Puhelimet, kannettavat ja muut älylaitteet tehostavat usein työntekoa ja parantavat ainakin saavutettavuutta. Valitettavasti tällainen hukkunut tai varastettu laite saattaa myös aiheuttaa ikäviä tietosuoja- tai tietoturvaongelmia.
Mitä tehdä, jos puhelimesi tai muu kannettava laite hukkuu tai varastetaan:
- Jos kyseessä on henkilökohtainen laitteesi, ole välittömästi yhteydessä operaattoriisi, jotta saat kuoletettua SIM-korttisi.
Jos laitteessa on Oamkin SIM-kortti, ilmoita asiasta viipymättä ICT-palveluihin, jolloin liittymä voidaan kuolettaa. - Jos joku saa laitteen lukituksen ohitettua ja käyttöliittymän auki tavalla tai toisella, saattaa laite mahdollistaa pääsyn OneDriveen, Facebookiin, Googlen tietoihin, Youtubeen, Dropboxiin, sähköpostiin, VPN-palveluihin yms. verkkopalveluihin. Vaihda laitteesi kautta käyttämäsi palveluiden salasanat mahdollisimman nopeasti. Oamkin käyttäjätunnuksen salasanan vaihtaminen onnistuu osoitteessa https://password.oamk.fi
- iOS- tai Android-laitetta voi yrittää paikantaa (tai myös etätyhjentää ja -lukita) seuraavasti:
- Android: Kirjaudu selaimella Googlen palveluihin osoitteessa https://www.google.com ja kirjoita hakukenttään ”find my phone”.
- Apple: Kirjaudu iCloud-palveluun https://www.icloud.com/ ja käytä ”find my iphone” -toimintoa.
Joskus varastettujen iOS-laitteiden omistajille on tullut myöhemmin viestinä ”paikannusviesti”, missä on jokin uskottavalta näyttävä web-osoite kirjautumista varten. Nämä viestit ovat huijausta, joilla koitetaan saada kalasteltua käyttäjän tunnus iCloud-palveluun ja sitten poistettua puhelimen lukitus.
- Jos kyseessä on Oamkin laite, pyydä helpdeskistä tai lähituelta tarvittaessa apua
Kertaa myös aiemmin julkaistu tiedote: Tietoa älypuhelimien ja tablettien tietoturvasta
« Takaisin
Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö ja tageilla puhelimet, tablet-tietokoneet, tietosuoja, tietoturva, tietoturvavastaavan tiedotteet. Lisää permalink suosikkeihisi.