IT-laitelainaamon käyttö

Avainsanat: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

IT-laitelainaamo on itsepalveluautomaatti, josta voit yliopiston tai Oamkin henkilökuntaan kuuluvana lainata IT-välineitä käyttöösi enintään kuudeksi (6) tunniksi. Voit lainata välineitä kolme (3) kertaa päivässä. Kummallakin korkeakoululla on omat lainaamonsa omalle henkilökunnalleen. Näiden henkilökunnan IT-laitelainaamoiden lisäksi ICT-palvelut tarjoaa opiskelijoiden käyttöön läppärilainaamoita, joista on lisätietoa sivulla Läppärilainaamon käyttö (oulu.fi).

Lainaamoiden käyttö:

Henkilökunnan laitelainaamoiden sijainnit

• Yliopiston Linnanmaan lainaamo sijaitsee kampuksen keskusaulassa näkyvällä paikalla L1-salin kulmalla.
  • Yliopiston Kontinkankaan lainaamon löydät päärakennuksen aulasta eli Kiepistä.
  • Oamkin laitelainaamo sijaitsee Linnanmaan kampuksella 2. kerroksessa D-siiven edessä (7A-alue).

Henkilökunnan laitelainaamoiden valikoimat

Läppärit

• Käyttöjärjestelmä Windows 11
  • Yliopiston lainaamoissa: UNIV-läppäri, ts. henkilökunnan läppärin ohjelmat, kirjautuminen yliopiston henkilökunnan tunnuksella tai UFO-tunnuksella
  • Läppärin kanssa samassa kantopussissa on laturi, koska läppäreiden akut eivät lataudu lokerossa ollessaan kuten opiskelijoiden lainaamoissa.
    • Yliopisto Linnanmaa 11 kpl
    • Yliopisto Kontinkangas 6 kpl
    • Oamk 5 kpl

Etäopetussalkut

• Salkku sisältää konferenssimikrofonin, kuulokkeet, kameran ja USB-jatkojohdon sekä USB-hubin.
    • Yliopisto Linnanmaa 6 kpl
    • Yliopisto Kontinkangas 4 kpl
    • Oamk 6 kpl

Jalustalla oleva kamera

• Yliopisto Linnanmaa 5 kpl
    • Oamk 5 kpl

Dokumenttikamera

• Solo8 HoverCam

Kokouskamera 360

• Kandao kokouskamera 360°-näkymällä (+ jalka)

Lenovon laturi

• Lenovo-läppärin laturi USB-C 65W

Ulkoinen DVD-asema

Jabra

• Oamk 2 kpl
    • HUOM. Jabra on mukana kaikissa etäopetussalkuissa.

Rekisteröityminen

Rekisteröi ensin RFID-tunnisteesi itsepalveluautomaatilla. Rekisteröinnin jälkeen lainaat ja palautat laitteet kätevästi käyttämällä korttia lukijassa.

Tarvitset rekisteröintiin

• yliopiston M365-käyttäjätunnuksen tai Oamkin MS Office 365 -tunnuksen,
  • matkapuhelimen ja
  • RFID-tunnisteen, joka voi olla esimerkiksi yliopiston henkilökortissa.
    • Voit käyttää samaa RFID-tunnistetta kuin tulostuspalvelussakin.
    • Lainaamoon käy myös muut RFID-tunnisteella varustetut kortit, esim. etu-, maksu-, kaupunki-, matkakortti.
    • Jos sinulla ei ole mitään RFID-tunnisteella varustettua korttia, nouda RFID-tarra Campus ICT -palvelupisteestä ja liimaa se johonkin korttiisi.

Toimi näin:

1. Napauta itsepalveluautomaatin painiketta Ensimmäistä kertaa lainaamassa?, joe et ole vielä rekisteröinyt mitään korttia palveluun.
  2. Syötä matkapuhelimesi numero. Suomalaisen operaattorin numeron voit syöttää ilman maatunnusta muodossa 04012345678. Ulkomaisen numeron syötät maatunnuksen kanssa muodossa +44678901234.
  3. Syötä Oulun yliopiston käyttäjätunnuksesi muodossa tunnus@univ.yo.oulu.fi tai Oamkin tunnuksesi muodossa tunnus@oamk.fi.
  4. Syötä tunnuksesi salasana.
  5. Napauta Rekisteröidy.
  6. Lue kortti, eli käytä korttia laitteen lukijassa, joka on lokerossa näytön alapuolella.
  7. Paina lopuksi Palaa alkuun.
  8. Saat palvelun PIN-koodin tekstiviestinä matkapuhelimeesi. Paina se mieleesi, sillä tarvitset sitä lainatessasi.

Lainaaminen

Voit lainata välineitä vain rekisteröidyllä kortillasi.

Toimi näin:

1. Napauta sen tuotteen kuvaketta, jonka lainaat. Huomaa, että näytöllä näkyy vapaana olevien tuotteiden määrä.
  2. Lue kortti, eli käytä rekisteröimääsi korttia laitteen lukijassa, joka on lokerossa näytön alapuolella.
  3. Automaatti kysyy PIN-koodiasi. Jos et muista sitä, voit tilata uuden PIN-koodin matkapuhelimeesi ja sähköpostiisi napauttamalla Unohditko PIN-koodisi?

• Syötä PIN-koodisi ja napauta OK.
  4. Lokero avautuu.
  5. Ota laite varovasti ulos lokerosta.
  6. Sulje luukku.
  7. Saat tapahtumasta sähköpostiisi ilmoituksen, jonka lähettäjä on locker@houseoptima.fi.

Huomioi nämä:

• Samanaikaisesti sinulla voi olla lainassa vain eri tuotepaketteja, eli esimerkiksi kahden läppärin lainaaminen ei ole mahdollista.
  • Laina-aika on enintään kuusi (6) tuntia. Jos et palauta laitetta laina-ajan puitteissa, alat saada muistutuksia sähköpostiisi. Jos et muistutuksien jälkeenkään palauta laitetta, yliopisto ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin.
  • Voit lainata enintään kolme (3) kertaa päivässä. Laina-aikaa ei voi jatkaa, vaan laite tulee palauttaa kuuden tunnin kuluessa.

Palauttaminen

Palauta laite kuuden (6) tunnin laina-ajan puitteissa samaan lainaamoon, mistä sen lainasitkin. Varmista, että laitepaketin sisältö on palautusvaiheessa täysin sama kuin lainatessasi, esim. virtajohto on mukana.

Toimi näin:

1. Napauta sen tuotteen kuvaketta, mitä olet palauttamassa.
  3. Valitse toiminto Palauta tuote.
    – Voit myös ilmoittaa laitteessa havaitsemastasi viasta napauttamalla Jätä reklamaatio ja palauta tuote. Valitse sen jälkeen reklamaation syy: Tuote oli rikki / Akku oli tyhjä / Ohjelmistovika / Peruuta.
  4. Laitteen lokero avautuu. Laita laite lokeroon.
  5. Sulje luukku.
  6. Saat tapahtumasta sähköpostiisi ilmoituksen, jonka lähettäjä on locker@houseoptima.fi.
  7. HUOM. Jos et teknisestä ongelmasta johtuen onnistu palauttamaan laitetta sen lokeroon, vie se  Campus ICT -palvelupisteeseen tai johonkin kampuksen aulapalvelupisteeseen. Älä jätä laitetta tiskille, vaan luovuta se henkilökunnan haltuun. Jos palvelupisteet on suljettu siltä päivältä, pidä laitteesta hyvää huolta ja palauta se seuraavana aamuna.

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oulun yliopiston henkilöstölle, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.