Tämä ohje koskee yliopiston Windows-etäpalvelimia:
- jalava1.univ.yo.oulu.fi
- lippu.oulu.fi
- sampo.oulu.fi
- winoodi.oulu.fi
Käyttääksesi yliopiston Windows-etäpalvelimia on tietokoneesi oltava yhteydessä kampuksen verkkoon joko kiinteällä verkkoyhteydellä (vain yliopiston laitteet), langattomasti eduroamin kautta tai VPN-yhteydellä.
VPN-yhteyttä varten tietokoneessasi on oltava asennettuna VPN-yhteysohjelma; FortiClient tai OpenVPN. Lisäksi OpenVPN tarvitsee toimiakseen Eduroam-profiilitiedoston. Niiden asentamista varten on erilliset ohjeet:
- Käyttöjärjestelmäkohtaiset ohjeet: FortiClient-ohjelman asennusohje ja VPN-yhteys (oulu.fi)
- Ohje OpenVPN-käyttäjille: Eduvpn-profiilin luominen (OY)
- Käyttöjärjestelmäkohtaiset ohjeet: OpenVPN-asiakasohjelman asennusohje (OY)
Tässä ohjeessa esitetään, kuinka etätyöpöytäyhteys avataan työasemalta Windows-palvelimelle:
Jos et tiedä, etäpalvelimen käyttöjärjestelmää ja palvelimen nimeä, katso ne sivulta Etätyöpöydät.
Windows-työasemalta Windows-palvelimelle
(1) Kun olet avannut VPN-yhteyden, avaa seuraavaksi etätyöpöytäyhteys Windowsin apuohjelmalla Etätyöpöytäyhteys / Remote Desktop Connection, joka on valmiina tietokoneellasi:
- Käynnistä apuohjelma valikon kautta:
Käynnistä/Start >
Apuohjelmat/Windows Accessories > Etätyöpöytäyhteys/Remote Desktop Connection tai - vaihtoehtoisesti voit etsiä sen käyttäen Windowsin hakutoimintoa esim. sanalla ”remote” ja käynnistää kuvakkeesta, jonka haku tarjoaa.
(2) Kirjoita yhteysikkunaan etäpalvelimen nimi ja yliopiston käyttäjätunnuksesi muodossa:
- opiskelija: tunnus@student tai student\tunnus
- henkilökunta: tunnus@univ tai univ\tunnus.
(3) Napauta Show Options > Save as > Desktop tallentaaksesi yhteyden tiedot työpöydälle (Desktop) seuraavaa käyttökertaa varten.
(4) Käynnistä yhteys Connect-painikkeella.
- Jos näytölle tulee ilmoitus varmennevirheestä, rastita kohta ”Älä kysy uudelleen tämän tietokoneen yhteyksissä”
ja napauta Kyllä.
(5) Huomioi nämä:
- etätyöpöytä on henkilökohtainen
- oma OneDrivesi ja kotihakemistosi (K-levy) ovat käytössäsi
- työpöydällä on käytössäsi olevien ohjelmien pikakuvakkeet
- voit siirtyä etätyöpöydän ja oman tietokoneesi työpöydän välillä pienentämällä etätyöpöytänäkymän tehtäväpalkkiin
- tulostaminen ei ole mahdollista kaikilla palvelimilla (esim. Salava)
- sulje etätyöpöytäyhteys, kun et sitä enää tarvitse
- sulje myös VPN-yhteys, kun et sitä tarvitse
Mac-työasemalta Windows-palvelimelle
Ensimmäisellä kerralla:
(1) Lataa ja asenna AppStoresta Microsoft Remote Desktop 10.
(2) Kun olet avannut VPN-yhteyden (OpenVPN Tunnelblick), avaa Remote Desktop application.
(3) Lisää etäpalvelimen nimi ja käyttäjätunnuksesi painikkeella Add PC.
- PC name: kirjoita etäpalvelimen nimi kokonaisuudessaan
- User account > Add User Account: kirjoita yliopiston käyttäjätunnuksesi muodossa:
- opiskelija: student\tunnus
- henkilökunta: univ\tunnus
- ja paina Add.
- Group: Saved PCs
- Gateway: No gateway
- Reconnect if the connection is dropped
- Tallenna yhteyden tiedot työpöydällesi painikkeella Add.
Avaa etätyöpöytäyhteys näin:
(4) Kun olet avannut VPN-yhteyden (OpenVPN Tunnelblick), avaa seuraavaksi etätyöpöytäyhteys kuvakkeesta Remote Desktop Connection.
- Kaksoisnapauta kuvaketta tai vaihtoehtoisesi napauta kakkospainikkeella ja valitse vielä Connect.
- Kirjoita salasanasi ja paina Continue.
- Jos näytölle tulee ilmoitus varmennevirheestä, napauta Continue.