Yuja (Oulun korkeakoulujen yhteinen medianhallintajärjestelmä) on käytössäsi selaimen kautta

YuJa on Oulun yliopiston ja Oamkin yhteinen median hallintaan tarkoitettu työkalu. Kaikki Oulun yliopiston ja Oamkin opiskelijat ja henkilöstö voivat säilyttää videotiedostonsa Yujassa ja jakaa ne sieltä muihin palveluihin. Palvelu on otettu käyttöön syksyllä 2021. Yksi tärkeimmistä YuJan ominaisuuksista on automaattinen tekstitys suomeksi. Voit korjata tekstitystä käsin suoraan YuJan omassa, selaimessa toimivassa editorissa.

Kirjautuminen YuJaan

Pääset kirjautumaan YuJaan Oulun yliopiston tai Oamkin käyttäjätunnuksella. Palvelua kehitetään jatkuvasti ja esimerkiksi sen ulkoasuun on tulossa saavutettavuuteen liittyviä parannuksia. Voit kirjautua palveluun joko

1. Moodlesta (ks. erillinen ohje) tai
  2. suoraan YuJan omalta kirjautumissivulta (ohje tähän on tällä sivulla, heti seuraavassa kohdassa).

YuJaan sisältyy myös YuJa Software Capture, eli erillinen työpöytäsovellus videoiden ja äänitiedostojen tallentamiseen, sekä YuJa-mobiilisovellus.

YuJan käyttö suoraan YuJa-palvelussa

1. Oulun korkeakoulujen yhteiskäyttöinen YuJa sijaitsee osoitteessa https://oulu.yuja.com/
  2. Pääset kirjautumaan suoraan YuJaan oman korkeakoulusi käyttäjätunnuksella
    • Valitse korkeakoulusi sivun oikeassa yläreunassa näkyvästä alasvetovalikosta. Vaihtoehdot ovat
      • uniOulu = Oulun yliopisto
        • Huom. kun kirjaudut, käytä sähköpostiosoitettasi kirjautumisessa.
      • Oamk = Oulun ammattikorkeakoulu
        • Huom. kun kirjaudut, käytä käyttäjätunnustasi (ei sähköpostiosoite, vaan 8-merkkinen tunnus) kirjautumisessa.
    • Samalla kun kirjaudut palveluun ensimmäistä kertaa, sinulle luodaan käyttäjätili YuJaan ja sen jälkeen muut käyttäjät voivat esim. jakaa omaa sisältöään juuri sinulle kirjautumista edellyttäen.
  3. Kun olet kirjautunut, näet oman medianhallintanäkymäsi. Pääset nyt lataamaan/luomaan tilillesi sisältöä, eli esimerkiksi videoita.

Katso YuJan oma yleiskatsaus YuJan medianhallintanäkymästä englanniksi:

Tutustu YuJan englanninkielisiin ohjeisiin medianhallinnasta YuJan omilla ohjesivuilla.

Huomaathan, että kun luet YuJan yleisiä ohjeita, niin niissä näkymät saattavat hieman poiketa meidän YuJa-versiosta. Esimerkiksi, meillä ei ole käytössä kaikki YuJan toiminnot, esim. videokokoustyökalu (video conference).

ICT-palveluiden omat koulutustallenteet

YuJa-koulutusten tallenteet YuJassa (2021)

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu. Lisää permalink suosikkeihisi.