Saavutettavia sisältöjä verkkoon: Kuvien käyttö verkkopalveluissa

Avainsanat: ,

Kuvilla saat kerrottua asioita, elävöitettyä sisältöä ja herätettyä mielenkiinnon. Voi olla, ettet ostaisi verkkokaupasta tuotetta, jonka kuvaa et näe. Kaaviokuva taas voi auttaa sinua ymmärtämään sen kuvaamaan asian nopeammin ja paremmin, kuin pelkkä teksti. Lisäksi tekstisisältöä tai ääniraitaa tukeva kuva auttaa lukijaa/kuuntelijaa muistamaan asian paremmin.

Kuviin kannattaa panostaa, mutta on muistettava, että kaikki eivät näe niitä hyvin tai lainkaan. Siksi sisältö ei saisi nojata pelkästään kuvan näkemiseen.

Syitä, minkä vuoksi kuva ei näy käyttäjälle joko ollenkaan tai osa kuvan informaatiosta jää pois:

• palvelun käyttäjä on sokea (kuva ei näy ollenkaan)
  • palvelun käyttäjä on heikkonäköinen (kuvassa on liian heikko kontrasti tai kuva on liian pieni)
  • palvelun käyttäjä on värisokea (kuvassa on käytetty värejä, joita värisokea ei erota toisistaan)
  • tekninen vika (esim. kuvatiedosto on korruptoitunut)
  • hidas verkko (kuva on liian suuri siirrettäväksi)
  • näytön rajoitukset (esim. näytön ikä ja asetukset voivat vaikuttaa väreihin ja kontrastiin, tai käyttöolosuhteet voivat olla haastavat, esim. kirkas aurinkoinen ulkoilma.)

Lisäksi voi olla niinkin, että palvelun käyttäjä haluaa vaikkapa autoa ajaessaan kuunnella sisältöä, jolloin kuvan mahdollisesti sisältämä oleellinen sisältö välittyy vain, jos se on saatavilla myös kuunneltavissa olevassa muodossa (esim. vaihtoehtoinen teksti, sillä tekstiä voi kuunnella ns. ruudunlukuohjelman avulla).

Huom. Edge-selaimessa on hyvä ja helppokäyttöinen ääneenlukutoiminto,  mutta se ei ikävä kyllä lue kuvien vaihtoehtokuvauksia, kuten ei MS Office 365 -palvelun ohjelmistojen helppolukutoimintokaan. Testaa Edge (Chromium) -selaimen ääneenlukua: Avaa toiminto näppäinyhdistelmällä CTRL + SHIFT + U. Vaihtoehtoisesti voit käyttää hiiren kakkospainiketta luettavalla sivulla, ja valitse valikosta Read Aloud. Voit itse valita lukijan kielen asetuksista: vaihtoehdoista löytyy myös suomi.

Ishiharan testikuva muodostuu ympyrän muotoon sovitetuista pienemmistä, värillisistä ympyröistä. Ympyrät ovat erisävyisiä ja osa ympyröistä on punertavia ja osa vihertäviä.
Kuva: Tässä Ishiharan testissä puna-vihersokeat näkevät kuvassa joko luvun 21 tai eivät mitään. Normaalilla värinäöllä kuvassa näkyy luku 74. Tietokoneen näyttö voi vaikuttaa testin toimivuuteen.

(Ishihara-testikuvan tekijää ei tunneta. Kuva on tekijänoikeudeton ja se on haettu wikimediasta.) Muistathan huolehtia, että sinulla on oikeus käyttää valitsemiasi kuvia!

Tämä artikkeli julkaistiin kategorioissa English version available, Kaikki ohjeet, Oamk , Oamkin henkilöstölle, Oamkin opiskelijoille, Oulun yliopiston henkilöstölle, Oulun yliopiston opiskelijoille, saavutettava sisältö, UniOulu ja tageilla , . Lisää permalink suosikkeihisi.