Skip to content

Opiskelijan käyttäjätunnus ja sähköpostiosoite (OY ja Oamk)


Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Käyttäjätunnus

Opintojesi alkaessa saat henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen. Se on avaimesi yliopiston/Oamkin järjestelmiin ja palveluihin koko opiskelusi ajan.

Uuden opiskelijan käyttäjätunnus

  • Saat ICT-palveluilta automaattisen sähköpostiviestin, kun käyttäjätilisi on käytettävissä. Löydät viestistä käyttäjätunnuksesi sekä muun muassa ohjeistuksen siitä, miten pääset asettamaan salasanan käyttäjätilillesi Suomi.fi-tunnistautumispalvelun kautta. Jos sinulla ei kuitenkaan ole suomalaista henkilötunnusta, tulet saamaan vastaavan sähköpostiviestin ja tämän lisäksi väliaikaisen salasanan tekstiviestillä ilmoittamaasi puhelinnumeroon.
  • Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijana käyttäjätilisi on käytettävissä aikaisintaan 60 vrk ennen opiskelujen virallista aloittamisajankohtaa ja Oulun yliopiston opiskelijana aikaisintaan 7 vrk ennen opiskelujen virallista aloittamisajankohtaa. Huomaa kuitenkin, että osaan järjestelmistä, esim. Peppi, pääset kirjautumaan käyttäjätililläsi vasta, kun opiskelujesi virallinen aloittamisajankohta on alkanut.

Tämän ohjeen sisältö:


Tunnus ja salasana

Jos unohdat tunnuksesi, hae tunnuksesi osoitteesta https://account.oulu.fi/accountinfo. Aseta tunnuksellesi salasana yliopiston ja Oamkin yhteisessä Passwd- eli salasanapalvelussa https://account.oulu.fi/passwd. Molemmat palvelut käyttävät Suomi.fi-palvelua tunnistamiseen. Jotta voisit käyttää Suomi.fi-tunnistautumista, sinulla pitää olla suomalainen pankkitili, mobiilivarmenne tai varmennekortti. Jos et voi käyttää Suomi.fi:tä, otathan yhteyttä meihin osoitteella ict@oulu.fi.

Salasana on vaihdettava vähintään kerran vuodessa. Saat etukäteen muistutuksen salasanan vanhenemisesta sähköpostiisi.

  • Kun asetat tai vaihdat salasanaa, älä käytä siinä erikoismerkkejä tai skandinaavisia kirjaimia! Passwd-palvelu hyväksyy ne, mutta käytössämme olevat ulkoiset palvelut, esim.  tulostuspalvelu ja läppärilainaamot, eivät hyväksy kaikkia merkkejä. Katso Hyvän salasanan vaatimukset.

Yliopiston ja Oamkin yhteinen Passwd- eli salasanapalvelu: https://account.oulu.fi/passwd on itsepalvelu, jossa voit asettaa tai vaihtaa salasanasi tarvittaessa.

  • Tunnistaudut palveluun Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta. Jos et tiedä/muista tunnusta tai sen salasanaa (esim. uusi tunnus, unohtunut tunnus, unohtunut salasana, vanhentunut salasana), voit tarkistaa tunnuksesi palvelussa ja/tai vaihtaa sen salasanan. Suomi.fi:n tunnistautumismenetelmiä ovat verkkopankkitunnusmobiilivarmennehenkilökortti tai  organisaatiokortti.
  • Jos kirjaudut palveluun tunnuksellasi ja sen salasanalla, Suomi.fi-tunnistusta ei silloin kysytä.
  • Uusi salasanan vaihtotapa, joka on nyt vain testiryhmän käytössä: Jos et voi käyttää Suomi.fi-tunnistuspalvelua, etkä tiedä salasanaasi, voit nollata salasanan ja asettaa uuden Azure/EntraID-kirjautumisikkunassa, jos sinulla on jo ennestään Authenticator-sovellus MFA:n tunnistautumismenetelmänä.

On muitakin tapoja vaihtaa salasana, katso Näin vaihdat yliopiston tunnuksesi salasanan (OY ja Oamk).

Jos sinulla on kirjautumisongelmia johonkin palveluun, varmista että kirjoitat tunnuksesi oikeassa muodossa

Melko tyypillinen syy kirjautumisongelmiin on tunnuksen voimassaolon loppuminen tai salasanan vanheneminen.

Voit tarkistaa tunnuksesi tilan menemällä Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta yliopiston Accountinfo-palveluun: https://account.oulu.fi/accountinfo

  • Näet palvelusta, onko tunnuksesi voimassa ja koska olet vaihtanut salasanasi.
  • Voit lähettää suoraan Accountinfo-palvelusta tukipyynnön Campus ICT -tukipalveluun. Tällöin tukipyyntöön tulee mukaan tarvittavat tiedot tunnuksestasi.  Jos tunnuksesi ei lainkaan toimi, ilmoita tukipyynnössä toimivat yhteystietosi (ei tässä tapauksessa yliopiston tai Oamkin sähköpostiosoitetta) vastaamista varten.

