1. Käytä vain kuvia, joihin sinulla on käyttöoikeus, ja jotka sopivat käyttötarkoitukseesi Käytä vain kuvia, joihin sinulla on käyttöoikeus, eli jokin näistä vaihtoehdoista täyttyy: Omistat kuvan tekijänoikeudet itse: kuva on joko sinun oma tuotoksesi tai olet saanut/ostanut kuvan täydet käyttöoikeudet. Sinulla on erillinen, mielellään kirjallinen lupa kuvan käyttöön sen tekijänoikeuksien omistajalta; luvassa yleensä sovitaan erikseen […]
» Lue lisääMitä kuvia omissa töissä saa käyttää?
– 3.3.2023
Tietoa YuJa medianhallintajärjestelmän saavutettavuudesta
– 15.2.2023
YuJa tarjoaa saavutettavan käyttöliittymän (esim. videosoitin). Oulun yliopisto ja Oamk tuottavat sisältöä Yujaan ja sisällöntuottajina ne vastaavat omien sisältöjensä saavutettavuudesta YuJassa. Videoiden saavutettavuus tarkoittaa, että videoiden sisällöt ovat saavutettavia monenlaisille käyttäjille, kun taas käyttöliittymän saavutettavuus tarkoittaa, että käyttäjät pystyvät hallitsemaan videon toistamista (esimerkiksi painamaan play-/pause-/stop-painikkeita) ja sisällön omistajat pystyvät lisäämään videoilleen tekstitykset. Saavutettavuusvaatimukset henkilöstön videoille […]
» Lue lisääTagit: saavutettavuus, saavutettavuusseloste
Etäkokousten tallentamisen yleiset vastuut, riskit ja toiminta-periaatteet Oulun yliopistossa ja Oamkissa
– 19.1.2023
(Muokattu Ulla Virranniemen (Oamk) tekstistä) Oletuksena vastuu on aina tallentajalla. Jos tallentaja luovuttaa tallenteen eteenpäin, tallennetta edelleen jakava kantaa vastuun osaltaan. Kokoustallenteisiin liittyviä riskejä ovat kaikki ne mahdolliset seuraukset, jotka aiheutuvat henkilötietojen ja/tai muiden tietojen leviämisestä laajemmalle, kuin tallenteen tekemisen syy oikeuttaa. Oulun korkeakoulujen toimintaperiaatteena on, että jokainen kokouksia tallentava tunnistaa vastuunsa, tiedostaa riskit, osaa […]
» Lue lisääTagit: handling personal data, MS Teams, tallenteet, tietosuoja, zoom
Pilvitallennus Zoomissa (NORDUNet)
– 12.12.2022
Käytämme Oulun yliopistossa ja Oamkissa CSC:n tarjontaan kuuluvaa NORDUNet Zoomia. Nämä ohjeet koskevat sitä. Zoom-palvelumme sijaitsee turvallisessa, pohjoismaisessa NORDUNet-pilvessä. Oulun yliopiston tai Oamkin Zoomissa käynnistämäsi pilvitallennus vie tallenteen YuJaan. Löydät tallenteen Yuja-tilisi My Zoom Meetings -kansiosta. Voit nyt tallentaa Zoom-kokouksesi pilveen. Silloin videon raakatiedoston muuntaminen (konversio) toimivaksi videotiedostoksi onnistuu pilvessä oman tietokoneesi sijaan: Eli sinun ei […]
» Lue lisääTagit: zoom, Zoom-tallenne
Hybridisalin laitteiden käyttö
– 7.11.2022
Hybridisali tarkoittaa tilaa, jonka AV-laitteet mahdollistavat opetustapahtuman, jossa osa osallistujista on läsnä salissa, ja osa osallistuu tapahtumaan etänä. Opettaja: löydät Pepistä luettelon niistä saleista, joissa on hybridivarustelu. Ihan ensimmäiseksi, yhdistä kannettava tietokoneesi salin telakkaan USB-C -johdolla. Johdossa lukee “telakka”. jos salissa on Clevertouch-älynäyttö, ja haluat käyttää sitä, liitä kannettavaan tietokoneeseesi älynäytön HDMI-2-johto ja USB-johto: Löydät […]
