Videokokoustyökaluina meillä on käytössä Zoom ja Teams. Videokokoustyökaluissa on mahdollista tallentaa kokous videolle. Videotallenteita voi jakaa edelleen esim. YuJassa, YouTubessa tai MS Streamissa. (Katso ohje videoiden tekemisestä ja jakamisesta.)
Jos teet videotallenteen ja jaat sen netissä, et voi teknisesti estää sitä, että joku videon katsojista ottaa videostasi tavalla tai toisella kopion: Tekijänoikeuslakikaan ei kiellä kopion tekemistä yksityiseen käyttöön, vaan yksityinen henkilö saa tehdä itselleen omaan käyttöönsä kopion laillisesta lähteestä. Ihan kaikki, mikä näkyy käyttäjän näytöllä on aina mahdollista tallentaa. Helpoin tapa on käyttää esim. jotain kuvaruutukaappausohjelmaa.
Videokopion luvaton edelleen jakaminen on lainvastaista, mutta silti sitä tapahtuu. Myös tietomurrot tai tekniset virheet saattavat johtaa siihen, että yksityiseksi tarkoitetut sisällöt voivat levitä laajemmalle kuin tarkoitus on. (Katso esimerkiksi Wikipedian juttu “iCloud leaks of celebrity photos”: Jutussa puhutaan julkkisten yksityisistä valokuvista, mutta sama voi tietty käydä mille tahansa tiedostoille, myös videoille). Kannattaakin aina lähteä siitä ajatuksesta liikkeelle, että mitä ikinä nettiin laitatkin, et välttämättä ikinä saa sitä sieltä pois. Ota tavaksi, että mietit aina onko video ylipäätään tarpeen ja että sinulla on sen jakamiseen tarvitsemasi luvat. Huolehdithan aina videoilla esiintyvien tietosuojasta.
Tallentaminen on helppoa ja hyödyllistä etäopetuksessa, mutta milloin se on tarpeen?
Luennon/webinaarin voi tallentaa, jos ajatus on, että tallenteelle on tarvetta jatkossakin, eli esim.
- kaikki kohderyhmään kuuluvat eivät pääse paikalle tapahtuman aikana (esim. päällekkäisen kurssin tai sairastumisen vuoksi),
- haluat tarjota osallistujille mahdollisuuden katsoa tilaisuus uudelleen (mm. saavutettavuussyistä), ja/tai
- tallenne on sellainen, että sitä voisi käyttää uudelleen vaikkapa seuraavalla opintojakson toteutuksella.
Webinaarit ja sellaiset luennot, joita halutaan käyttää esim. osana jotain verkkokurssia myöhemminkin, tulisi tehdä saavutettavuusvaatimuksia noudattaen. Muistathan myös tekijänoikeusasiat.
Videotallenteita voi tehdä myös lyhytaikaiseen käyttöön rajatulle kohderyhmälle, jolloin laki ei edellytä tekstitystä tai muiden saavutettavuusvaatimusten täyttämistä (joskin asia on silloin mainittava palvelun saavutettavuusselosteessa): Luentotallenteen voi laittaa saataville lyhytaikaisesti tarjolle silloinkin, kun kyseessä on etäopetustilanne, jonne kaikki eivät esim. pääse paikalle. Samalla se myös parantaa saavutettavuutta niille, jotka hyötyvät mahdollisuudesta katsoa luento uudestaan, ja mahdollisesti hidastettuna tai nopeutettuna. Tekijä voi tarjota luennon katsottavaksi vielä vaikkapa opintojakson päättymiseen asti. Sen jälkeen tekijän tulisi poistaa video, ellei sille ole jatkokäyttötarpeita. Levytilaahan on nykypäivänä monissa pilvipalveluissa (kuten MS Office 365:ssa) riittämiin, mutta ei sitä silti kannata täyttää ilman todellista tarvetta.
Huolehdi videolla esiintyvien tietosuojasta
Jos tallennat esityksen/keskustelun/luennon, huolehdi, että kaikki osallistujat tietävät tallennuksesta ja siitä missä, kenelle ja miten kauan tallenne tulee olemaan saatavilla.
Lisäksi jokaisen on syytä tiedostaa, että tietosuojalaissa on tietojen hyväksikäyttökielto: Se tarkoittaa, että vaikka pääsisit käsiksi johonkin videotiedostoon, joka ei sinulle kuulu, se ei tarkoita sitä, että saisit avata ja katsoa videon – tai jos teet niin vaikka vahingossakin, niin olet vaitiolovelvollinen. Jos taas sinulla on työhön liittyvä syy esim. tarkistaa joku tiedosto (vaikkapa tekniseen ongelmaan liittyen), niin sen saa tehdä, mutta silloinkin on voimassa vaitiolovelvollisuus videon sisällöstä. Tämä selviää myös ylläpitosäännöstä.
Mitä taas ei edes saisi tallentaa?
Oamkin tietosuojavastaava Ulla Virranniemi muistuttaa, että aina, kun tehdään tallenne, pitää muistaa, että se saattaa joutua vääriin käsiin. Siispä luottamuksellisia keskusteluita ei saisi koskaan tallentaa (esim. ohjauskeskustelut ja palaverit joissa käsitellään luottamuksellisia asioita). Jos on perusteltu syy tallentaa esim. opiskelijan kanssa käyty keskustelu, niin tallentaja vastaa videon suojauksesta sekä videon poistamisesta, kun sen säilytykselle ei enää ole perustetta.
Kun tallennetta ei tehdä – tai vaikka se tehtäisiinkin, asioihin on helppoa palata myöhemmin kokousmuistion/luentomuistiinpanojen avulla
Videotallenteet tuovat lisäarvoa niille, jotka eivät pääse paikalle tapahtuman aikana ja siinä tarkoituksessa ne ovat oivallisia. Mutta edelleen, kokousmuistio riittää jatkossakin oikein hyvin yhteenvedoksi etäkokouksesta: kun muistio on olemassa, se riittää – ja onhan se tehokkaampikin tapa palata asiaan, kuin katsoa kokoustallenne. Samoin, jos luentoa ei tallenneta, niin luennolle osallistunut voi palautella asiat mieleensä luentomuistiinpanojen avulla.