IT-palvelulaitekonsepti

Avainsanat: , , ,

Tammikuussa 2022 on yliopistossa otettu käyttöön IT-palvelulaitekonsepti, jonka mukaan vakioidut tietokoneet hankitaan jatkossa palvelulaitteina. Laitetta käyttävä yksikkö maksaa hankintahinnan palvelumaksuna tietokoneen elinkaaren aikana.

Tässä ohjeessa:

Mistä palvelumaksu koostuu?

Yksikkö hankkii palvelulaitteen laitetoimittajan (Netox) verkkokaupasta.  Palvelulaitteen maksaa yliopisto, joka laskuttaa sen kuukausittaisena palvelumaksuna yksiköltä.

Tietokoneen hankintahinta jakautuu palvelumaksuna laitteen koko elinkaarelle, joka kannettavilla tietokoneilla 48 kk ja pöytäkoneilla 60 kk. Palvelumaksu sisältää myös laiterekisterin vuosimaksun ja palvelutuotantokulut.

Oheislaitteiden ja tarvikkeiden hankintamaksut eivät sisälly palvelumaksuun, vaan ne yksikkö maksaa itse:

• Tällaisia ovat mm. telakka, näyttö, hiiri, näppäimistö, kuulokkeet, usb-muistit ja tietoturvasuoja.
  • Kannettavan tietokoneen mukana tulee reppu, muut hankittavat suoja-/kantopussit tai laukut eivät sisälly palvelumaksuun.

Palvelumaksut ovat kustannuspaikoille läpinäkyviä ja ennakoitavia, esim. henkilön työsuhteen päättyessä palvelulaite voidaan palauttaa ja tällöin palvelumaksu lakkaa. Laite uudelleensijoitetaan, jolloin laitetta käyttävä yksikkö jatkaa palvelumaksun maksamista.

Palvelulaitteen elinkaari

Elinkaari ja takuu:

• Kannettava tietokone: 48 kk
  • Pöytäkone: 60 kk

ICT-palvelut vastaa palvelulaitteen elinkaaren aikaisesta laitekierrosta:

• Sen aikana laitetta ei vaihdeta kuin ainoastaan pakottavista syistä.
  • Jos esimerkiksi henkilön työsuhde loppuu, laite voidaan palauttaa jälleenmyyjälle, jolloin palvelumaksu lakkaa.
  • Palvelulaite ei ole välttämättä aina uusi kone. Palautetut palvelulaitteet, joissa elinkaarta jäljellä, uudelleen asennetaan, puhdistetaan ja laitetaan takaisin kiertoon. Tulet kuitenkin saamaan käyttöösi tilatun laitemallin tai vastaavan laitteen.

Valmistajan takuu on voimassa elinkaaren ajan:

• Yksikkö vastaa laitteiden takuun piiriin kuulumattomista korjauskustannuksista.
  • Mikäli laite rikkoutuu kesken sopimuskauden korjauskelvottomaksi, tällöin yksikkö vastaa laitteen kustannuksista sopimuskauden loppuun.

Käyttäjä voi tarvittaessa pidentää elinkaarta enintään 6 kk:

• Jatkokaudella olevassa laitteessa ei ole takuuta, joten sen rikkouduttua se vaihdetaan uuteen.

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Oulun yliopiston henkilöstölle, saavutettava sisältö ja tageilla , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.