» Lue lisääTagit: salitekniikka
Videoiden saavutettavuus (esim. verkkoluentojen tallenteet)
– 14.9.2022
Saavutettavassa videossa viesti välittyy sekä pelkän äänen, että pelkän kuvan ja tekstityksen välityksellä Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että saavutettava videoesitys on sellainen, josta asia selviää pelkästään kuuntelemalla tai pelkästään katsomalla. Videon tekeminen sellaiseksi, että sen ääniraita toimisi itsenäisesti, vaatii usein suunnittelua tai vähintäänkin harjaantuneisuutta. Videolla esiintyvää voi auttaa, jos hän ajattelee tekevänsä radiolähetystä/podcastia. Ota saavutettavuus huomioon […]
» Lue lisääTagit: saavutettavuus, videot
FortiClient-ohjelman asennusohje ja VPN-yhteys
– 1.9.2022
Asenna FortiClient siihen tietokoneeseen, tablettiin tai puhelimeen, jolla haluat käyttää suojattua VPN-yhteyttä yliopiston tai Oamkin palveluihin verkon ulkopuolella. Vaihtoehtona FortiClient-ohjelmalle voit käyttää OpenVPN-ohjelmaa yhdessä eduvpn-profiilin kanssa. Tämän ohjeen sisältö: FortiClient-ohjelman asentaminen ja käynnistäminen eri käyttöjärjestelmissä: Windows Linux Mac Mobiililaite iOS Mobiililaite Android Windows: FortiClient-ohjelman asentaminen, käynnistäminen ja poistaminen 1. Lataa ja asenna FortiClient omalle laitteellesi […]
» Lue lisääTagit: Android, FortiClient, iOS, Linux, mac, mobiili-VPN, mobile, QR, VPN, VPN-yhteyden luominen, windows
DisplayLink Manager macOS-laitteessa
– 31.8.2022
Jos haluat liittää macOS-laitteen kampuksen salitekniikkaan, on laitteessasi oltava DisplayLink Manager -sovellus asennettuna ja käynnissä. Näiden lisäksi sinun on sallittava “screen recording” järjestelmäasetuksissa. Tämän ohjeen sisältö: Asennus Käyttö Asennuksen poistaminen Asennus 1. Ennen kuin aloitat asentamisen, varmista, että kolmannen osapuolen ohjelmien asennus on laitteen asetuksissa sallittu: System preferences > Security and Privacy > General Vasemmassa […]
» Lue lisääTagit: DisplayLink, macOS, salitekniikka
Kirjautuminen järjestelmiin yliopiston käyttäjätunnuksella (OY)
– 14.6.2022
Yliopiston nettiselaimella käytettävät tietojärjestelmät ovat pääosin siirtyneet käyttämään Azure-autentikointia ja yhtenäistä kirjautumistapaa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että kirjaudut yliopiston järjestelmiin pitkällä käyttäjätunnuksella (MS-tilillä) ja salasanallasi sekä varmistat kirjautumisen puhelimellasi. Poikkeuksena on kuitenkin sähköinen tenttijärjestelmä Exam, jossa ei käytetä puhelinvarmennusta. Kirjaudu Examiin käyttäjätunnuksen lyhyellä muodolla ja salasanallasi. Pitkä käyttäjätunnus on sama, jolla kirjaudut M365-palveluun. Siitä käytetään […]
» Lue lisääTagit: account, azure, järjestelmä, kirjautuminen, login, M365, M365-tunnus, MFA, Microsoft-tili, MS-tili, O365-tunnus, sign-in, system, user account
Suojattu: Väitöstilaisuuksien etäyhteyksien ohje (Huom. Löydät tämän sivun salasanan Patiosta)
– 10.5.2022
Otetta ei näytetä, koska artikkeli on suojattu.
» Lue lisääTagit: etäväitökset, väitöstilaisuudet