Ratkaise kahden eri organisaation käyttäjätunnuksen ongelma käyttämällä profiileja Chromessa (selainprofiilit)

Avainsanat: , , , , , ,

Profiilien ansiosta voit käyttää samassa selaimessa yhtä aikaa samoja palveluita eri käyttäjätunnuksilla: Eli jos sinulla on esim. sekä Oamkin tunnus että Oulun yliopiston tunnus, sinulla voi profiilien avulla yhtäaikaisesti olla selaimessasi auki vaikkapa Oamkin ja Oulun yliopiston MS 365 -pilvipalvelut. Profiilien avulla pidät myös esim. työhön, opiskeluun ja henkilökohtaisiin asioihin liittyvät asiat kätevästi erillään. Voit myös käyttää vaikka kahden eri organisaation MS Teamsia samalla koneella, kun käytät Teamsia selaimessa. Myös mahdollisten testitunnusten ja ylläpitotunnusten käyttö on kätevää profiilien avulla. Jokaisella profiililla on omat sisältönsä, omat asetuksensa, kirjanmerkit, selaushistoria, salasanat ja evästeet.

Huom. Chromen incognito-ikkuna on vielä eri asia, sillä toisin kuin profiileja käyttävälle, incognito-ikkunan selaushistoria, evästeet, sivuston data ja lomakkeisiin syötetyt tiedot eivät jää selaimen muistiin. Päivittäisessä työssäsi hyödyt enemmän tavallisen selainikkunan käytöstä.

Näin luot profiilin:

1. Avaa Chrome.
  2. Paina profiili-nappia (se on selaimen oikeassa yläreunassa) ja profiilivalikko avautuu.
  3. Valitse Add (Lisää).
  4. Anna profiilille kuvaava nimi (esim. Yliopisto tai oamk).
  5. Valitse profiilille jokin ikoni.
  6. Paina Add-painiketta
  7. (Chrome pyytää sinua ottamaan profiilit käyttöön yleisesti (turn on sync..) joka edellyttää Googlen palveluihin kirjautumista. Se on vapaaehtoista.)

Olet valmis! Voit vaihtaa profiilien välillä profiilivalikon kautta.

Kuvassa on valittuna yliopistotunnus-niminen profiili. Valikossa näkyy Manage people -valinta (hammasratasikoni) sekä selaimeen tehdyt profiilit, ja viimeisenä Add-vaihtoehto, josta  pääset lisäämään uusia profiileita.

Chromen profiilivalikossa pääset vaihtamaan kulloinkin näytettävää profiilia ja luomaan uusia profiileita.

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, saavutettava sisältö ja tageilla , , , , , , . Lisää permalink suosikkeihisi.