Skip to content

Roskaposti


Avainsanat: , , ,

Roskaposti eli “spämmi” (spam)

Roskaposti eli ei-toivottu sähköposti on viime vuosina aiheuttanut päänvaivaa monille. Muutaman päivän aikana saattaa pahimmissa tapauksissa tulla inboxiin kymmeniä ellei satoja turhia posteja.

Roskapostin syvin olemus selviää hyvin Kai Puolamäen tekstistä.

Greylisting auttaa pääsemään eroon roskapostista

IT-palveluissa on otettu käyttöön greylisting roskapostin torjumisessa *@staff.oamk.fi, *@students.oamk.fi ja *@oamk.fi postiosoitteissa. Käyttäjille asti saapuvan roskapostin määrä on pudonnut tämän vuoksi reippaasti. Greylisting on sähköpostin välityspalvelimissa käytetty menettely, jonka teho perustuu siihen oletukseen, että roskapostiohjelmat eivät yleensä osaa käyttäytyä kuten “oikeat” sähköpostin välityspalvelimet. Ideana on se, että postia sisäänpäin välittävä palvelin antaa postin lähetystä yrittävälle välityspalvelimelle oletusarvoisesti vasteen “temporary error”, mikä aiheuttaa postin palaamisen lähettävän postipalvelimen “jonoon” odottamaan uutta yritystä esim. varttitunnin päästä. Roskapostin lähetysohjelmat eivät em. jonotusta ja uudelleenlähetystä yleensä osaa ja siksi tulossa ollutta roskapostiviestiä ei koskaan yritetä lähettää uudestaan ja roskapostin määrä näin reippaasti vähenee.

Haittana saattaa joissain tapauksissa olla postin kulun viivästymisiä ja testien mukaan erittäin harvoin myös postin “katoamisia”. Katoamisista pitäisi kuitenkin aina tulla lähettäjälle ilmoitus. Oikean postin hylkääminen on mahdollista ainoastaan, jos lähettävän pään välityspalvelin toimii jotenkin standardien vastaisesti.

Em. haittoja vähennetään ns. “whitelistingillä” eli vastaanottavalle välityspalvelimelle luetellaan joukko sellaisia verkko-osoitteita, joista todennäköisesti tulee oikeaa postia. Lisäksi välityspalvelin “oppii” oikeiksi välityspalvelimiksi olettamiensa palvelimien osoitteita. Tämä “auto whitelisting” tapahtuu silloin, kun aikaisemmin “temporary errorilla” estettyä viestiä yritetään saman lähetyspalvelimen toimesta lähettää uudestaan.

Mikäli postia tuntuu menevän hukkaan (=lähettäjälle palautuu virheilmoitus) tai postin kulku kovasti viivästyy, kannattaa lähettää postia noc@oamk.fi osoitteeseen ja kertoa mistä päin viivästynyt/hukkunut posti on ollut tulossa, niin voimme lisätä sen “whitelistille”.

Tilastoja ensimmäisen vuorokauden ajalta students.oamk.fi ja staff.oamk.fi:stä. Luvut ovat jaeltujen postien määriä (v. 2007):

Ei greylistingiä		staff		students
Fri Jan 12 18-21 (3h)		2112		2318
Sat Jan 13 01-02 (1h)		404		228

Greylisting käytössä
Fri Jan 19 18-21 (3h)		466		501
Sat Jan 13 01-02 (1h)		138		39

Jos roskapostia tulee edelleen, niin kannattaa tarkastaa viestin otsikkotiedot: nyt roskaa on tullut läpi lähinnä siten, että se on jatkolähetetty käyttäjän toisesta osoitteesta jossain toisessa järjestelmässä (esim. iki.fi tai oulu.fi.)

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle ja tageilla , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.