Etätyöpöytäyhteys Linux-palvelimelle (OY)

Avainsanat: , , , , ,

Tämä ohje koskee yliopiston Linux-etäpalvelimia:

• kataja6.oulu.fi
  • kataja7.oulu.fi
  • kataja8.oulu.fi

Käyttääksesi yliopiston Linux-etäpalvelimia on tietokoneesi oltava yhteydessä kampuksen verkkoon joko kiinteällä verkkoyhteydellä (vain yliopiston laitteet), langattomasti eduroamin kautta tai VPN-yhteydellä.

VPN-yhteyttä varten tietokoneessasi on oltava asennettuna VPN-yhteysohjelma; FortiClient tai OpenVPN. Lisäksi OpenVPN tarvitsee toimiakseen Eduroam-profiilitiedoston. Niiden asentamista varten on erilliset ohjeet:

Tässä ohjeessa kerrotaan, kuinka asennat X2Go-etätyöpöytäohjelman ja avaat etätyöpöytäyhteyden työasemalta Linux-palvelimelle:

Jos et tiedä, etäpalvelimen käyttöjärjestelmää ja palvelimen nimeä, katso ne sivulta Etätyöpöydät.

Windows-työasemalta Linux-palvelimelle

Ensimmäisellä kerralla:

(1) Lataa ja asenna X2Go työaseman Windows 10 -käyttöjärjestelmään osoitteesta: https://code.x2go.org/releases/binary-win32/x2goclient/releases/4.1.2.0-2018.06.22/

• Asennus etenee suoraviivaisesti ja voit hyväksyä oletusasetukset.

(2) Kun avaat X2Go-ohjeman ensimmäistä kertaa, se kysyy kahta palomuuriasetusta:

• Salli Pulseaudio, sillä tarvitset sitä kuullaksesi etäpalvelimen kautta tulevat äänet.
  • Salli SSHD, jos mountaat paikallisia kansioita palvelimelle.

(3) Luo yhteysprofiili komennolla New session:

• Host: kirjoita etäpalvelimen nimi
  • Login: kirjoita oma käyttäjätunnuksesi
  • SSH port: 22
  • Session type: XFCE
  • Tarkista Media-välilehdeltä, että kumpikaan Sound-asetus ei ole valittuna: Enable sound support ja Client side printing support.

Avaa etätyöpöytäyhteys näin:

• Avaa X2Go ja kaksoisnapauta luomaasi yhteysprofiilia.
  • Kysyttäessä näppäile käyttäjätunnuksesi ja salasana.

Mac-työasemalta Linux-palvelimelle

Ensimmäisellä kerralla:

(1) Työasemassasi on oltava XQuartz ennen kuin voit käyttää X2Go-etätyöpöytäyhteyttä. Asenna XQuartz osoitteesta: https://www.xquartz.org/

(2) Lataa X2Go Client osoitteesta: https://wiki.x2go.org/doku.php/download:start

• Valitse asennuspaketti: macOS 10.13 and higher DMG ja asenna se

(3) Lisää etäpalvelimen nimi ja käyttäjätunnuksesi välilehdelle Session:

• Host: kirjoita etäpalvelimen nimi
  • Login: kirjoita oma käyttäjätunnuksesi
  • SSH port: 22
  • Session type: XFCE

Avaa etätyöpöytäyhteys näin:

• Avaa X2Go ja kaksoisnapauta luomaasi yhteysprofiilia.
  • Kysyttäessä näppäile käyttäjätunnuksesi ja salasana.

Lisätietoa: Yliopiston etätyöpöytäpalvelimet ja niiden ohjelmistot on lueteltu sivulla: Etätyöpöydät

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.