Skip to content

Uuden Windows-tietokoneen käyttöönotto ja hallinta



Henkilökunnan uudet Windows-koneet ovat olleet 1.3.2024 alkaen olleet ICT-palveluiden pilvihallinnoimia laitteita.

Jos olet uuden tietokoneen saaja, tutustu muutoksiin ja tarkempiin koneen käyttöönoton ohjeisiin pikaoppaan avulla: Tulostettava Windows-koneen käyttöopas. Oppaaseen on koottu keskeisimmät it-ohjeet tietokoneen käyttöönottoon liittyen sekä yhteystiedot, joista on hyötyä etenkin uudelle työntekijälle. Opas on päivitetty 04/2024 ja koskee koneita, jotka on hankittu 1.3.2024 jälkeen.

Tärkeimmät muutokset uusissa koneissa (1.3.2024 alkaen):

  1. Tietokoneen käyttäjä asentaa muun muassa tarvitsemansa perusohjelmat yritysportaali (Company Portal) -palvelusta vanhemmissa koneissa edelleen käytössä olevan Software Center -palvelun sijaan.
  2. Pilvihallinnoiduilla koneilla on biometrinen kirjautuminen koneelle Windows Hello -palvelun kautta. Tietokoneen käyttäjällä on mahdollisuus valita kirjautua sisään kasvojen, sormenjäljen tai PIN-koodin avulla.
  3. ICT-palveluiden asiakastuki auttaa tarvittaessa RemoteHelp-etäyhteysohjelman kautta. Ohjelman avulla tukipalveluhenkilöstö voi ottaa tietokoneen hallintaan ja ratkaista ongelmia etäyhteyden avulla. Uusilta koneilta sovellus löytyy jo valmiiksi asennettuna.
  4. Oletustallennuspaikka tiedostoillesi on M365-palveluun sisältyvä OneDrive. Uusissa koneissa on oletuksena käytössä seuraavat ominaisuudet:
    • files-on-demand (tälle MS ei tarjoa suomennosta, mutta se voisi olla vaikka “tiedostot tarvittaessa”)
    • kansioiden varmuukopiointi (OneDrive PC Folder Backup)
      • M365 synkronoi työpöytä-, tiedostot- ja kuvat-kansiot (Desktop, Documents ja Pictures) OneDriveen. Eli jos tallennat esimerkiksi Word -tiedoston työpöydälle, ja koneesi on verkossa, niin tiedostosi tallentuu myös OneDrivessä olevaan desktop -kansioon. Vastaavasti, jos sitten poistat tiedoston työpöydältä, se poistuu myös OneDrivestä. Sama pätee toiseenkin suuntaan, eli jos poistat tiedoston OneDrivestä, se poistuu myös koneeltasi. (Tätä kutsutaan tiedostojen synkronoinniksi, ja se tarkoittaa, että kahdessa kansiossa olevat tiedostot ovat aina ajantasaiset ja samanlaiset, edellyttäen että nettiyhteys toimii.)
    • Huom. Voit muuttaa edellä mainittuja asetuksia, eli voit halutessasi ottaa ne pois päältä. Jos otat Files-On-Demand-toiminnon pois päältä, käytät OneDriveä ja oman koneesi kovalevyä samalla tavalla, kuin ennen muutosta. Jos taas otat pois päältä varmuuskopioinnin, koneesi paikalliset tiedostot ja niitä vastaavat, OneDriveen jo kopioidut tiedostot eivät enää synkronoidu. Silloin ne ovat toisistaan erillisiä kopioita, joiden muokkaaminen tai poistaminen vaikuttaa vain siellä, missä muokkaat tai poistat tiedostoja. Se tarkoittaa, että oman koneesi työpöydän ja tiedostot- sekä kuvat-kansioiden sisältöä ei varmuuskopioida: Jos koneesi esim. hajoaa tai katoaa, niin et enää pääse ko. tiedostoihin käsiksi.

Ennen 1.3.2024 hankittujen tietokoneiden käyttö jatkuu entisellään koneen elinkaaren ajan. Koneessasi pitäisi olla tarra, josta näet mihin asti konetta on tarkoitus käyttää. Sinun pitäisi saada ICT-palveluilta sähköpostia, kun koneesi pitäisi vaihtaa uuteen.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oulun yliopiston henkilöstölle, saavutettava sisältö, UniOulu. Lisää permalink suosikkeihisi.