Monivaiheinen tunnistautuminen MFA

Yliopistolla ja Oamkissa on käytössä monivaiheinen tunnistautuminen eli MFA. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kun kirjaudut M365-tunnistautumista käyttävään yliopiston tai Oamkin palveluun MS-tililläsi ja salasanalla, varmistat kirjautumisesi myös puhelimella. Voit itse valita tavan, jolla varmistamisen teet; onko se puhelimen sovellus, tekstiviesti vai soitto. Suosittelemme puhelimen Authenticator-sovellusta ensisijaiseksi tavaksi, mutta kannattaa lisätä varalle myös tekstiviesti/soitto.

Jos et ole valinnut ja asettanut MS-tilisi turvatietoon todennusmenetelmää, saat kirjautumisvaiheessa ilmoituksen ”Lisätietoja tarvitaan” ja sinut ohjataan asettamaan todennusmenetelmäsi viipymättä. 

Tallenna oma todennusmenetelmäsi Microsoft-tilisi turvatietoon: Katso todennusmenetelmän valintaan ja MFA:n käyttöön liittyvä ohjesivu: Monivaiheinen tunnistautuminen MFA.


Käyttäjätunnuksen eri muodot kirjautumisissa

Kirjautumistavasta riippuen, käyttäjätunnus pitää joskus antaa sen lyhyessä ja joskus sen pidemmässä muodossa, ja esim. tulostamisessa on oma tunnusmuoto.

Käyttäjätunnuksen lyhyessä muodossa on tyypillisesti kahdeksan, mutta enintään kymmenen (10) merkkiä ja se muodostuu automaattisesti nimesi ja opintojesi aloitusvuoden perusteella. Jos nimessä sattuu olemaan å-, ä- tai ö-kirjaimia, ne muutetaan tunnuksessa a- tai o-kirjaimiksi. Se on tunnuksesi perusmuoto, johon tässä ohjeessa viitataan sanalla tunnus. Kirjoita se aina pienillä kirjaimilla.

tunnus

  • Käytä tunnuksen perusmuotoa, kun kirjaudut yliopiston/Oamkin etätyöpöydille, työasemille,  lainaamon läppäreille tai järjestelmiin, joissa käytetään Shibboleth- tai Haka-tunnistautumista.
    • Oulun yliopiston opiskelija:
      • Jos kirjautumisvaiheessa kysytään toimialuetta tai domainia, valitse vaihtoehdoista: student. Jos taas kysytään palvelinta, konetta tai serveriä, valitse vaihtoehdoista: paju.
      • Esimerkkinä Oulun yliopiston Shibboleth-kirjautumisikkuna:

tunnus@student.oulu.fi

  • Tunnuksesi pitkä muoto on Microsoft-tilisi, josta käytämme lyhenteitä MS-tili, M365-tunnus, O365-tunnus. Kirjaudu sillä kaikkiin Microsoft 365 Education -palveluihin ja muihin palveluihin, joissa käytetään ns. Azure/EntraID-tunnistautumista.
  • Käytä pitkää muotoa myös rekisteröityessäsi läppärilainaamon käyttäjäksi tai liittäessäsi mobiililaitetta Oulun korkeakoulujen yhteiseen langattomaan ”owlan”-verkkoon, tai muiden korkeakoulujen kampuksilla ”Eduroam”-vierasverkkoon.
  • Esimerkkinä Azure/EntraID-kirjautumisikkuna:

tunnus@student

  • Kirjoita tunnuksesi tässä muodossa, kun kirjaudut tulostuspalvelun monitoimilaitteille tai tulostuspalvelun verkkokauppaan.
  • Esimerkkinä tulostussaldon verkkokaupan kirjautumisikkuna:

Aiempi tunnus

Jos sinulla on aiemmin ollut yliopiston opiskelija- tai henkilökuntatunnus, tai Oamkin opiskelija- tai henkilökuntatunnus 05/2024 tai sen jälkeen, saat entisen tunnuksen käyttöösi, kun tulet Oulun yliopiston tai Oamkin opiskelijaksi. Oulun yliopiston ja Oamkin tunnukset ovat nyt samassa M365-ympäristössä ja siellä sinulla voi olla vain yksi opiskelijatunnus: Käytät siis samaa opiskelijatunnusta, vaikka opiskelisit molemmissa korkeakouluissa yhtäaikaa. Tarkista tunnuksesi itsepalvelussa, jollet muista sitä. Aseta uusi salasana salasanapalvelussa.

Jos sinulla on käyttöoikeus sekä henkilökunnan että opiskelijoiden palveluihin (tämä koskee sekä yliopistoa että Oamkia), sinulla on kaksi tunnusta, eli opiskelijatunnus ja henkilökuntatunnus. Niiden tunnusosa on sama, ja niillä on yhteinen salasana. M365-palvelussa henkilökuntatunnuksella ja opiskelijatunnuksella on omat sähköpostit, kalenterit ja oikeudet. Myös tulostuspalvelun tunnukset ovat erilliset.

