SSH-yhteys (OY)

Avainsanat: , , , , , , , , , , ,

Secure Shell eli SSH on salattuun tietoliikenteeseen tarkoitettu protokolla. Yleisin SSH:n käyttötapa on ottaa etäyhteys SSH-asiakasohjelmalla SSH-palvelimeen päästäkseen käyttämään toista konetta merkkipohjaisen konsolin kautta. SSH:lla voidaan myös suojata FTP-, HTTP- tai muuta liikennettä, joka toimii samalla tasolla.

SSH-asiakasohjelmaa voi käyttää mm. seuraaviin toimiin:

• Turvallisen pääteyhteyden muodostaminen UNIX-tietokoneeseen
  • Salasanan vaihto UNIX-komentotilassa Paju- ja Koivu-palvelimella
  • Tiedostonsiirto yliopiston työaseman tai kotikoneen ja UNIX-palvelimen välillä

SSH-pääteyhteyden muodostaminen UNIX-tietokoneeseen:

Turvallinen SSH-pääteyhteys UNIX-tietokoneeseen avataan Putty–ohjelmalla Windows:sta. Putty-ohjelma on asennettu kaikkiin ICT-aplveluiden ylläpitämiin Windows-työasemiin.

Mac-koneilla yhteyden voi muodostaa Terminal-ohjelman avulla samoin kuin Linux:sta.

Pääteyhteydessä operoidaan UNIX-komentotilassa, jolloin kehotteen perään kirjoitetaan UNIX-käyttöjärjestelmän komento tai käynnistettävän ohjelman nimi. Tarpeellisia komentoja ovat esim:

• mkdir (luo hakemiston)
  • cd (siirtyminen hakemistojen välillä)
  • chmod (tiedostojen oikeuksien muuttaminen)
  • ls (näyttää tiedostojen tiedot)
  • passwd (salasanan vaihto)
  • logout (uloskirjautuminen)

SFTP-tiedostonsiirto

WinSCP-ohjelma mahdollistaa turvallisen tiedostojen siirron tietokoneiden välillä, koska WinSCP käyttää SSH- protokollaa tiedostojen siirrossa. WinSCP-ohjelma löytyy kaikista ICT-palveluiden ylläpitämistä Windows-työasemista.

Toisille käyttöjärjestelmille on saatavana SSH-yhteysohjelmia, kuten Mac OS X:llä toimivat FileZilla, Fugu ja Cyberduck ja eri Linux –distribuutioilla toimivat gFTP sekä FileZilla.

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , , , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.