Skip to content

Verkkolevyn linkittäminen (henkilöstön ohje)


Avainsanat: , , ,

Huom! Verkkolevyt ovat vielä käytössä, mutta IT-palvelut suosittelee ensisijaisesti pilvipalveluihin siirtymistä.

Käytössämme on monipuoliset palvelut niin Microsoftin Office 365 -pilvipalvelussa (mm. sähköposti ja kalenteri, OneDrive ja Sharepoint) kuin Google Suite for Education -pilvipalvelussa (mm. Google Drive, Youtube).


Oman kotihakemiston linkittäminen koneelle

1. Työpaikan verkossa olevat Windows-työasemat:
Oamkin verkossa ollessasi ns. K-levyn pitäisi linkittyä automaattisesti käyttöösi kun kirjaudut koneelle tunnuksellasi. Jos näin ei jostain syystä tapahdu, voit kokeilla käynnistää koneesi uudestaan tai tehdä verkkolevylinkityksen manuaalisesti.

2. Työpaikan verkon ulkopuolelta, eli esim. kotoa käsin, tai läppäriltäsi ollessasi työmatkalla:
Jos haluat linkittää verkkolevysi Oamkin verkon ulkopuolelta, ja olet


Oman kotihakemiston linkittäminen Windows 10:ssa

1. Avaa ensin Windowsin resurssienhallinta:

Kirjoita Start/Käynnistä-valikon hakukenttään File Explorer tai resurssienhallinta, riippuen käyttöjärjestelmäsi kielestä (vaihtoehtoisesti voit painaa Win-näppäin pohjassa e-painiketta)

2. Klikkaa sitten resurssilistauksessa hiiren kakkospainikkeella kohtaa Tämä tietokone (This PC) ja valitse avautuvasta alasvetovalikosta kohta Map Network Drive… / Yhdistä verkkoasemaan

Kuva 1

3. Avautuvassa ikkunassa valitse Drive/Asema-kenttään jokin vapaana oleva levytunnus, esim. K:

4. Kirjoita Folder/Kansio-kenttään linkitettävän levyn polku \\files.kk.lan\staff\ktunnus
missä ktunnus pitäisi olla oma käyttäjätunnuksesi.

5. Jos jätät rastin kohtaan Reconnect at sign-in, levylinkki avataan jatkossa aina kun kirjaudut koneelle. (Tietoturvallisin tapa olisi poistaa ruksi tuosta kohdasta, jolloin avaisit verkkolevylinkin vain silloin kun tarvitset sitä. Tällöin esim. ransomware-tyyppisen viruksen iskiessä verkkolevyllä olevat tiedostosi olisivat  turvassa, jos verkkolevylinkkiä ei ole; Näin ainakin toistaiseksi (kesäkuussa 2017) – seuraa ransomware-virusten kehitystä, sillä tilanne voi muuttua!)

Oamkin koneella: Kotikoneella:
6. Älä laita rastia Connect using different credentials -kohtaan, tarvittava tunnistautuminen onnistuu suoraan, kun tunnistuksessa käytetään Windows-koneelle jo kirjautuessasi tekemääsi tunnistautumista.

7. Paina Finish-painiketta. Toimenpiteen jälkeen, Oamkin koneella ollessasi levy linkittyy heti ja näkyy resurssienhallinnassa verkkoresurssina.

6. Oamkin työntekijänä sinun tulisi ensisijaisesti käyttää Oamkin sinulle tarjoamia työkaluja, eli esim. etätöissäkin tulisi mieluiten käyttää Oamkin läppäriä. Mutta jos sitä ei ole työtehtävässäsi erikseen kielletty ja jostain syystä joudut linkittämään työpaikan verkkolevysi hetkellisesti omalle kotikoneellesi (jonka tietoturvasta huolehdit mm. pitämällä ohjelmistot ajan tasalla, eivätkä muut käyttäjät pääse koneellesi), voit tehdä sen seuraavasti:

Laita rasti ruutuun Connect using different credentials -kohtaan, sillä kirjautumistietosi eivät ole samat kotikoneellasi kuin Oamkin koneilla.

7. Paina Finish-painiketta. Sinun pitää vielä antaa käyttäjätunnus ja salasana; laita käyttäjätunnuksesi alkuun käyttäjähakemisto eli tunnus on annettava muodossa kk\ktunnus (jossa ktunnus on henkilökohtainen Oamkin käyttäjätunnuksesi)

HUOM! Älä laita ruksia kohtaan Remember my credentials, sillä et halua salasanaasi tallennettavan koneellesi.

 


Tässä vielä ohje, niille, jotka haluavat linkittää vanhan, Unix-palvelimella olevan kotihakemistonsa näkymään Windowsin resurssienhallinnassa:

Toimi muutoin edellä olevan ohjeen mukaan mutta käytä kohdassa polkua muotoa \\staff.oamk.fi\ktunnus
ktunnus on käyttäjätunnuksesi, muodossa ktunnus

Huomaa, että kun linkität vanhan staff.oamk.fi-kotihakemistosi VPN-yhteydessä, sinulla pitää olla käytössä “enable plain text password” -asetus. Jos näin ei ole, tee tarvittava muutos. Kaikissa Windows-versioissa tuota asetusta ei välttämättä ole mahdollista muuttaa, joten silloin vaihtoehtona tiedostojen siirtoon on esim. WinSCP-ohjelma. Älä laita ruksia Reconnect at logon -kohtaan. Älä tallenna salasanaasi edes kotikoneellasi.


Linkityksen poistaminen

Linkityksen poistaminen tapahtuu resurssienhallinassa valitsemalla verkkolevyn kuvakkeen päällä hiiren kakkospainikkeella avautuvasta pikavalikosta Disconnect-vaihtoehto.

Linkitys poistuu kokonaan myös silloin kun suljet koneen, jos et ole linkittäessäsi jättänyt rastia Reconnect at sign-in -kohtaan. Jos taas olet jättänyt siihen ruksin, linkitys ei avaudu seuraavalla kirjautumiskerralla, mutta koneen avaamisen yhteydessä avautuu ikkuna, jossa kysytään salasanaasi jotta linkitys voitaisiin taas aukaista.


Oman kotihakemiston linkittäminen omalle Macille

1. Avaa Finder (kun olet VPN-yhteydessä!)

2. Klikkaa Command+K (tai avaa Go –> Connect to Server..)

3. Kotihakemistosi polku on muotoa smb://files.kk.lan/students/käyttäjätunnus (missä käyttäjätunnus = oma käyttäjätunnukseksi), anna se Server Address -kenttään ja klikkaa Connect.

4. Kirjaudu käyttämällä tunnuksena  kk\käyttäjätunnus (missä käyttäjätunnus = oma käyttäjätunnuksesi) ja anna kysyttäessä sen salasana. (HUOM! kenomerkin saat Macissa näppäinyhdistelmällä SHIFT+ALT+7)

Jos kirjaudut koulun koneelle omalla tunnuksellasi, tehtyäsi linkityksen näet jatkossa verkkolevysi alhaalla oikealla dockissa maapallo-kuvakkeena (kun olet koulun verkossa / VPN-yhteydessä koulun verkkoon) TAI Finderissa Shared-kohdassa. Tulostus toimii tällöin ilman erillistä käyttäjätunnuksen/salasanan syöttämistä.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle ja tageilla , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.