Yliopiston ja Oamkin opiskelijoiden ja henkilökunnan, määräaikaisten UFO-tunnusten (eli Oulun korkeakoulujen ulkopuolisten jäsenten tunnukset) salasana on vaihdettava vähintään kerran vuodessa. Saat etukäteen muistutuksen salasanan vanhenemisesta sähköpostiisi. Kun mietit uutta salasanaa, tutustu ohjeeseen: Hyvän salasanan vaatimukset.
Tässä ohjeessa kerrotaan useampi tapa, kuinka voit vaihtaa tai asettaa salasanasi. Valitse näistä kohdista (A, B, C) se, joka parhaiten sopii omaan tilanteeseesi.
Uusi salasana täytyy asettaa myös joihinkin mobiililaitteen sovelluksiin.
- Lue tämä ennen salasanan vaihtoa: Salasanan asettaminen mobiililaitteisiin.
A) Kun muistat nykyisen salasanan:
- Vaihda salasana kampuksen verkossa tai siihen VPN-yhteydessä olevalla Windows-työasemalla
- Vaihda salasana korkeakoulun salasanapalvelussa
- Vaihda salasana M365-palvelussa
B) Kun et muista nykyistä salasanaasi tai tunnuksesi on lukkiutunut:
- Aseta uusi salasana korkeakoulun salasanapalvelussa (Suomi.fi-tunnistautuminen)
- Nollaa vanha salasana ja aseta uusi Microsoftin kirjautumisikkunan kautta (MFA-tunnistautuminen Authenticator-sovelluksella)
C) Kun olet asettamassa ensimmäistä salasanaa uudelle käyttäjätunnukselle tai et tiedä tunnustasi:
Tapa 1: Vaihda kampuksen verkossa tai siihen VPN-yhteydessä olevalla korkeakoulun Windows-työasemalla
HUOM! Tämä on kätevin ja suositeltavin tapa niille, joilla on käytössä korkeakoulun tietokone. Etäkäytössä on oltava VPN-yhteys päällä, jos tietokone on vanhempi kuin 03/2024.
- Kirjaudu työasemalle (student- tai univ-toimialueelle).
- Jos olet etätöissä, ja koneesi on vanhempi kuin 03/2024, käynnistä myös VPN-yhteys: FortiClient tai OpenVPN.
- Paina Ctrl+Alt+Del.
- Valitse “Muuta Salasana / Change a password”.
- Anna vanha salasanasi ja kirjoita uusi salasana kahteen kertaan sille varattuihin kenttiin.
- Huom. erikoismerkit salasanoissa saattavat aiheuttaa ongelmia HAKA-kirjautumista käyttäviin palveluihin kirjautumisessa. Jos salasanasi ei toimi esim. Examissa, mutta pääset kirjautumaan sillä sähköpostiisi, ei auta muu kuin vaihtaa salasana uudestaan.
- Paina Enteriä/hyväksymispainiketta.
Tapa 2: Vaihda salasanapalvelussa
- Mene verkkoselaimella osoitteeseen https://account.oulu.fi/change/passwd.
- Anna käyttäjätunnuksesi sen lyhyessä muodossa.
- Kirjoita vanha salasana sille varattuun kenttään.
- Kirjoita uusi salasana sille varattuun kenttään.
- Huom. erkoismerkit salasanoissa saattavat aiheuttaa ongelmia HAKA-kirjautumista käyttäviin palveluihin kirjautumisessa. Jos salasanasi ei toimi esim. Examissa, mutta pääset kirjautumaan sillä sähköpostiisi, ei auta muu kuin vaihtaa salasana uudestaan.
- Varmista uusi salasana sille varatussa kentässä.
- Paina painiketta ”Vaihda salasana / Change password”.
Tapa 3: Vaihda M365-palvelussa
- Mene verkkoselaimellasi M365-palvelun kirjautumissivulle osoitteeseen https://o365.oulu.fi/.
- Kirjaudu M365-palveluun tunnuksellasi, joka on opiskelijoilla muodossa tunnus@student.oulu.fi tai tunnus@students.oamk.fi, ja henkilökunnalla tunnus@univ.yo.oulu.fi tai tunnus@oamk.fi (huomaathan, että tunnus-sanan tilalle tulee henkilökohtainen käyttäjätunnuksesi) ja kirjoita nykyinen salasanasi sille varattuun kenttään.
- M365-palvelussa napauta oma profiilikuvaasi/nimikirjaimiasi ja valitse “Näytä tili / My account” ja edelleen “Vaihda salasana / Change password”.
- Anna ensin vanha salasanasi ja kirjoita sitten uusi salasana kahteen kertaan niille varattuihin kenttiin.
- Huom. erikoismerkit salasanoissa saattavat aiheuttaa ongelmia HAKA-kirjautumista käyttäviin palveluihin kirjautumisessa. Jos salasanasi ei toimi esim. Examissa, mutta pääset kirjautumaan sillä sähköpostiisi, ei auta muu kuin vaihtaa salasana uudestaan.
- Paina ”Lähetä / Submit” -painiketta.
Tapa 4: Aseta salasanapalvelussa
HUOM. Jos et muista tai tiedä salasanaasi tai käyttäjätunnustasi, tunnistaudut salasanapalveluun Suomi.fi-tunnistuspalvelun kautta (tunnistautumistavat: verkkopankkitunnus, mobiilivarmenne, henkilökortti tai organisaatiokortti).
