Voit ratkaista itse useimmat käyttäjätunnukseen tai salasanaan liittyvät ongelmat itsepalveluiden avulla.
- Unohditko salasanasi tai käyttäjätunnuksesi?
- Onko aika asettaa uusi salasana?
- Onko tunnuksesi lukkiutunut?
- Etkö pääse kirjautumaan omalla tunnuksellasi?
- Estyykö kirjautuminen siksi, että MFA:n todennus ei tule perille puhelimeesi?
Käyttäjätunnukseen liittyvissä itsepalveluissa henkilöllisyytesi varmistetaan julkishallinnon yhteisessä Suomi.fi-tunnistuspalvelussa. Tunnistaudut oman pankkisi pankkitunnisteilla, matkapuhelinoperaattoreiden mobiilivarmenteella tai Väestörekisterikeskuksen varmennekortilla.
Tässä ohjeessa:
- Salasanan vaihtaminen
- Unohtunut tai lukkiutunut tunnus
- Uuden käyttäjätunnuksen aktivointi
- Kirjautumisongelmia
- MFA:n puhelinnumeron resetointi
- Suomi.fi-tunnistuspalvelu
Salasanan vaihtaminen
Linkki itsepalveluun: https://account.oulu.fi/passwd
- Jos muistat vanhan salasanan, kirjaudut palveluun käyttäjätunnuksellasi+salasanalla
- Jos olet unohtanut salasanan, kirjaudut Suomi.fi-tunnistuksen kautta
- Lue lisää: Hyvän salasanan vaatimukset
Unohtunut tai lukkiutunut tunnus
Linkki itsepalveluun: https://account.oulu.fi/passwd -> Suomi.fi-tunnistautuminen
- Voit aktivoida käyttäjätunnuksesi, jos se on lukkiutunut esimerkiksi siksi, ettet ole vaihtanut salasanaa määräaikaan mennessä -> aseta uusi salasana
- Voit tarkistaa, mikä on käyttäjätunnuksesi, jos olet sen unohtanut
- Lue lisää: Hyvän salasanan vaatimukset
Uuden käyttäjätunnuksen aktivointi
Linkki itsepalveluun: https://account.oulu.fi/passwd -> Suomi.fi-tunnistautuminen
- Kun olet saanut aivan uuden käyttäjätunnuksen, aktivoit sen käyttöösi asettamalla sille salasanan
- Jos et vielä tiedä käyttäjätunnustasi, näet sen palvelusta
- Lue lisää: Hyvän salasanan vaatimukset
Kirjautumisongelmia
Linkki itsepalveluun: https://account.oulu.fi/accountinfo -> Suomi.fi-tunnistautuminen
- Voit tarkistaa käyttäjätunnuksesi tilan kirjautumis- tai käyttöoikeusongelmatilanteissa
- Jos et itse voi ratkaista ongelmaa, voit palvelussa lähettää pyynnön Campus ICT -palveluun
- Lue lisää: Hyvän salasanan vaatimukset
MFA:n puhelinnumeron resetointi
Mikäli et pääse MS-tilisi turvatietoon esimerkiksi tapauksessa, että puhelinnumerosi on vaihtunut ja turvatiedossa on väärä numero, aseta uusi puhelinnumero suoraan tästä linkistä: https://account.oulu.fi/mfa -> Suomi.fi-tunnistautuminen
Suomi.fi-tunnistuspalvelu
Suomi.fi-tunnistus on julkishallinnon asiointipalveluiden yhteinen vahvan tunnistautumisen palvelu, jonka avulla voit kirjautua suomalaisiin julkishallinnon sähköisiin palveluihin.
Yliopiston palveluihin mentäessä, esimerkiksi Salasana-palvelu (https://account.oulu.fi/passwd) ja Tunnuksen tila -palvelu (https://account.oulu.fi/accountinfo), henkilöllisyytesi varmistetaan Suomi.fi-tunnistuspalvelussa. Sinulla on oltava käytössä joku näistä kotimaisista tunnistustavoista:
- Henkilökohtainen verkkopankkitunnus: Aktia | Danske Bank | Handelsbanken | Nordea | Oma Säästöpankki | Osuuspankki | POP Pankki | S-Pankki | Säästöpankki | Ålandsbanken. Lue lisää: Pankkitunnukset – Suomi.fi
- Mobiilivarmenne: DNA | Elisa | Telia. Lue lisää: Mobiilivarmenne – Suomi.fi
- Varmennekortti, lue lisää: Poliisin myöntämä henkilökortti – Suomi.fi ja Yliopiston organisaation varmennekortti
Mikäli et pääse vaihtamaan salasanaasi siksi, että et voi käyttää Suomi.fi-tunnistuspalvelua, käy henkilökohtaisesti Campus ICT-palvelupisteessä. Varaudu jonottamaan ja todistamaan henkilöllisyytesi!