Virtuaalityöpöydän avulla voit helposti luoda tarvitsemasi määrän erillisiä työpöytiä, joissa jokaisessa on eri sisältö. Linux-maailmassa virutaalityöpöydät ovat olleet käytössä jo pitkään, mutta nyt Windows 10 tarjoaa myös Windows-käyttäjille mahdollisuuden luoda itselleen erilaisia työpöytiä eri tarpeisiin.
Uuden virtuaalityöpöydän luominen työpöydältä
- Paina Task View (Tehtävänäkymä) -painiketta. (Painike on tehtäväpalkissa, näkymän vasemmassa alakulmassa.)
- Paina New Desktop (Uusi työpöytä) -painiketta ja valitse uusi muodostunut työpöytä. (Painike on näkymän vasemmassa yläreunassa)
- Avaa ne sovellukset, joita haluat käyttää tällä työpöydällä.
- Voit vaihtaa työpöydästä toiseen, kun painat Task View (Tehtävänäkymä) -painiketta ja valitset sitten tarvitsemasi työpöydän. Halutessasi voit myös luoda lisää työpöytiä.
- Voit siirtää avoinna olevia sovelluksia työpöydältä toiselle:
- Raahaa sovellus hiirellä TAI
- valitse hiiren kakkospainikkeella avautuvasta pikavalikosta se työpöytä, jolle haluat sovelluksen siirtää: Samasta valikosta voi asettaa sovelluksen näkymään myös kaikilla työpöydillä.
- Kun et enää tarvitse työpöytää, vie hiiri poistettavan työpöydän päälle ja sulje se esiin tulevasta rasti-ikonista.
Virtuaalityöpöydän käyttö näppäimistöltä
- Saat luotua uuden virtuaalityöpöydän näppäimistön avulla, kun paint samaan aikaan Windows + Ctrl + D -näppäinyhdistelmää.
- Toinen vaihtetoehto on, että painat näppäimistöltä Windows-painiketta ja tabulaattoria: Valitse sitten (näytön vasemmasta yläreunasta) New Desktop (Uusi työpöytä).
- Voit siirtyä työpöytien välillä painamalla Windows + Ctrl + oikea/vasen nuolinäppäin.
« Takaisin
Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille ja tageilla virtuaalityöpöydät, Windows 10. Lisää permalink suosikkeihisi.