Skip to content

IT-itsepalvelut


Avainsanat: , , , , , , , , , , , , ,

Voit ratkaista itse useimmat käyttäjätunnukseen tai salasanaan liittyvät ongelmat itsepalveluiden avulla.

  • Unohditko salasanasi tai käyttäjätunnuksesi?
  • Onko aika asettaa uusi salasana?
  • Onko tunnuksesi lukkiutunut?
  • Etkö pääse kirjautumaan omalla tunnuksellasi?
  • Estyykö kirjautuminen siksi, että MFA:n todennus ei tule perille puhelimeesi?

Käyttäjätunnukseen liittyvissä itsepalveluissa henkilöllisyytesi varmistetaan julkishallinnon yhteisessä Suomi.fi-tunnistuspalvelussa.  Tunnistaudut oman pankkisi  pankkitunnisteilla, matkapuhelinoperaattoreiden mobiilivarmenteella tai Väestörekisterikeskuksen varmennekortilla.

Tässä ohjeessa:


 Salasanan vaihtaminen

Linkki itsepalveluun: https://account.oulu.fi/passwd

  • Jos muistat vanhan salasanan, kirjaudut palveluun käyttäjätunnuksellasi+salasanalla
  • Jos olet unohtanut salasanan, kirjaudut Suomi.fi-tunnistuksen kautta
  • Lue lisää: Hyvän salasanan vaatimukset

Unohtunut tai lukkiutunut tunnus

Linkki itsepalveluun: https://account.oulu.fi/passwd -> Suomi.fi-tunnistautuminen

  • Voit aktivoida käyttäjätunnuksesi, jos se on lukkiutunut esimerkiksi siksi, ettet ole vaihtanut salasanaa määräaikaan mennessä -> aseta uusi salasana
  • Voit tarkistaa, mikä on käyttäjätunnuksesi, jos olet sen unohtanut
  • Lue lisää: Hyvän salasanan vaatimukset

Uuden käyttäjätunnuksen aktivointi

Linkki itsepalveluun: https://account.oulu.fi/passwd -> Suomi.fi-tunnistautuminen

  • Kun olet saanut aivan uuden käyttäjätunnuksen, aktivoit sen käyttöösi asettamalla sille salasanan
  • Jos et vielä tiedä käyttäjätunnustasi, näet sen palvelusta
  • Lue lisää: Hyvän salasanan vaatimukset

Kirjautumisongelmia

Linkki itsepalveluun: https://account.oulu.fi/accountinfo -> Suomi.fi-tunnistautuminen

  • Voit tarkistaa käyttäjätunnuksesi tilan kirjautumis- tai käyttöoikeusongelmatilanteissa
  • Jos et itse voi ratkaista ongelmaa, voit palvelussa lähettää pyynnön Campus ICT -palveluun
  • Lue lisää: Hyvän salasanan vaatimukset

MFA:n puhelinnumeron resetointi

Mikäli et pääse MS-tilisi turvatietoon esimerkiksi tapauksessa, että puhelinnumerosi on vaihtunut ja turvatiedossa on väärä numero, aseta uusi puhelinnumero suoraan tästä linkistä: https://account.oulu.fi/mfa  -> Suomi.fi-tunnistautuminen


Suomi.fi-tunnistuspalvelu

Suomi.fi-tunnistus on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen vahvan tunnistautumisen palvelu, jonka avulla voit kirjautua suomalaisiin julkishallinnon sähköisiin palveluihin.

Yliopiston palveluihin mentäessä, esimerkiksi Salasana-palvelu (https://account.oulu.fi/passwd) ja Tunnuksen tila -palvelu (https://account.oulu.fi/accountinfo), henkilöllisyytesi varmistetaan Suomi.fi-tunnistuspalvelussa. Sinulla on oltava käytössä joku näistä kotimaisista tunnistustavoista:

Mikäli et pääse vaihtamaan salasanaasi siksi, että et voi käyttää Suomi.fi-tunnistuspalvelua, käy henkilökohtaisesti Campus ICT-palvelupisteessä. Varaudu jonottamaan ja todistamaan henkilöllisyytesi!

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.