Zoom-verkkokokoustyökalu (NORDUNet) – perustiedot ja kaikki Zoom-ohjelinkkimme

Avainsanat:

Zoom on verkkokokoustyökalu, jossa voit esim. jakaa näyttösi muille osallistujille. Käytä Zoomia etäopetukseen ja -ohjaukseen, verkkokokouksiin ja webinaareihin. Zoom on käytössä sekä Oulun yliopistossa että Oulun ammattikorkeakoulussa: molemmilla korkeakouluilla on oma kirjautumisosoitteensa.

Perustietoja Zoomista

• CSC:n kautta hankittu Zoom on tarkoitettu erityisesti korkeakoulujen ja tutkimuksen käyttöön.
  • Palvelu sijaitsee NORDUnetin palvelimella.
  • Dataliikenne keskittyy EU:n alueelle ja se on tietosuojavaatimusten mukaista: Lue lisää Zoomin tietoturvasta.
  • Kokouksessa voi olla 300 osallistujaa. Kaikki käyttäjät voivat perustaa Zoom-kokouksia, myös opiskelijat (ks. opiskelijoiden etätyökalut).
  • Suuressa kokouksessa (Large meeting) voi olla 500 osallistujaa. (Jos tarvitset oikeudet sellaisten suurten kokousten järjestämiseen, joissa pitää voida olla yli 300 osallistujaa, ole yhteydessä ICT-palveluihin)
  • Webinaarissa voi olla 500 osallistujaa. (Jos tarvitset oikeudet webinaarien järjestämiseen, ole yhteydessä ICT-palveluihin)

Käyttöohjeita ict.oulu.fi:ssä:

Käyttöohjeita muualla

Poimintoja Zoomin omista ohjeista (englanniksi)

• Participating in breakout rooms
    • Ohjeessa kerrotaan mm. miten menet kokouksen järjestäjän luomaan breakout-huoneeseen (= osallistuja valitsee itse huoneen) ja miten pyydät kokouksen järjestäjän paikalle ja miten poistut breakout-huoneesta.
  • Sharing your screen, content, or second camera
    • Ohjeessa neuvotaan esim. oman näytön/ohjelman näkymän jakaminen muille. (Vinkki: Kun jaat näyttöä, voit More-valikon kautta halutessasi piilottaa osallistujien videopaneelin ja kelluvan työkalupalkin, jolloin ne eivät ole häiritsevästi jakamasi kuvan päällä. Jos olet piilottanut kelluvan työkalupalkin, saat sen takaisin kun painat ESC-painiketta näppäimistölläsi. Toinen vaihtoehto olisi raahamalla siirtää videopaneeli/työkalupalkki sellaiseen kohtaan näytöllä, jossa se ei peitä mitään tärkeää.) Lopeta jakaminen Stop share -painikkeesta.
  • Changing the video layout (Speaker view and Gallery view)
    • Oman Zoom-näkymän säätäminen.

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla . Lisää permalink suosikkeihisi.