Skip to content

MS 365:n Files On-Demand -ominaisuuden myötä voit selata OneDrivessa olevia tiedostojasi kuin ne olisivat koneellasi, mutta tosiasiassa lataat tiedoston koneellesi vasta kun avaat sen.

– 5.2.2018

Files On-Demand / Tiedostot tarvittaessa -ominaisuuden avulla pääset helposti käyttämään kaikkia OneDrivessa olevia tiedostojasi ilman, että joudut ensin lataamaan ne kaikki koneellesi.  Selattavissasi olevat ‘vain online’ -tiedostot eivät nimittäin vie huomattavaa tilaa tietokoneeltasi. Näet kullekin ‘vain online’ -tiedostolle Resurssienhallinnassa pilvikuvakkeen, mutta vars. tiedosto ei lataudu laitteeseesi ennen kuin avaat sen. Tosin ‘vain online’ -tiedostoja voit avata […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , , ,

Näin kirjaudut Haka-kirjautumista käyttäviin palveluihin (Oamkin ohje)

– 13.11.2017

Jos näet Haka-verkostoon kuuluvan organisaation (=esim. suomalaiset korkeakoulut) tarjoamassa verkkopalvelussa yhtenä vaihtoehtoisena kirjautumistapana Haka-kirjautumisen, se tarkoittaa, että voit kirjautua palveluun Oamkin käyttäjätunnuksellasi. Toimi silloin seuraavasti: 1) Klikkaa palvelussa näkyvää Haka-login-logoa, alla näet kuvat uudesta ja vanhasta logosta: 2) Seuraavaksi sinulle avautuu Haka-kirjautumisen organisaation valinta -sivu (ks. kuva 3). Valitse alasvetovalikosta Oulun ammattikorkeakoulu / Oulu University […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö
Tagit: ,

IT-tuki Oamkissa – lue tämä ennen tukipyynnön lähettämistä!

– 15.9.2017

Oulun korkeakoulujen yhteiset ICT‐palvelut palvelee oamkilaisia IT-asioissa. IT‐tuki auttaa sinua Oamkin tarjoamiin palveluihin liittyvissä IT-ongelmissa. Saattaa olla, että törmäät sellaiseen ongelmaan, joka on jo osunut monen oamkilaisen kohdalle. Eli ihan ensin kannattaisi aina käydä tarkistamassa onko kyseessä päivitykseen liittyvä suunniteltu katkos tai jo hoidossa oleva tilapäinen häiriötilanne, jolloin ongelmasta saattaa olla tiedote intrassa (opiskelijoille Oivassa, henkilöstölle Heimossa; tai jos intraan ei […]

» Lue lisää

Sähköiset palvelut avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille

– 1.9.2017

Oamkin käyttäjätunnuksellasi saat käyttöösi sähköiset palvelut opiskelusi ajaksi. Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijana saat käyttöösi Oulun ammattikorkeakoulun sähköisiin opiskelijapalveluihin oikeuttavan käyttäjätunnuksen eli Oamkin tunnuksen. Käyttäjätunnukset luodaan automaattisesti. Käyttäjätunnuksesi toimii, kun läsnäolo­ilmoittautumisesi on voimassa ja olet hyväksynyt käyttöoikeusehdot sekä niihin liittyvän käyttösäännön. Avoimen AMK:n yhteyshenkilö toimittaa sinulle ohjeet tunnuksen hakemisesta sinulle ennen opintojesi alkua. Hyväksyt käyttöoikeusehdot ja käyttösäännön samassa yhteydessä kun […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö
Tagit:

Kun puhelin tai muu älylaite hukkuu tai varastetaan

– 27.3.2017

Puhelimet, kannettavat ja muut älylaitteet tehostavat usein työntekoa ja parantavat ainakin saavutettavuutta. Valitettavasti tällainen hukkunut tai varastettu laite saattaa myös aiheuttaa ikäviä tietosuoja- tai tietoturvaongelmia. Mitä tehdä, jos puhelimesi tai muu kannettava laite hukkuu tai varastetaan: Jos kyseessä on henkilökohtainen laitteesi, ole välittömästi yhteydessä operaattoriisi, jotta saat kuoletettua SIM-korttisi. Jos laitteessa on Oamkin SIM-kortti, ilmoita […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö
Tagit: , , , ,

