Langaton verkkoyhteys (OY)

Avainsanat: , , , , , ,

Voit omilla päätelaitteillasi (läppäri, tabletti ja puhelin) hyödyntää yliopiston langattomia wlan-yhteyksiä. Suojattu eduroam ja avoin panOULU ovat käytössäsi kampusalueilla. Verkkojen kuuluvuusalueet sisätiloissa on merkitty verkkojen logoilla varustetuilla tarroilla.

Eduroam

Eduroam on maailmanlaajuinen vierailijaverkko, jossa eduroamiin kuuluvien organisaatioiden työntekijät ja opiskelijat pääsevät kirjautumaan langattomiin eduroam-verkkoihin oman kotiorganisaationsa käyttäjätunnuksilla.

Oulun yliopiston tiloissa toimiva langaton eduroam-verkko tarjoaa Oulun yliopiston henkilökunnalle yhteydet internetiin ja lähiverkon palveluihin. Vierailijat ja opiskelijat saavat verkon kautta lähinnä internet-yhteyden.

Verkon käyttö edellyttää kirjautumisen henkilökohtaisella tunnuksella.

Oulun yliopiston käyttäjätunnukset kirjoitetaan muodossa:

• Henkilökunnan tunnus: tunnus@univ.yo.oulu.fi
  • Opiskelijan tunnus: tunnus@student.oulu.fi

Eduroam-verkossa päätelaite saa IP-asetukset automaattisesti.

Asennuspaketit

Näillä asennus- ja asetuspaketeilla Oulun yliopiston henkilökunta ja opiskelijat saavat päätelaitteensa liitettyä eduroam-verkkoon:

a) Univ-työasemaan

• Henkilökunnan työasemaan saa asetukset napauttamalla työpöydällä olevaa pikakuvaketta Eduroam WLAN.
  • Ota käyttöön myös PKI-varmenne, joka helpottaa kirjautumistasi sekä eduroamiin että VPN-yhteyteen, lue ohje: PKI:n hyödyntäminen Univ-työasemassa (oulu.fi).

b) Android- ja iOS-laitteisiin

• Mene päätelaitteellasi sen sovelluskauppaan (Android: Play Kauppa, iOS: App Store) ja asenna sovellus Geteduroam.
  • Sovellus kysyy organisaation (Oulun yliopisto, University of Oulu), käyttäjäprofiilin (students/staff), käyttäjätunnuksesi ja salasanan. Katso tunnuksen oikea muoto ylempää tältä sivulta.

c) Muihin laitteisiin

• Voit lukea laitteellasi alla olevan henkilökunnan tai opiskelijan QR-koodin, jolloin eduroam-asennus käynnistyy osoitteesta https://cat.eduroam.org/. Asennus tunnistaa laitteen käyttöjärjestelmän, organisaation ja käyttäjäprofiilin. Lisäät vain käyttäjätunnuksesi ja salasanan.
QR-koodi henkilökunnalle

Henkilökunnan QR-koodi / QR code for staff

QR-koodi opiskelijalle

Opiskelijan QR-koodi / QR code for students

• Jos QR-koodin lukeminen ei ole mahdollista, tee näin:
    • Mene laitteesi www-selaimella osoitteeseen: https://cat.eduroam.org/.
    • Valitse kohta: Lataa eduroam-asennusohjelma.
    • Valitse organisaatioksi Oulun yliopisto ja käyttäjäprofiiliksi students tai staff.
    • Valitse laitteesi käyttöjärjestelmän mukainen asennusohjelma: Windows, Apple, Android, Linux tai Chrome. HUOM. Jos Android-versiosi on 11 tai uudempi, älä lataa asennusohjelmaa täältä, vaan hae Geteduroam sovelluskaupastasi.
    • Asennusohjelma kysyy käyttäjätunnuksesi ja salasanan. Katso tunnuksen muoto ylempää tältä sivulta.

Verkko Oulun yliopistolla

Lisätietoa

panOULU

PanOULU on avoin langaton verkko. Käytä sen sijaan Eduroamia aina, kun se on mahdollista.

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.