(Lue lisää Oamkin ja yliopiston M365-ympäristöjen yhdistämisestä.)


Sähköpostiosoite

Yliopisto-opiskelijana sähköpostiosoitteesi on yleensä muodossa  etunimi.sukunimi@student.oulu.fi, siinä missä Oamkin opiskelijana se on useimmiten tunnus@students.oamk.fi. Poikkeuksiakin on, sillä joillakin Oamkin opiskelijoilla on käytössä yliopiston osoite, jos he ovat myös yliopiston opiskelijoita: Opiskelijatunnuksia on kuitenkin vain yksi, ja vaikka sähköpostia voi saada sekä students.oamk.fi- että student.oulu.fi-osoitteisiin samalle tilille, lähettäjän osoitteita opiskelijalla on vain yksi.

  • Jos järjestelmässä on ennestään toinen samanniminen henkilö, erotetaan teidät etunimen ja sukunimen väliin laitettavalla merkillä tai merkkijonolla, joka muodostuu toisesta nimestäsi tai numeroista. Tällöin sähköpostiosoitteesi voi olla muodossa: etunimi.x.sukunimi@student.oulu.fi.
  • Jos nimessä sattuu olemaan å-, ä- tai ö-kirjaimia, ne muutetaan sähköpostiosoitteessa a- tai o-kirjaimiksi.
  • Myös MS-tili toimii sähköpostiosoitteena: tunnus@student.oulu.fi.
  • Vanhoilla käyttäjätunnuksilla voi toimia vielä yliopiston vanhan sähköpostipalvelun osoitteet: tunnus@paju.oulu.fi ja tunnus@mail.student.oulu.fi.

HUOM! Yliopiston/Oamkin sähköpostiosoite on ensisijainen asiointiosoitteesi kaikissa opintoihin liittyvissä asioissa.

Microsoft 365 Education on yliopiston ja Oamkin sähköpostipalvelu. Palvelu tarjoaa myös muut monipuoliset työkalut käyttöösi. Voit kirjautua palveluun yliopiston/Oamkin Microsoft-tililläsi osoitteessa: https://o365.oulu.fi.


Käyttäjätunnuksen voimassaolo

Opiskelijan käyttäjätunnus on voimassa opiskelun ajan. Tunnuksesi sulkeutuu automaattisesti 60 vrk kuluessa opintohallinnon tietojärjestelmässä olevien tietojen perusteella, kun:

  • valmistut,
  • keskeytät opintosi, tai
  • et ole ilmoittautunut läsnäolevaksi opiskelijaksi.

Saat sähköpostiin ilmoituksen tunnuksen sulkeutumisesta etukäteen. Kun tunnus sulkeutuu, päättyy myös yliopiston/Oamkin tietokoneiden sekä ohjelmistojen käyttöoikeus ja sähköpostiosoitteesi lakkaa toimimasta. Sähköpostikansio ja muut tiedostot poistetaan M365-palvelusta automaattisesti tietyn ajan kuluessa tunnuksen sulkeutumisesta.

Jos kuulut henkilökuntaan tai sinulla siihen verrattavissa oleva UFO-tunnus, käyttäjätunnus pysyy voimassa opinto-oikeuden päättyessäkin.Tällöin vain opiskelijatunnukseen liitetyt käyttöoikeudet ja tallennustilat (M365-sähköposti, OneDrive, verkkolevyt) poistuvat.

Käyttöoikeuden päättymiseen kannattaa varautua:

  • Ilmoita uusi sähköpostiosoite yhteistyö- ym. kumppaneille.
  • Kopioi OneDrivestä ja K-levyltä omat säilytettävät tiedostot ja poista muut. Muista hakea tärkeät tiedostosi myös muista palveluista, kuten esimeriksi Moodlesta.
  • Ota talteen omat tärkeät sähköpostiviestit: voit lähettää ne omaan uuteen postiosoitteeseen tai tallettaa joko pst-tiedostoksi tai käyttämääsi sovellukseen. Pst-tiedoston ohjeen löydät M365-ohjesivulta.
  • Poista omasta koneestasi yliopiston/Oamkin kautta hankitut ohjelmistot, joihin ei enää ole käyttöoikeutta.
  • Yliopiston verkkolevylle pääset kotoa käsin VPN-yhteydellä etätyöpöydän kautta, katso ohjesivu.

Yleiset it-ohjeet ja -uutiset opiskelijalle

Oulun yliopiston opiskelijoita koskevat yhteiset it-ohjeet julkaistaan pääsääntöisesti yliopiston sivustolla IT-palvelut opiskelijalle. ICT-palveluiden yliopistoa koskevat uutiset julkaistaan sivulla Opiskelijalle, mistä ne siirtyvät myös Tuudo-mobiilisovellukseen. Näiltä molemmilta sivustoilta voi olla linkkejä tähän ict.oulu.fi-palveluun.

Oamkin opiskelijoille tarkoitetut ohjeet löydät tältä ict.oulu.fi-sivustolta, ja tiedotteet Tuudo-mobiilisovelluksesta.


« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.