Skip to content

Tietoa YuJa medianhallintajärjestelmän saavutettavuudesta


Avainsanat: ,

YuJa tarjoaa saavutettavan käyttöliittymän (esim. videosoitin). Oulun yliopisto ja Oamk tuottavat sisältöä Yujaan ja sisällöntuottajina ne vastaavat omien sisältöjensä saavutettavuudesta YuJassa.

Videoiden saavutettavuus tarkoittaa, että videoiden sisällöt ovat saavutettavia monenlaisille käyttäjille, kun taas käyttöliittymän saavutettavuus tarkoittaa, että käyttäjät pystyvät hallitsemaan videon toistamista (esimerkiksi painamaan play-/pause-/stop-painikkeita) ja sisällön omistajat pystyvät lisäämään videoilleen tekstitykset.

Saavutettavuusvaatimukset henkilöstön videoille YuJassa

Jos olet Oulun yliopiston tai Oamkin henkilökuntaa, ja lisäät videoita YuJaan, et vastaa Yujan käyttöliittymän saavutettavuudesta, vaan ainoastaan niiden omien sisältöjesi saavutettavuudesta, jotka julkaiset paikassa, jossa edellytetään saavutettavuutta; Sinun olisi siis tiedettävä, missä tilanteissa saavutettavuutta edellytetään. Tutustuthan videoiden saavutettavuus -ohjeeseemme, löydät sieltä ohjeet saavutettavien videoiden tekoon. YuJasta on apua tekstityksessä, sillä sen kautta voit videon omistajana tilata automaattisen tekstityksen videolla puhutulle kielelle. Kun tekstitys on valmis, voit tarvittaessa korjata sitä YuJan omassa editorissa (tai esimerkiksi avoimen lähdekoodin Subtitle Edit -ohjelmassa, joka on henkilöstölle tarjolla Software Centerin kautta).

YuJa medianhallintajärjestelmän saavutettavuusseloste

(Päivitetty 16.2.2023)

Oulun yliopiston ja Oamkin laajasti käytössä olevana digipalveluna, YuJan pitää olla saavutettava: Se tarkoittaa, että käyttäjien pitäisi voida navigoida palvelussa, havaita ja ymmärtää siinä julkaistua sisältöä ja tämän kaiken pitäisi onnistua myös avustavia teknologioita käyttäen. Toisin sanoen, palvelun käyttöliittymän ja palvelussa julkaistun sisällön tulee vastata saavutettavuudelle asetettuihin vähimmäisvaatimuksiin. Jos haluat tutustua vaatimuksiin tarkemmin, ks. WCAG 2.1 AA-level accessibility requirements (Huomaa, että WCAG 1.2.4 AA-tason vaatimusta livelähetysten tekstityksille ei vaadita).

YuJan videosoitin on saavutettava, mutta Yujan hallintakäyttöliittymässä on havaittu muutamia puutteita

Olemme testanneet palvelun käyttöliittymän saavutettavuuden itse. Videosoittimen käyttöliittymä on saavutettava. Havaitsimme palvelun hallintanäkymissä seuraavat ongelmat, jotka olemme ilmoittaneet palvelun kehittäjälle:

  • Otsikkotasoja on käytetty epäloogisesti: H3-otsikkotasoa ei ole käytetty lainkaan: H2-tason otsikoita seuraavat H4-tason otsikot.
  • Linkkeinä toimivilta videoiden thumbnail-kuvilta puuttuu vaihtoehtoiset kuvaukset (alt-tekstit). Thumbnail-kuvia kuitenkin seuraa saman linkin avaava, tekstimuotoinen linkki.
  • Palvelussa on käytetty turkooseja otsikoita valkoisella pohjalla, mikä ei täytä kontrastille asetettuja vaatimuksia.
  • Videoiden editointi onnistuu teoriassa pelkkää näppäimistöä käyttäen, mutta näppäinkomentoja on tarjolla vain muutama. Editorin käyttö pelkällä näppäimistöllä on kömpelöä, kun useimpien toimintojen välillä liikkuminen edellyttää runsaasti selausta. Käytännössä näppäimistökäyttäjien ei kannata käyttää YuJaa videoiden editointiin.

YuJan kehittäjät ovat sitoutuneet saavutettavuuteen ja palvelu tukee sisältöjen saavutettavuutta

YuJan käyttöliittymää kehitetään kokoajan ja YuJan kehittäjät seuraavat saavutettavuutta jatkuvasti kehitystyössään. Halutessasi voit tutustua YuJan omaan saavutettavuusraporttiin heidän omalla sivustollaan (accessibility conformance report (PDF)). Katso myös YuJa’s accessibility information page (yuja.com). Digitaalinen saavutettavuus oli pakollinen vähimmäisvaatimus medianhallintajärjestelmän kilpailutuksessamme 2021.