Tulostimen lisääminen (Windows)

– 17.2.2017

Lisää tulostin (=printteri, kirjoitin) Oamkin tai yliopiston verkossa oleville ICT-palveluiden ylläpitämälle Windows-koneelle näin (koneen pitää olla tuolloin joko yliopiston verkossa tai Oamkin kk-verkossa, joko kaapelilla tai langattomassa verkossa): Valitse Start/Käynnistä Aloita kirjottamaan Devices and printers / Laitteet ja tulostimet ja kun näet ao. kohdan hakutuloksissa, valitse se. Valitse Add a printer/Lisää tulostin. Jos näet etsimäsi printterin luettelossa, […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , ,

Värillisestä PDF:stä mustavalkoiseksi PDF:ksi

– 20.1.2017

Kun tulostat tulostusjonoon sähköpostitse, värilliset tiedostot tulostuvat värillisenä. Jos haluat säästää saldoasi ja mustavalkoinen tuloste välttää, sinulla on kaksi vaihtoehtoa: muuta tuloste mustavalkoiseksi suoraan Canon-monitoimilaitteen valikon kautta samalla kun noudat tulosteesi, tai tee tiedostostasi mustavalkoinen PDF. Jälkimmäinen vaihtoehto on siinä mielessä fiksumpi, että saat sen avulla tarkasteltua mustavalkoista tiedostoa ennen tulostamista. Jos sinulla on tiedostossasi […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö
Tagit: , , , ,

Onko koneesi käyttöjärjestelmä 32- vai 64-bittinen? Näin tarkistat Windows-käyttiksesi bittisyyden

– 15.10.2015

Ohjelmia asentaessasi, saatat törmätä siihen, että sinulla on kaksi vaihtoehtoa samasta ohjelmasta: toinen on 32- ja toinen on 64-bittinen. Huomaa, että jos käyttöjärjestelmäsi on 32-bittinen, siihen eivät käy muut kuin 32-bittiset ohjelmat. 64-bittiseen käyttöjärjestelmään taas on mahdollista asentaa kumpi vain vaihtoehto. Voit tarkistaa bittisyyden näin: Avaa käynnistä/Start-valikko  (Klikkaa Windows-kuvaketta tai jos sinulla on Windows-näppäimistö, saat […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö
Tagit: , , , , ,

Eikö kirjautuminen onnistu?

– 13.1.2015

Tarvitset salasanaasi mm. sähköpostiisi kirjautumiseen. Jos salasanasi ei toimi, se ei välttämättä tarkoita, että olet unohtanut sen: Tarkista ensin, että sinulla ei ole vahingossa jäänyt Caps Lock (suuret kirjaimet) päälle. Toinen vaihtoehto on, että käyttäjätunnuksesi on väärässä muodossa. Joihinkin järjestelmiin kirjaudut käyttämällä pelkkää käyttäjätunnusta ja joihinkin (yleensä pilvipalvelut) käytät koko sähköpostiosoitettasi. Joskus on niinkin, että […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , ,

Huolehdi kotikoneesi päivittämisestä ja varmuuskopioinnista

– 30.12.2014

Ohjelmistopäivitykset ja varmuuskopiointi ovat tärkeitä myös kotikoneissa. Jotta et menettäisi sinulle tärkeitä tiedostoja, esim. valokuviasi, sinun kannattaa ottaa varmuuskopioita myös kotikoneiltasi. Varmuuskopiointiin kelpaa esimerkiksi ulkoinen USB-kiintolevy joka irroitetaan koneesta aina varmuuskopioinnin jälkeen. Noin 50–100 € hintaluokan kiintolevy on halpa vakuutus tietojen varmistusta varten, varsinkin jos vaarana on menettää kaikki oma sähköinen materiaali mitä onkaan koneelleen haalinut. […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö
Tagit: , , , , ,