Skip to content

Tietokoneen ylläpito


Avainsanat: , , , , , , , , , ,

Henkilökunnan tietokone (Windows tai Mac) on kannettava tietokone tai pöytäkone, joka on liitetty yliopiston toimialueeseen. Sen ylläpito-oikeudet ovat lähtökohtaisesti Campus ICT -tukipalvelulla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käyttöjärjestelmää ja perussovelluksia koskevat päivitykset asentuvat työasemalle automaattisesti ylläpidon määrittelemään aikaan tai viimeistään sitten, kun tietokone on yliopiston verkossa tai VPN-yhteydessä.

Työaseman käyttäjänä voit ilman ylläpito-oikeuksia asentaa sovelluksia Company Portalista tai Software Center -palvelusta ja lisäksi laitteestasi riippuen Microsoft Storesta (Windows) tai AppStoresta (Mac). Tarvittaessa ja perustelluin syin voit anoa määräaikaista pääkäyttäjäoikeutta Campus ICT -tukipalvelusta.

Tämän ohjeen sisältö:


Ohjelmistoasennus

  1. Tarkista ensin, onko ohjelma saatavissa Company Portalissa tai vanhemmassa Software Centerissä tai laitteen sovelluskaupassa (Microsoft Storessa / AppStore). Jos on, voit asentaa sen itse.
  2. Tarvitaanko ohjelmaan lisenssi? Voit katsoa, onko ko. ohjelmiston ohjekortissa lisenssitietoa. Voit selvittää lisenssiasiaa myös yksikössäsi tai ota yhteyttä Campus ICT -tukipalveluun. Muistathan, että ohjelmien trial-versiot on tarkoitettu vain ohjelman toiminnallisuuksien testaamiseen, ei työntekoon.
  3. Tee asennuspyynnöstä tiketti Campus ICT:lle.

Etäkäyttötyökalu

Campus ICT käyttää tietokoneiden ylläpitoon DameWare- tai Remote Help -etäkäyttöohjelmaa.

Ohjelmaa voidaan käyttää mm:

  • ohjelmiston asentamiseen
  • toimintahäiriön selvittämiseen
  • käyttäjän opastamiseen.

Campus ICT sopii aina etäyhteyden ajankohdan kanssasi tapauskohtaisesti. Jos tietokoneesi on tuolloin verkon ulkopuolella, on sinun avattava VPN-yhteys ennen kuin etäkäyttöohjelmaa voidaan käyttää.


Laitevika

Jos havaitset laitevian työasemassa (pöytäkone tai kannettava), telakassa, näytössä, näppäimistössä tai hiiressä, ota yhteys Campus ICT -palveluun tai tee tiketti. Ilmoita laitteen nimi, sarjanumero ja sijainti.

Campus ICT selvittää, kuuluuko laite takuun piiriin.


Pääkäyttäjäoikeuden hakeminen

Voit hakea työasemakohtaisia pääkäyttäjäoikeuksia perustelluista yksilöidyistä syistä. Tarpeita voivat olla esimerkiksi tiedealakohtaisen sovelluksen asettamat tekniset vaatimukset, sovelluksen, päivityksen tai lisälaitteen asentaminen työasemaan silloin, kun työasema ei ole ICT-palvelun ulottuvissa. Mainitse hakemuksessa, mistä sovelluksesta tai lisälaitteesta on kyse.

Työasemakohtainen pääkäyttäjäoikeus voidaan myöntää seuraavissa tapauksissa:

  • Oikeutta käytetään sellaisten ylläpitotoimenpiteiden suorittamiseen, jotka eivät sisälly ICT-palvelun tukipalveluihin
  • Henkilö ei pysty suoriutumaan työtehtävistään ilman pääkäyttäjäoikeuksia, tai niiden puutteesta aiheutuu hänelle kohtuutonta haittaa
  • Henkilö työskentelee pitkään yliopiston toimipisteiden ulkopuolella joko kotimaassa tai ulkomailla

Kun haet pääkäyttäjäoikeutta, sitoudut noudattamaan näitä:

Hae pääkäyttäjäoikeutta sähköisellä lomakkeella:

ICT-palvelut käsittelee hakemukset, hyväksyy tai hylkää ja ilmoittaa päätöksestä sekä hakijalle että hänen esimiehelleen. Jos oikeus myönnetään, saa hakija 20-merkkisen aktivointiavaimen sähköpostiinsa.

Potentiaalisen tietoturvariskin takia pääkäyttäjäoikeutta ei liitetä hakijan omaan käyttäjätunnukseen. Kaikki myönnetyt pääkäyttäjäoikeudet ja myös tiedot työasemista, joihin ne on myönnetty, tallentuvat Centero Carillon -järjestelmään.


Pääkäyttäjätunnuksen aktivointi ja käyttö

Kun pääkäyttäjäoikeus on myönnetty, saat Campus ICT:ltä 20-merkkisen aktivointiavaimen. Syötä avain Centero Carillon-ohjelmaan saadaksesi käyttöön työaseman paikallisen pääkäyttäjätunnuksen (tempadmin).

Avain on käytettävä vuorokauden kuluessa sen luontihetkestä lukien. Aktivoinnin jälkeen pääkäyttäjätunnus on voimassa ennalta sovitun ajan. Jos tarvitset pääkäyttäjäoikeutta vielä sen voimassaoloajan umpeuduttua, voit hakea jatkoaikaa lähettämällä palvelupyynnön Campus ICT:lle.

Muista, että käytät pääkäyttäjätunnusta vain niihin toimenpiteisiin, joihin se on myönnetty. Älä tallenna tempadmin-tunnuksen profiiliin mitään, mitä voit tarvita silloin, kun olet kirjautuneena työasemalle omalla tunnuksellasi.

Huomioi se, että kyseisen työaseman ylläpitovastuu siirtyy sinulle samaksi ajaksi kuin pääkäyttäjäoikeus on voimassa. Määräajan jälkeen ylläpitovastuu siirtyy takaisin Campus ICT:lle.

Tarkemmat ohjeet tiedostossa Pääkäyttäjätunnuksen aktivointi ja käyttö työasemalla.

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamkin henkilöstölle, Oulun yliopiston henkilöstölle ja tageilla , , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.