Yliopiston ja Oamkin AVD-ympäristö (Azure Virtual Desktop) toimii Microsoft Azure -pilvipalvelussa. Palvelu koostuu virtuaalikoneista, joita ylläpitää yliopiston ja Oamkin yhteiset ICT-palvelut. Palvelu on tarkoitettu ensisijaisesti opiskelijoiden käyttöön, mutta myös henkilökunta pääsee käyttämään palvelua.
AVD-etätyöpöytiä voit käyttää ilman VPN-yhteyttä:
- Tarvitset toimivan internet-yhteyden ja palvelua tukevan nettiselaimen (MS Edge, Chrome, Firefox tai Safari).
- Vaihtoehtoisesti voit asentaa Windows- tai macOS-tietokoneellesi Windows App-sovelluksen ja käyttää sen kautta AVD-etätyöpöytiä.
Kirjaudu AVD-palveluun yliopiston/Oamkin M365-tunnuksellasi ja lisäksi tunnistaudu MFA:lla eli monivaiheisella tunnistautumisella puhelimesi kautta.
Tämän ohjeen sisältö:
AVD-etätyöpöytäyhteys selaimella
- Avaa www-selain (MS Edge, Chrome, Firefox tai Safari)
- Mene osoitteeseen: https://rdweb.wvd.microsoft.com/arm/webclient
- Kirjaudu palveluun M365-tunnuksellasi (tunnus@student.oulu.fi, tunnus@univ.yo.oulu.fi, tunnus@students.oamk.fi tai tunnus@oamk.fi). Palvelu avautuu ilman erillistä kirjautumista, jos olet jo valmiiksi kirjautunut yliopiston M365-palveluun.
- Tuplaklikkaa työpöytää Student Desktop. Kun avaat työpöydän ensimmäistä kertaa, sen latautuminen saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
- Kirjaudu ulos istunnon lopuksi, sillä pelkkä selainikkunan sulkeminen ei riitä vapauttamaan työpöytää muiden käyttöön.
AVD-etätyöpöytäyhteys sovelluksella
- Ensimmäisellä kerralla asenna Windows App-ohjelma tietokoneesi käyttöjärjestelmän mukaisesti.
- Käynnistä Windows App -sovellus
- Paina Subscribe with URL -painiketta ja liitä Email or Workspace URL -kenttään tämä linkki: https://rdweb.wvd.microsoft.com/api/arm/feeddiscovery
- Paina Next
- Kirjaudu palveluun M365-tunnuksellasi (tunnus@student.oulu.fi, tunnus@univ.yo.oulu.fi, tunnus@students.oamk.fi tai tunnus@oamk.fi).
- Tuplaklikkaa työpöytää Student Desktop. Kun avaat työpöydän ensimmäistä kertaa, sen latautuminen saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
- Kirjaudu ulos istunnon lopuksi, jotta työpöytä vapautuu muiden käyttöön.
Lisätietoa:
- Voit tarkistaa molempien korkeakoulujen AVD:n ohjelmat taulukosta: https://ict.oulu.fi/16928/#ohjelmat.
- Yliopiston etätyöpöytäpalvelimet ja niiden ohjelmistot on lueteltu sivulla: Etätyöpöydät (OY).
« Takaisin
Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla AVD, desktop, etätyöpöytä, remote, remote desktop. Lisää permalink suosikkeihisi.