaatti, jonka avulla tiedosto saadaan säilytyksen ja siirron ajaksi pienempään tilaan.)
- Uusi tiedosto avautuu Downloads-kansioon. Kopioi tuo tiedosto /Library/Printers/PPDs/Contents/Resources/ -kansioon.
- Avaa System Settings/Järjestelmäasetukset.
- Avaa Printers & Scanners/Tulostimet ja Skannerit
- Valitse Add new printer…/Lisää uusi tulostin
- Jos Windows-tulostimen (ylärivin kuvakkeet, eli näkymän alussa olevat toiminnot) vieressä ei näy Advanced-toimintoa, paina CTRL pohjassa hiiren kakkospainiketta Windows-kuvakkeen päällä.
- Valitse Customise Toolbar… ja raahaa sitten hiirellä Advanced-toiminto (hammasratas-kuvake) työkaluihin ylös Windowsin viereen.
- Kun Advanced-toiminto näkyy listassa, valitse se.
- Täytä turvatulostimen tiedot seuraavasti:
- Type: Windows printer via spools
- Device: Another Device
- URL:
- henkilöstölle
smb://rps1.univ.yo.oulu.fi/secureprint
smb://rps2.univ.yo.oulu.fi/secureprint
smb://rps3.univ.yo.oulu.fi/secureprint - opiskelijoille
smb://rps1.univ.yo.oulu.fi/studentprint
smb://rps2.univ.yo.oulu.fi/studentprint
smb://rps3.univ.yo.oulu.fi/studentprint
- henkilöstölle
- Name: Voit itse nimetä tulostimen haluamallasi nimellä, esim. SecurePrint.
- (Jätä Location-kohta tyhjäksi.)
- Use: Valitse Other ja hae polusta
- /Library/Printers/PPDs/Contents/Resources/ valitse tallentamasi ppd.
Valitse sitten Open.
- Valitse seuraavassa ikkunassa Add ja valitse (rastita) Secure Printing Function of Device -kohta. Hyväksy painamalla OK.
- Kun tulostat ensimmäisen kerran, anna käyttäjätunnuksesi ja sen salasana niille varattuihin kenttiin. Voit tallentaa tunnukset sisäänkirjautumisavainnippuun (keychainiin). Muista myös, että tietokoneesi pitää tulostettaessa olla kampuksen verkossa (eduroam, owlan), muut verkot eivät toimi.
-
Käyttäjätunnus ja salasana syötetään muodossa käyttäjätunnus (ilman univ.yo.oulu.fi- tai oamk.fi päätettä) ja salasanaksi Univ/Oamk tunnuksen salasana.