Skip to content

Padlet: interaktiivinen seinä verkossa: peruskäyttö ja käyttäjätunnukset

– 3.5.2018

Oamkilla ei ole enää Padlet-lisenssiä, koska palvelu ei täytä GDPR-vaatimuksia. Täysin vastaavaa korvaavaa palvelua ei ole. Microsoftin Whiteboardilla voit tehdä tauluja joihin luodaan yhteisesti sisältöä. Voit jakaa sisältöä visuaalisesti kiinnostavalla tavalla ThingLinkillä. Opiskelijoiden aktivointiin voit käyttää Presemoa. Howspacessa voit luoda yhteisöllisen työskentelyn alustoja. Padletissa voit luoda opetustauluja, asiakirjoja ja nettisivuja yhdessä muiden kanssa. Oamkilla on […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , ,

Office 365 – Outlook: Sähköpostin edelleenlähetys henkilökohtaiseen sähköpostiin

– 2.5.2018

Jos et käsittele työtehtävissäsi henkilötietoja, voit halutessasi ohjata sähköpostit haluamaasi henkilökohtaiseen sähköpostiisi myös uudessa sähköpostijärjestelmässä. Ulkoisiin osoitteisiin lähetetty (myös välitetty) posti, jonka sisältöä lähettäjä ei ole erikseen salannut, liikkuu selväkielisinä ulkoisessa verkossa. Oamkin sähköpostijärjestelmän sisäisessä viestinnässä sähköpostiviestit liikkuvat ainoastaan oman verkon sisällä. Erityisen arkaluontoisia asioita ei tule lähettää sähköpostissa edes talon sisällä salaamatta tietoja. Voit määrittää sinulle saapuvat […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , , , ,

Office 365 – Outlook: kielen vaihtaminen

– 2.5.2018

Kielen vaihtaminen Outlookiin 1. Ollessasi Office 365-pilvipalvelun Outlook-sähköpostissa, valitse oikean yläkulman hammasratas-ikoni, ja sitten Sähköposti. 2. Valitse vasemman puolen valikosta Yleinen-kohta ja sieltä Alue ja aikavyöhyke. Aseta haluamasi asetukset ja klikkaa Tallenna. Jos kielenä on englanti, asetukset löytyvät kohdasta General->Region and time zone

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , , ,

Google Chrome -selaimen kielen vaihtaminen

– 2.5.2018

1. Klikkaa yläkulman kolmea pistettä ja valitse Settings 2. Valitse vasemman yläkulman Settings-valikko 3. Advanced valikko ja Languages 4. Klikkaa Language-kohtaa ja valitse Add languages. Hae nimellä haluamasi kieli ja se lisätään kielien listaan. 5. Kun kieli on listassa, klikkaa sen vieressä olevaa kolmea pistettä ja klikkaa ruksi ruutuun. Kielen vaihtuminen vaatii Chromen uudelleenkäynnistyksen.

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , ,

RSS-syötteen tilaaminen

– 6.4.2018

RSS-syötteitä tilaamalla saat automaattisesti tiedotteita sinua kiinnostavista asioista. Opettajille hyödyllinen RSS-syöte seurattavaksi on it.oamkin Opettajan ohjeet. 1. Ensiksi asenna Chromeen RSS-lukija täältä (klikkaa Add to Chrome). 2. Selaimeesi on nyt ilmestynyt nappi RSS-lukijalle: 3. Klikkaa nappia. Voit luoda tilin tai jatkaa luomatta tiliä: 4. Klikkaa yläkulman +-nappia: 6. Lisää syöte https://ict.oulu.fi/tag/opettajan-ohjeet/feed kenttään ja klikkaa Add feed: 7. […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , ,

MS 365:n Files On-Demand -ominaisuuden myötä voit selata OneDrivessa olevia tiedostojasi kuin ne olisivat koneellasi, mutta tosiasiassa lataat tiedoston koneellesi vasta kun avaat sen.