Mediasisältömme saavutettavuus YuJassa on sisältökohtaista: Osa sisällöstä on saavutettavaa, osa ei

YuJan sisältö on käyttäjiensä tekemää. Se, pitääkö sisällön olla saavutettavaa, riippuu siitä missä sisältö julkaistaan. Jos sisältö on julkista, eli se julkaistaan esim. oulu.fi:ssä tai oamk.fi:ssä, tai se julkaistaan useammalla kuin yhdellä kurssilla tai saman opintojakson eri toteutuksilla esim. Moodlessa, sen pitää olla saavutettavaa. Poikkeuksena on tilanne, jossa video on saavutettavan sisällön mediavastine, jolloin sen ei tarvitse olla saavutettava. YuJassa olevan videon ei tarvitse olla saavutettava, jos sisältöä ei julkaista missään, tai se julkaistaan vain yhdellä opintojaksototeutuksella, johon pääsy on rajattu vain tietylle joukolle.

YuJan ylläpito ei seuraa yksittäisten videoiden saavutettavuutta: Saavutettavuuden tarpeen arviointi riippuu siitä, missä yhteydessä video julkaistaan ja se on videon julkaisijan vastuulla. On kuitenkin todennäköistä, että YuJassa on sellaisia videoita, joiden pitäisi digipalvelulain mukaan olla saavutettavia, mutta jotka eivät ole saavutettavia.

Videoiden visuaalisessa saavutettavuudessa voi olla puutteita

  • tekstitys voi puuttua,
  • tekstitykset voivat olla puutteellisia tai virheellisiä (etenkin jos automaattitekstityksiä ei ole tarkistettu ja korjattu),
  • kontrastit voivat olla riittämättömiä,
  • visuaalisten materiaalien tekstit voivat olla liian pieniä ja epäselviä,
  • tietoa saatetaan välittää pelkästään värin kautta,
  • värisokeita ei ole aina huomioitu.

Videoiden ääniraitojen saavutettavuudessa voi olla puutteita

  • videolla esiintyvät saattavat näyttää videolla jotain, mutta he eivät kuvaile näyttämäänsä asiaa/ilmiötä ääneen yleisölle, jolloin videota vain kuunteleva käyttäjä ei saa kaikkea tarpeellista tietoa. Videon ääniraita ei tällöin yksin riitä, ja jos erillistä kuvailutulkkausta ei tässä tilanteessa ole tarjottu, video ei ole saavutettava. (Huom. YuJassa on teknisesti mahdollista lisätä videolle kuvailutulkkaus, katso YuJan oma ohje: Adding an Audio Description – YuJa Help Center)

Jotkin videot saattavat aiheuttaa sairauskohtauksen

  • joissakin videoissa saattaa olla ohjearvot ylittävää välkyntää (3 kertaa/s). Nopea välke saattaa laukaista vilkkuvaloherkillä ihmisillä epileptisen kohtauksen tai migreenin. On mahdollista, että videon tekijä ei ole lisännyt videonsa alkuun varoitusta siitä, että videolla tullaan näyttämään nopeasti vilkkuvia valoja.

Huomasitko YuJassa saavutettavuusongelman? Kerro asiasta meille, ja teemme parhaamme ongelman ratkaisussa

Yleensä kun huomaat saavutettavuusongelman, ihan ensin kannattaa olla yhteydessä videon omistajaan (esim. opettajaan Moodle-kurssilla). Videon omistaja voi sitten joko korjata tilanteen tai tarjota sinulle saavutettavaa vaihtoehtoa, kuten samaa sisältöä tekstimuodossa. Jos et voi suoraan olla yhteydessä videon omistajaan, tai et saa häntä kiinni, voit ilmoittaa ongelmasta YuJan ylläpitoon osoitteessa vimma (at) oulu.fi, ja teemme parhaamme ongelman ratkaisussa. Samoin jos huomaat saavutettatavuusongelman YuJan käyttöliittymässä, olethan yhteydessä ylläpitoon. Kun otat yhteyttä, kuvaa ongelma tarkasti ja liitä viestiisi linkki paikkaan, jossa ongelma ilmenee.

Jos et saa vastausta ylläpidolta (vimma (at) oulu.fi) 14 vuorokauteen, tai et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit kannella asiasta saavutettavuusvalvonnasta vastaavalle viranomaiselle.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinvaihde 0295 016 000

« Takaisin

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , . Lisää permalink suosikkeihisi.