Skip to content

Windows 10: Hyödynnä virtuaalityöpöytiä


Avainsanat: ,

Virtuaalityöpöydän avulla voit helposti luoda tarvitsemasi määrän erillisiä työpöytiä, joissa jokaisessa on eri sisältö. Linux-maailmassa virutaalityöpöydät ovat olleet käytössä jo pitkään, mutta nyt Windows 10 tarjoaa myös Windows-käyttäjille mahdollisuuden luoda itselleen erilaisia työpöytiä eri tarpeisiin.

Uuden virtuaalityöpöydän luominen työpöydältä

  1. Paina Task View (Tehtävänäkymä) -painiketta. (Painike on tehtäväpalkissa, näkymän vasemmassa alakulmassa.)
  2. Paina New Desktop (Uusi työpöytä) -painiketta ja valitse uusi muodostunut työpöytä. (Painike on näkymän vasemmassa yläreunassa)

  3. Avaa ne sovellukset, joita haluat käyttää tällä työpöydällä.
  4. Voit vaihtaa työpöydästä toiseen, kun painat Task View (Tehtävänäkymä) -painiketta ja valitset sitten tarvitsemasi työpöydän. Halutessasi voit myös luoda lisää työpöytiä.
  5. Voit siirtää avoinna olevia sovelluksia työpöydältä toiselle:
    • Raahaa sovellus hiirellä TAI
    • valitse hiiren kakkospainikkeella avautuvasta pikavalikosta se työpöytä, jolle haluat sovelluksen siirtää: Samasta valikosta voi asettaa sovelluksen näkymään myös kaikilla työpöydillä.
  6. Kun et enää tarvitse työpöytää, vie hiiri poistettavan työpöydän päälle ja sulje se esiin tulevasta rasti-ikonista.

Virtuaalityöpöydän käyttö näppäimistöltä

  • Saat luotua uuden virtuaalityöpöydän näppäimistön avulla, kun paint samaan aikaan Windows + Ctrl + D -näppäinyhdistelmää.
  • Toinen vaihtetoehto on, että painat näppäimistöltä Windows-painiketta ja tabulaattoria: Valitse sitten (näytön vasemmasta yläreunasta) New Desktop (Uusi työpöytä).
  • Voit siirtyä työpöytien välillä painamalla Windows + Ctrl + oikea/vasen nuolinäppäin.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille ja tageilla , . Lisää permalink suosikkeihisi.