Oamkin Windows Virtual Desktop -etätyöpöydän kotikäyttö (virtuaalikone, AVD)

Avainsanat: , , , ,

Huom! Kun käytät etätyöpöytää, talleta siellä tekemäsi työt pilveen tai esim. ulkoiselle kovalevylle, sillä levytilan käyttö on yksi palvelun hinnoitteluperusteista. Jos tallennat tiedostot etätyöpöydälle, ne eivät välttämättä ole siellä seuraavalla kerran kun avaat sen, koska levytilan täyttyessä siivoamme sitä sen kummemmin tutkimatta ja perustelematta. Pidäthän siis huolta siitä, että sinulla on aina omat tärkeät työsi muualla tallessa.

Oamkin uusi Windows Virtual Desktop -ympäristö toimii pilvipalvelussa (Microsoft Azure). Käytännössä se tarkoittaa, että (virtuaalinen) työasema sijaitsee Microsoftin ylläpitämässä konesalissa. Sinun koneellasi näkyy virtuaalikoneen etätyöpöytä, ja jotta se toimisi, sinulla pitää olla toimiva nettiyhteys.

Etätyöpöydällä voit käyttää kotoa käsin joitakin sellaisia työkaluja, joihin Oamkissa on etäkäyttöön soveltuva lisenssi (=käyttöoikeus). Esimerkiksi Automation Studio on sellainen ammattiohjelmisto, jota saa käyttää etätyöpöydän kautta, kun taas vaikkapa Adoben CC-ohjelmistojen lisenssi ei sitä salli.

Etätyöpöytiä on käytössä rajallinen määrä. Opettajasi ilmoittaa sinulle, jos tarvitset etätyöpöytää opiskeluissasi. Siinä tapauksessa opettajasi tilaa sinulle oikeudet tietyt ohjelmat sisältävään etätyöpöytään. Pääset käyttämään etätyöpöytää, kun kirjaudut palveluun Oamkin sähköpostiosoitteellasi ja sen salasanalla. Sähköposti pitää kirjautuessa antaa muodossa ktunnus@students.oamk.fi (jossa ktunnus on sinun oma käyttäjätunnuksesi).

Voit käyttää etätyöpöytää selaimen kautta tai erillisessä Remote Desktop -sovelluksessa. Tästä löydät ohjeet molempiin käyttötapoihin.

Etätyöpöytä selaimessa

1. Avaa selain (MS Edge, Chrome, Firefox tai Safari).
  2. Mene osoitteeseen https://rdweb.wvd.microsoft.com/arm/webclient
  3. Kirjaudu palveluun Oamkin sähköpostiosoitteellasi (muodossa ktunnus@students.oamk.fi) ja sen salasanalla. (Palvelu avautuu ilman erillistä kirjautumista, jos olet jo valmiiksi kirjautunut MS Office 365 -palveluun.)
  4. Valitse haluamasi työpöytä (työpöydän nimi voi olla esim. “Automation Studio, SPSS, Visio”).
    • Kirjaudu työpöydälle Oamkin sähköpostiosoitteellasi (muodossa ktunnus@students.oamk.fi)
    • Kun avaat työpöydän ensimmäistä kertaa, se saattaa kestää hieman pidempään kuin jatkossa.
  5. Istunnon lopuksi, kirjaudu ulos, niin työpöytä vapautuu muiden käyttöön: Kirjaudu ulos oman nimen kohdalta avautuvasta valikosta, pelkkä selainikkunan sulkeminen ei riitä.

Lisätietoa:

Etätyöpöytä Remote Desktop -sovelluksessa

Erillinen etätyöpöytäsovellus on saatavilla sekä Windowsille että Macille. (Henkilöstöön kuuluvat voivat hakea Remote Desktop -työpöytäsovelluksen Windows-koneelle Software Centeristä, alla oleva asennusohje on tarkoitettu opiskelijoille.)

Asennusohje Windows-koneille

1. Hae Microsoftin Remote Desktop -sovelluksen asennuspaketti osoitteesta
  2. Valitse käyttöjärjestelmällesi sopiva asennuspaketti. (Tarkista tarvittaessa käyttöjärjestelmäsi bittisyys.)
  3. Kun asennuspaketti (msi-tiedosto) on latautunut koneellesi, voit käynnistää ohjatun asennuksen tuplaklikkaamalla tiedoston nimeä. Huomaa, että et tarvitse admin-oikeuksia Remote Desktop -ohjelman asentamisessa, kun asennat sen omalle käyttäjätilillesi. Kone kannattaa käynnistää uudelleen asennuksen jälkeen.

Remote Desktop -työpöydän avaaminen

1. Käynnistä Remote Desktop -ohjelma. Löydät sen, kun avaat Start-valikon (Windows-ikonista tai Windows-näppäimellä) ja alat kirjoittaa hakuun ohjelman nimeä, eli Remote Desktop.
  2. Paina Subscribe with URL -nappia ja liitä tämä linkki Email or Workspace URL -kenttään:
  3. Paina Next.
  4. Kirjaudu palveluun Oamkin sähköpostiosoitteellasi (muodossa ktunnus@students.oamk.fi) ja sen salasanalla
  5. Tuplaklikkaa työpöytää (työpöydän nimi voi olla esim. “Automation Studio, SPSS, Visio”), jonka haluat avata.
    • Työpöydän lataaminen voi ensimmäisellä kerralla kestää pidempään.
  6. Istunnon lopuksi, kirjaudu ulos, niin työpöytä vapautuu muiden käyttöön.

Lisätietoa:

Asennusohjeet muille alustoille:

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö ja tageilla , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.