– 5.2.2018

Files On-Demand / Tiedostot tarvittaessa -ominaisuuden avulla pääset helposti käyttämään kaikkia OneDrivessa olevia tiedostojasi ilman, että joudut ensin lataamaan ne kaikki koneellesi.  Selattavissasi olevat ’vain online’ -tiedostot eivät nimittäin vie huomattavaa tilaa tietokoneeltasi. Näet kullekin ’vain online’ -tiedostolle Resurssienhallinnassa pilvikuvakkeen, mutta vars. tiedosto ei lataudu laitteeseesi ennen kuin avaat sen. Tosin ’vain online’ -tiedostoja voit avata […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu
Tagit: , , , , , ,

Onko koneesi kunnossa? Tee Windows-koneellasi haittaohjelmatutkaus kerta-ajona.

– 30.10.2017

Haittaohjelmat ovat nykyisin erittäin monimutkaisia kokonaisuuksia. On suositeltavaa käyttää useita eri menetelmiä ja ohjelmia niiden havaitsemiseksi. Oamkin ylläpitämissä työasemissa on käytössä Microsoftin oma Windows Defender -haittaohjelmasuojaus. Lisäksi Oamkin osoitteisiin tulevat sähköpostiviestit menevät automaattisen suodatuksen läpi. Tässä on lyhyt ohje haittaohjelmien etsimiseksi Windows-työasemasta erillisellä ESET-yhtiön virustutkalla. Tarvitset vain muutaman hiiren napin klikkauksen ja sitten voit jättää virustutkaamisen pyörimään taustalle. Itse tutkaus voi kestää […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , ,

Estä Microsoftin tuotteissa (esim. Excel, Outlook, Word) leviävät haittaohjelmat vastaamalla No/Ei dialogi-ikkunassa, jossa pyydetään lupaa Microsoftin ohjelmien väliseen linkitykseen

– 23.10.2017

Jos sinulle tulee sähköpostiin jokin Office-dokumentti, kalenterilinkki tai muu tiedosto, joka kysyy lukemisen, vastaamisen tai ajamisen yhteydessä tällaista: Vastaa aina No (tai Ei suomenkielisissä Office-asennuksissa). Ihan kuten tekisit Office-paketin makrojenkin kanssa. Taustaa: Microsoftin Dynamic Data Exchange (DDE) on vanha (1987), erityisesti Office-paketin ohjelmien käyttämä toiminnallisuus, jolla eri ohjelmat voivat välittää keskenään tietoa ja toimintoja Microsoftin ohjelmien välillä. Samaa toiminallisuutta on […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , , , ,

IT-tuki Oamkissa – lue tämä ennen tukipyynnön lähettämistä!

– 15.9.2017

Oulun korkeakoulujen yhteiset ICT‐palvelut palvelee oamkilaisia IT-asioissa. IT‐tuki auttaa sinua Oamkin tarjoamiin palveluihin liittyvissä IT-ongelmissa. Saattaa olla, että törmäät sellaiseen ongelmaan, joka on jo osunut monen oamkilaisen kohdalle. Eli ihan ensin kannattaisi aina käydä tarkistamassa onko kyseessä päivitykseen liittyvä suunniteltu katkos tai jo hoidossa oleva tilapäinen häiriötilanne, jolloin ongelmasta saattaa olla tiedote intrassa (opiskelijoille Tuudossa (mobiilisovellus), henkilöstölle Heimossa […]

» Lue lisää

Verkkolevyn linkittäminen (opiskelijoiden ohje)

– 30.6.2017

Huom! Verkkolevyt ovat edelleen käytössä, mutta IT-palvelut suosittelee ensisijaisesti pilvipalveluihin siirtymistä. Käytössämme on monipuoliset palvelut niin Microsoftin Office 365 -pilvipalvelussa (mm. sähköposti ja kalenteri, OneDrive ja Sharepoint) kuin Google Suite for Education -pilvipalvelussa (mm. Google Drive, Youtube). Oman kotihakemiston linkittäminen Windowsissa Tässä ohjeessa neuvotaan miten linkität henkilökohtaisen verkkohakemistosi hetkellisesti näkymään Windowsin resurssienhallinnassa. Huom! Ennen jatkamista, varmista, että koneesi on Oamkin verkossa, tai että koneestasi on […]

» Lue lisää

Julkaistu kategorioissa: English version available, Kaikki ohjeet, Oamkin opiskelijoille
Tagit: , ,