Matkakannettava ja reissupuhelin ulkomaille

Avainsanat: , , , , , , , , ,

Yksikkö voi ulkomaille suuntautuvia työmatkoja varten vuokrata (alkaen 34,80 € / alkava kuukausi) työntekijälleen kannettavan tietokoneen, jonka käyttö on turvallista myös kohdemaassa.

Pakettiin voi sisällyttää erikseen tilattuna myös ns. reissupuhelimen liittymineen, jonka käyttökustannukset kohdistuvat tilaajan kustannuspaikalle. Reissupuhelinta suositellaan vuokrattavaksi vähintään korkean riskin alueille matkustettaessa eli matkan kohdistuessa EU- ja ETA-maiden ulkopuolelle.

Tietoturvan vuoksi matkakannettavassa on vain rajallisesti sovelluksia (määritelty alla). Matkakannettavalla sovelluksia on käytettävä selaimella tai etäpalvelimilta. Jos ulkomaille matkustettaessa tarvitset esimerkiksi tiedealakohtaisia ohjelmia, joiden käyttö ei onnistu etäpalvelimien kautta, on oman koneen käyttäminen mahdollista. Korkean riskin alueelle matkustettaessa, on oma kone tuotava ICT-palveluille uudelleen asennettavaksi välittömästi matkan jälkeen.

Tässä ohjeessa:

Tilaa matkakannettava ja reissupuhelin näin:

1. Tilaa matkakannettava Netoxin verkkokaupasta hyvissä ajoin ennen matkaa:
  2. Nouda laitteet, laturit ja kantopussi sovittuun aikaan Netoxilta. Varaa laitteiden noutoon aikaa vähintään 30 minuuttia.
  3. Ennen matkalle lähtöä valmistele tietokone eli tee autopilot-asennus liitteenä olevan ohjeen mukaisesti.
  4. Pidä huolta matkakannettavasta ja reissupuhelimesta koko vuokran ajan.
    • Jos laite varastetaan tai joutuu hukkaan, ilmoita asiasta viipymättä Campus ICT-palveluun (ict@oulu.fi tai +358 294 483 124). Laite etätyhjennetään niin pian kuin mahdollista. Tee rikosilmoitus paikalliselle poliisille.
  5. Jos olet tallentanut matkakannettavaan tiedostoja, joita haluat säilyttää, kopioi ne itsellesi ennen laitteen palauttamista.
  6. Palauta laitteet, laturit ja kantopussi Netoxille. ICT-palvelut tyhjentää laitteen palauttamisen jälkeen.

Matkakannettavan kokoonpano ja sovellukset

Windows-kannettavan kiintolevylle asennettavat sovellukset

• FortiClient käytettävissä VPN-yhteyttä varten
  • Office-ohjelmat käytettävissä ilman Outlookia

Rajoituksia

• Ei laitteeseen asennettua sähköpostisovellusta
  • OneDrive + muita laitteella paikallisesti toimivia palveluita estetty

Sähköposti ja ohjelmat

Käytä sähköpostia ja ohjelmia:

Matkan jälkeen

• ICT-palvelut tyhjentää laitteen palauttamisen jälkeen.

Huomioi tietoturva, varsinkin kun matkustat ulkomailla

• Valitse matkalle ensisijaisesti matkakannettava ulkomaille ja reissupuhelin.
  • Käytä tietoliikenteeseen ensisijaisesti reissupuhelimen mobiilidatayhteyttä ja matkakannettavan VPN-yhteyttä.
  • Ota matkalle mukaan vain sellaisia tietoja ja laitteita, joita välttämättä tarvitset.
  • Lähtökohtaisesti älä ota mukaan sellaista materiaalia, joka vääriin käsiin joutuessaan voi aiheuttaa vahinkoa itsellesi tai organisaatiollesi.
  • Muista, että kohdemaassasi olet paikallisten viranomaisten toimivallan piirissä ja tietyissä maissa viranomaisilla on oikeus tarkistaa tietokoneiden ja muiden päätelaitteiden sisältö.
  • Älä jätä mukanasi olevia laitteita valvomatta.
  • Aktivoi laitteidesi pääsykoodin käyttö ja säädä viive mahdollisimman lyhyeksi.
  • Jos kuitenkin otat matkalle varsinaisen työkoneesi tai oman yksityisen tietokoneesi, ota varmuuskopio laitteistasi ennen matkaa. Käytä matkan aikana vain yliopiston hyväksymää VPN-palvelua. Varaudu tyhjentämään laite matkan jälkeen ja palauttamaan siihen ennen lähtöä otetun varmuuskopion tilanne.

Lue lisää: Matkustusturvallisuus | Suojelupoliisi (supo.fi)

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Oulun yliopiston henkilöstölle ja tageilla , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.