Presemo, selainpohjainen osallistamistyökalu

Avainsanat:

Oulun yliopistossa ja Oamkissa on käytössä selainpohjainen ja helppokäyttöinen Presemo-osallistamistyökalu (aktivointityökalu). Presemolla voit tehdä oppitunneille, kokouksiin ja tapahtumiin oman sivun, jossa julkaiset osallistujille erilaisia aktiviteetteja kuten

• viestiseinät,
  • kyselyt,
  • äänestykset,
  • lyhyet testit ja
  • pikapalautteet .

Presemo sopii niin lähi-, etä- kuin hybriditilaisuuksiin.

Presemon käyttö

Osallistujat tarvitsevat osallistumislinkin sekä oman laitteen, puhelimen tai tietokoneen, jolla osallistuvat aktiviteetteihin, eli esimerkiksi vastataavat kyselyihin.

Aktiviteetteihin osallistuvat eivät kirjaudu palveluun, ja osallistujina voi olla kuka tahansa, myös yliopiston tai Oamkin ulkopuoliset käyttäjät: Riittää, että aktiviteettien tekijä välittää osallistujille linkin luomaansa Presemo-huoneeseen.

Oman Presemo-huoneen tilaaminen

Kaikki Oulun yliopiston ja Oamkin henkilökunta ja opiskelijat voivat luoda omia Presemo-huoneita ja ottaa niissä käyttöön Presemo-aktiviteetteja.

Oulun yliopiston ja Oamkin yhteinen Presemo on osoitteessa

Sivulla on tilauslomake sekä ohjeet siitä, miten tilaat oman Presemo-huoneesi (eli Presemo-sivu, jolla on oma webbiosoite). Tilauslomake hyväksyy vain Oulun yliopiston ja Oamkin sähköpostiosoitteita ja saat jatko-ohjeet sähköpostiisi.

Tietoa Presemo-huoneen nimeämisestä ja PIN-koodin asettamisesta

• Aseta Presemo-huoneellesi nimi, joka on vähintään kolme merkkiä pitkä. Nimessä voi olla kirjaimia (a-z, eli ei ääkkösiä!) ja numeroita (0-9).
  • Jos haluamasi huoneen nimi on jo varattu, muuta nimiehdotustasi: kokeile esim. lisätä nimeen vuosiluku tai muu tarkenne.
  • PIN-koodi koostuu numeroista ja sen on oltava vähintään nelinumeroinen.

Presemo käytännössä

Aktiviteettien tekijä hallinnoi aktiviteettejä (esim. kysely) omalla laitteellaan (puhelin tai tietokone). Halutessaan aktiviteettien tekijä voi välittää tulokset osallistujille esimerkiksi luokan seinälle heijastamalla tai etäyhteyksissä ruutuaan jakamalla. Aktiviteetin tekijä hallitsee sitä, mitä tulosnäkymässä näkyy. Tulosnäkymän voi jakaa myös linkillä (tulosnäkymän linkki on osallistujien pääteltävissä: jos aktiviteetin tekijä haluaa rajoittaa tulosnäkymään pääsyä, se onnistuu erikseen asetettavalla PIN-koodilla).

Katso myös Presemon palveluntarjoajan omat ohjeet (ohjeessa Presemo = screen.io), ohje on sovellettavissa meilläkin, mutta meillä palvelun osoite ja nimi ovat erit kuin ohjeessa.

Presemo-koulutusten tallenteet ovat YuJassa. Niiden katsominen edellyttää kirjautumista YuJaan Oulun yliopiston tai Oamkin käyttäjätunnuksella.

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla . Lisää permalink suosikkeihisi.