Skip to content

Oamkin opiskelijoiden käyttäjätunnukset ja sähköpostiosoitteet


Avainsanat: , , , , , ,

Käyttäjätunnus

Oamkin sähköisten palveluiden käyttöä varten tarvitaan henkilökohtainen käyttäjätunnus. Kaikki Oamkin opiskelijat saavat tunnuksen koneelle students.oamk.fi.


Opiskelijoiden sähköpostiosoitteet ja kotisivujen osoitteet

Käyttäjätunnus on julkinen, enintään 8-merkkinen tunnus, joka näkyy sähköpostiosoitteessa ennen @-merkkiä. Oamkin opiskelijoiden sähköpostiosoitteet ovat muotoa ktunnus@students.oamk.fi.

Oamkin opiskelijat voivat halutessaan tehdä (käyttöoikeusehtoja noudattavat) kotisivut Oamkin palvelimelle. Oamkin opiskelijoiden kotisivujen osoitteet ovat muotoa
http://www.students.oamk.fi/~ktunnus/ (missä ktunnus = käyttäjätunnus)

Kuvitteellinen esimerkki:

Ville Väinö Korhonen (Tekniikan yksikön opiskelija, aloittanut opintonsa 2013)
toimivat sähköpostiosoitteet olisivat t3kovi00@students.oamk.fi ja Ville.V.Korhonen@students.oamk.fi.

Käyttäjätunnus olisi tässä tapauksessa t3kovi00.
Huom! Käyttäjätunnusta EI vaihdeta, ellei automaattisen muodostamisen tulos satu tarkoittamaan jotakin negatiivista (esim. kirosana).

Jos esimerkin Ville tekisi kotisivut Oamkin palvelimelle, hänen kotisivunsa osoite olisi http://www.students.oamk.fi/~t3kovi00/


Käyttäjätunnuksen muodostuminen

Käyttäjätunnus muodostetaan automaattisesti. Tunnuksessa on kaikkiaan kahdeksan merkkiä: Kaksi ensimmäistä merkkiä kertovat yksikön (esim. t = tekniikan yksikkö) ja aloitusvuoden (3 = 2013), seuraavat kaksi merkkiä ovat sukunimen kaksi ensimmäistä kirjainta, jota seuraavat etunimen kaksi ensimmäistä kirjainta ja lopuksi tulee juokseva numero (00 – 99). Jos tunnusten alkuosa (6 ensimmäistä merkkiä) on joissakin tunnuksissa sama, erotetaan tunnukset tämän numeron avulla. Jos nimessä sattuu olemaan å-, ä- tai ö-kirjaimia, ne muutetaan a- tai o-kirjaimiksi. (Aiempina vuosina käyttäjätunnuksen generoimisessa on käytetty erilaisia tapoja, mutta nyt on käytössä tämä tapa.)


Käyttäjätunnuksen käyttöönotto

Olet oikeutettu Oamkin käyttäjätunnukseen, kun olet läsnäoleva opiskelija Oamkissa. Hae käyttäjätunnus Oamkin käyttäjätunnus- ja salasanapalvelusta. Kun haet tunnuksen, sinun pitää samassa yhteydessä hyväksyä samalla Oamkin tunnuksen käyttöoikeusehdot ja käyttösäännöt.

Ensimmäisellä kerralla, kun kirjaudut MS Office 365 -palveluun, sinun pitää säätää kuntoon monivaiheisen tunnistuksen (MFA) asetukset MS Office 365 -tilillesi. Sen jälkeen pääset vaihtamaan salasanasi.

Pääset kirjautumaan samalla Oamkin käyttäjätunnuksella useisiin eri palveluihin, ja sitä käytetään myös mm. palveluissa, joissa on käytössä HAKA-kirjautuminen. Joissakin palveluissa kirjautumisessa riittää käyttäjätunnus ja salasana, kun joissakin (yleensä pilvipalveluissa) käytetään pelkän käyttäjätunnuksen sijaan sähköpostiosoitetta kokonaisuudessaan. (Ks. esimerkiksi langattomat verkot; Oamkin omaan verkkoon kirjaudut Oamkin tunnuksella ja Eduroamiin sähköpostiosoitteellasi.)


Oamkin käyttäjätunnuksen voimassaolo

Tunnuksen voimassaolo on sidottu läsnäoloilmoittautumiseen.

Oamkin käyttäjätunnuksesi on voimassa vielä 120 vrk läsnäolon päättymisen jälkeen.

Läsnäolo päättyy

  • valmistumiseen,
  • opintojen lopettamiseen,
  • väliaikaisen keskeyttämiseen, tai
  • ilmoittautumisajan umpeutumiseen, kun ilmoittautuminen on jäänyt tekemättä.

Opintojesi ollessa kesken, tunnuksesi on voimassa seuraavasti: Jos ilmoittaudut läsnäolevaksi syyslukukaudella, tunnuksesi on voimassa kevätlukukauden loppuun. Jos ilmoittaudut kevätlukukaudella, tunnuksesi on voimassa vuoden loppuun.

Huom! HAKA-kirjautuminen on sidottu läsnäoloon Oamkin tunnusta tiukemmin: Sen toiminta lakkaa 7 vrk päästä läsnäolon päättymisestä. HAKA-kirjautumista käytetään esimerkiksi kirjaston palveluissa ja Moodlessa.

Muistathan siirtää tärkeät tiedostosi itsellesi hyvissä ajoin talteen, sillä heti kun students‐tunnuksesi lakkaa toimimasta, et enää pääse kiinni Oamkin sähköpostiisi, hakemistoosi, pilvitallennustiloihisi etkä verkko‐opiskeluympäristöihin.

Ota talteen:


Oamkin sähköpostiosoitteen käyttö

Kun rekisteröidyt sellaisiin netin palveluihin, joissa rekisteröitymisen yhteydessä vaaditaan sähköpostiosoitetta, käytä jotain muuta sähköpostiosoitetta kuin Oamkin osoitetta. Näin vähennät mahdollisen roskapostin saamista opiskeluosoitteeseesi, etkä joudu ongelmatilanteeseen, jos et muista vaihtaa osoitettasi palveluun ennen valmistumistasi.

Käytä Oamkin sähköpostiosoitettasi kaikessa opiskeluusi liittyvässä sähköpostiviestinnässä, jolloin opettajasi, ICT-palvelut ja muut tahot näkevät jo osoitteestasi, että olet Oamkin opiskelija.

Muista myös, että käyttöoikeusehtojen myötä olet sitoutunut siihen, ettet käytä Oamkin palveluissa käyttämääsi käyttäjätunnus-salasana-yhdistelmää muissa, Oamkin palveluiden ulkopuolisissa palveluissa.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö ja tageilla , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.