IT-tuki Oamkissa – lue tämä ennen tukipyynnön lähettämistä!

Avainsanat: , ,

Oulun korkeakoulujen yhteiset ICT‐palvelut palvelee oamkilaisia IT-asioissa. IT‐tuki auttaa sinua Oamkin tarjoamiin palveluihin liittyvissä IT-ongelmissa.

Saattaa olla, että törmäät sellaiseen ongelmaan, joka on jo osunut monen oamkilaisen kohdalle. Eli ihan ensin kannattaisi aina käydä tarkistamassa onko kyseessä päivitykseen liittyvä suunniteltu katkos tai jo hoidossa oleva tilapäinen häiriötilanne, jolloin ongelmasta saattaa olla tiedote intrassa (opiskelijoille Oivassa, henkilöstölle Heimossa; tai jos intraan ei pääse, niin IT-palveluiden Facebook-sivulta tai Twitteristä. Tiedoksi myös, että ICT-palveluiden säännöllinen huoltoikkuna on perjantaiaamuisin klo 7–8). Jos tiedotetta ei ole, kokeile vielä löydätkö avun tältä sivustolta, ennen kuin otat yhteyttä ICT-palveluihin; näin helpdeskimme ei ruuhkaudu.

Tavanomaisia ongelmia voit usein ratkaista itse näiltä IT‐palveluiden ohjesivuilta löytyvän ohjeen avulla. Voit selata ohjeita tuoreusjärjestyksessä Ohjeet ja tiedotteet -välilehdellä, jossa käytössäsi on hakukone sekä avainsana-pilvi. Lisäksi voit selata linkkilistoja Opiskelijoille– tai Henkilökunnalle-välilehdellä. Jos et löydä apua ongelmaasi, ole yhteydessä ICT-palveluihin. Huomaa myös, että ICT-palvelut ei välttämättä havaitse ongelmaa lainkaan ennen kuin sinä lähetät tukipyynnön, etenkään jos on ongelma on sellaisessa palvelussa, jota kukaan IT:ssä ei itse aktiivisesti käytä. Voit myös asioida kampusten IT‐palveluiden palvelupisteissä niiden aukioloaikoina. Kiireelliset asiat voit hoitaa puhelimitse, ks. numero ja palveluajat etusivulta.

Tukipyynnön lähettäminen

Helpdeskiin lähetetyt tukipalvelupyynnöt päätyvät tukipyyntöjonoon, josta ne jaetaan asian­tuntijoille. Tukipyyntöä ei kannata laittaa tukihenkilön henkilökohtaiseen sähköpostiin; helpdeskiin lähetetty pyyntö kun hoituu, vaikka tavoittelemasi tukihenkilö olisikin lomalla/koulutuksessa tms.

ICT‐palvelut vastaa kaikkien Oamkin kampusten IT‐tuesta, joten ongelman paikantaminen heti tukipyynnön yhteydessä nopeuttaa ongelmasi ratkaisua: Siispä kerro tukipyynnössäsi varsinaisen asiasi lisäksi, kuka olet (esim. avoimen ammattikorkeakoulun opiskelija, sivutoiminen tuntiopettaja tms.). Yksilöi pyyntösi kertomalla tarkemmin, mitä kampusta/huonetilaa/laitetta/ohjelmistoa pyyntösi koskee. Sinun kannattaa käyttää Oamkin sähköpostiasi tukipynnön lähetyksessä (kuten muutenkin oamkilaisten välisessä viestinnässä), ellei sitten tukipyyntösi liity juuri sähköpostiisi liittyvään ongelmaan.

Tarkka ongelman kuvaus auttaa ratkaisussa. Vertaa esim.
”AC ei toimi”
vs.
”Olen sivutoimisena tuntiopettajana Linnanmaan kampuksella. Kun yritän jakaa PowerPoint-tiedoston (<linkki tiedostoon OneDrivessä>) AC:ssa, saan tällaisen virheilmoituksen ’Error while converting file’  ja tiedosto näkyy AC:ssa mutta siinä on vain tyhjät diat ilman sisältöä. Käytän omaa kannettavaani, jossa on käyttöjärjestelmänä Windows 10. Selaimeni on Chrome (uusin versio) ja minulla on myös Adobe Connect -lisäosa asennettuna.”
t. Erkki Esimerkki (esimerkki@oamk.fi)”
Ensimmäisessä vaihtoehdossa ongelmaa ei saada korjattua ennen lisätietojen pyytämistä ja saamista. Antamalla mahdollisimman selkeän kuvauksen, lisätietopyyntöä ei ehkä tarvita lainkaan, vaan tukihenkilö saa ratkaistua ongelma yhdeltä istumalta.

Käytä tukipyynnössäsi aina kuvaavaa otsikkoa. Otsikko on sähköpostiviestin tärkein osa:
Esim. vertaa otsikoita ”Apua!” ja ”En pääse kirjautumaan Moodleen”: Jälkimmäinen vaihtoehto on parempi, sillä se kertoo viestin aiheen heti ja viesti on paremmin tunnistettavissa otsikkonsa avulla myöhemminkin.

HUOM! Älä koskaa lähetä salasanaasi sähköpostissa edes ICT-palveluihin esim. tukipyynnön yhteydessä, vaikka saisit postin, jossa niin pyydetään tekemään: sellaiset viestit eivät ole ICT-palveluilta vaan ne ovat huijausviestejä. Salasanasi on henkilökohtainen ja on sinun vastuullasi pitää huolta siitä, että se pysyy vain sinun tiedossasi. Olethan sitä paitsi  sitoutunut pitämään salasanasi vain omana tietonasi, kun otit käyttäjätunnuksesi vastaan.

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö ja tageilla , , . Lisää permalink suosikkeihisi.