Miksi MS Office 365 -kirjautumista tai monivaiheista todentamista (MFA) ei aina vaadita?

Avainsanat: ,

Kun kirjaudut MS Office 365 -kirjautumista käyttävään palveluun, kirjautumista ei aina kysytä:

Olet varmaan havainnut, että joskus pääset kirjautumista edellyttävään palveluun suoraan: Kirjautuminen (tunnus+salasana) voi tapahtua automaattisesti, jos olet jo valmiiksi kirjautunut johonkin muuhun MS Office 365 -kirjautumista käyttävään palveluun (myös ICT-palveluiden ylläpitämälle Windows-koneelle kirjautuminen voi riittää). Silloin samaa kirjautumista on mahdollista hyödyntää toisessakin palvelussa. (Kirjautuminen on tuolloin SSO:n (single sign-on) taustatoiminto.)

Huom! Tämän(kin) vuoksi: jos poistut koneesi äärestä pieneksikin hetkeksi, lukitse näyttö. (Windowsissa näytön lukitus onnistuu näppärästi WIN+L -näppäinyhdistelmällä. Macissa saman asian ajaa CTRL-CMD-Q)

MFA-todentamista ei kysytä aina:

1. Todennusta ei kysytä, kun kirjaudut MS Office 365 -kirjautumista käyttävään palveluun ja olet Oulun yliopiston tai Oamkin verkossa (tai olet VPN-yhteydessä ko. verkkoon)
  2. Kun olet kirjautunut samalta laitteelta riittävän monta kertaa, MFA toteaa käyttämäsi laitteen luotettavaksi, eikä todentamista siksi aina kysytä.  Kun tämmöinen luottosuhde on syntynyt, varmistuspyyntöä ei välttämättä lähetetä kyseisen laitteen käytöstä, ennen kuin laite on ollut 14 vuorokautta käyttämättä, tai olet vaihtanut salasanasi.

(Huom. Laitekohtainen tauko ei ole käytettävissä Oamkin MS Office 365 -kirjautumisessa, toisin kuin Oulun yliopistossa.)

Oamkin VPN:ssä (GlobalProtect) käytetään MFA:ta joka kerta. MFA otetaan siinä käyttöön henkilöstölle 17.2.2022 ja opisekiljoille 24.2.2022 alkaen.

Henkilökuntaan kuuluva: Käytäthän konettasi säännöllisesti työpaikan verkossa. Voit tarkistaa koneesi päivitystilanteen Software centerin updates-välilehdeltä.

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö ja tageilla , . Lisää permalink suosikkeihisi.