- Mene verkkoselaimella osoitteeseen https://account.oulu.fi/suomifi/passwd.
- Valitse se tapa, jota käytät Suomi.fi-tunnistuspalvelussa ja etene sen mukaisesti.
- Onnistuneen tunnistautumisen jälkeen pääset salasanapalveluun. Kirjoita uusi salasana sille varattuun kenttään.
- Huom. erikoismerkit salasanoissa saattavat aiheuttaa ongelmia HAKA-kirjautumista käyttäviin palveluihin kirjautumisessa. Jos salasanasi ei toimi esim. Examissa, mutta pääset kirjautumaan sillä sähköpostiisi, ei auta muu kuin vaihtaa salasana uudestaan.
- Varmista uusi salasana sille varatussa kentässä.
- Paina painiketta ”Vaihda salasana / Change password”.
Tapa 5: Nollaa salasana ja aseta uusi kirjautumisikkunassa
HUOM. Tämä ominaisuus on toistaiseksi vain testiryhmän käytössä!
HUOM. Salasanan nollaaminen (resetointi) on mahdollista vain, jos MFA:n todennusmenetelmäsi on puhelimen Authenticator-sovellus. Katso, kuinka vaihdat todennusmenetelmän MS-tilillesi.
- Aloita salasanasi nollaaminen menemällä verkkoselaimella kirjautumisikkunaan, esimerkiksi osoitteeseen https://o365.oulu.fi/. Älä yritä kirjautua. (Jos kuitenkin sinä tai joku muu on kirjautuneena ko. laitteella univ- tai student-toimialueelle kampusverkossa tai VPN-yhteydessä, pääset kirjautumiseen ainoastaan selaimen Incognito/In Private-ikkunan kautta.)
- Valitse kohta “Etkö pysty käyttämään tiliäsi? / Can’t access your account?”.
- Tilisi palauttamista varten anna M365-tilisi käyttäjänimi muodossa tunnus@student.oulu.fi, tai tunnus@univ.yo.oulu.fi, tai tunnus@oamk.fi.
- Syötä tarkistuskenttään ne merkit, jotka näet kuvassa (voit myös kuunnella).
- Paina “Seuraava / Next”.
- Tarkistusvaiheessa poimi kertakäyttöinen salasanakoodi puhelimesi Authenticator-sovelluksesta vastaavan tilin kohdalta ja näppäile se kenttään ”Anna vahvistuskoodisi / Enter your verification code”.
- Paina ”Seuraava / Next”.
- Onnistuneen todennuksen jälkeen voit asettaa uuden salasanan ja varmistaa sen kirjoittamalla salasanasi niille varattuihin kenttiin.
- Huom. erikoismerkit salasanoissa saattavat aiheuttaa ongelmia HAKA-kirjautumista käyttäviin palveluihin kirjautumisessa. Jos salasanasi ei toimi esim. Examissa, mutta pääset kirjautumaan sillä sähköpostiisi, ei auta muu kuin vaihtaa salasana uudestaan.
- Paina lopuksi “Valmis / Finish”.
- Saat sähköpostiisi Microsoftin ilmoituksen salasanan vaihtamisesta.
HUOM. Kun olet vaihtanut salasanasi, kannattaa odottaa muutama minuutti voidaksesi kirjautua sillä muihin korkeakoulusi palveluihin. Muista päivittää kaikki laitteesi (puhelimet, tabletit ja tietokoneet) käyttämään uutta salasanaasi!
HUOM. Jos et syystä tai toisesta onnistu vaihtamaan tai asettamaan salasanaa millään tässä ohjeessa mainitulla tavalla, ota yhteys Campus ICT -tukipalveluun, yhteystiedot.
Salasanan asettaminen mobiililaitteisiin
Joihinkin mobiililaitteen sovelluksiin täytyy syöttää uusi salasana käsin. Tällaisia ovat esimerkiksi eduroam ja sähköposti. Jos niihin jää vanha salasana, tunnuksesi lukkiutuu 10 minuutin ajaksi. Tee vaadittavat toimet mieluiten jo ennen salasanan vaihtamista, josta on ohjeet ylempänä tällä sivulla.
Eduroam Android-laitteessa: Poista eduroam-verkko laitteesi Wi-Fi-asetuksista ongelmien välttämiseksi jo ennen salasanan vaihtoa. Kun olet vaihtanut salasanan, hae mobiililaitteen sovelluskaupasta eduroam CAT. Syötä Wi-Fi-asetuksissa eduroamiin tunnuksesi (tunnus@univ.yo.oulu.fi / tunnus@student.oulu.fi / tunnus@oamk.fi / tunnus@students.oamk.fi) sekä uusi salasanasi.
Eduroam iOS-laitteissa: Poista eduroam-verkko laitteesi Wi-Fi-asetuksista ongelmien välttämiseksi jo ennen salasanan vaihtoa. Kun olet vaihtanut salasanan, etsi eduroam-verkko uudestaan Wi-Fi-asetuksissa ja liity siihen. Laite ilmoittaa epäluotettavasta varmenteesta, mutta hyväksy se silti. Syötä tunnuksesi (tunnus@univ.yo.oulu.fi / tunnus@student.oulu.fi / tunnus@oamk.fi / tunnus@students.oamk.fi) sekä uusi salasanasi.
Sähköposti: Outlook pyytää kirjautumaan uudestaan salasanan vaihtamisen jälkeen. Muiden sähköpostisovellusten asetuksiin pitää syöttää uusi salasana.